הרב משה אסמן כתב שיר לרגל יום עצמאותה של אוקראינה
(צילום: סטס קופולו)

יום העצמאות של אוקראינה חל היום (ד'), ממש כאשר המדינה החבולה מציינת חצי שנה לפלישה הרוסית ולפרוץ המלחמה. בריאיון לאולפן ynet מספר הרב משה אסמן, רבה הראשי של אוקראינה, על החששות מפני תקיפה רוסית נרחבת דווקא ביום החגיגי – ומשחרר שיר מיוחד לכבוד יום עצמאותה של המדינה, שאותו צילם עם חיילים בקייב, בירת אוקראינה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"המצב בקייב נראה כמו שגרה, אבל עדיין מאוד-מאוד מסוכן, כי יש איומים בכל יום", הוא אומר. "במיוחד היום – יום העצמאות של אוקראינה – יש התראות על הפצצות כבדות, וחשש שהרוסים עלולים לשלוח הרבה רקטות בבת-אחת מאזור בלארוס. יש שם כוחות גדולים של רוסים, והרבה אנשים עזבו היום את קייב".
3 צפייה בגלריה
אוקראינה אם ובנה ב בירה קייב לפני יום העצמאות
אוקראינה אם ובנה ב בירה קייב לפני יום העצמאות
אם אוקראינית ובנה בקייב. רבים עזבו את הבירה מחשש להפצצות ביום העצמאות
(צילום: AFP)
"אני לא בטוח שיקרה משהו, אבל בכל מקרה צריך להיות מאוד-מאוד זהירים", הוסיף. "אומרים שהרוסים עלולים לעשות משהו סמלי, להפציץ את מרכז קייב. אף על פי שקייב מוגנת על ידי מערכות נגד טילים, הם יכולים לשלוח הרבה טילים בבת-אחת".

"אוקראינה, אנחנו איתך"

לצד תפקידו כרב ומנהיג קהילה, לרב אסמן יש גם צד מוזיקלי, והוא החליט לתעל את הכאב לשיר המלווה בקליפ מיוחד המסכם את חצי השנה האחרונה שעברה עליו, על קהילתו ועל ארצו. שמו של השיר, בתרגום לעברית, הוא "אוקראינה, אנחנו איתך" – והוא שר בו: "שמיים כחולים ושדה צהוב / תצבט הנשמה מהכאב…"
"המצב לא קל", מסביר הרב אסמן. "כבר חצי שנה שאנשים חיים תחת התקפות. אני מקבל דיווחים בזמן אמת, בדיוק כמה דקות לפני השידור היו אזעקות בחרקוב. מיליוני אנשים נשארו בלי אוכל, בלי בית ושום דבר. הם פליטים ואין להם מצב רוח. אני מנסה לרומם את מצב הרוח, שזה חשוב מאוד".
(השיר של הרב משה אסמן לכבוד יום העצמאות האוקראיני)
כמה מהקהילה היהודית כבר חזרו לקייב מאז תחילת המלחמה? "לא הרבה חזרו, ואני גם לא ממליץ לחזור, כי ברגע אחד המצב יכול להשתנות. זו מלחמה, מלחמה אמיתית. הרוסים הפציצו וירו במקומות שונים בלי להסתכל אם הם פוגעים באזרחים או לא, וזה עלול להגיע לכל מקום. יש רבים שעלו לארץ וכבר התאקלמו בישראל, אחרים חיים כעת במדינות שונות באירופה, אבל אנחנו מנסים לסייע כך שיגיעו לארץ. לגבי אלה שחוזרים או יחזרו לאוקראינה – אנחנו מקבלים אותם ועוזרים להם במה שצריך".

לפחות 70 יהודים נהרגו במלחמה

הקהילה היהודית חשפה אתמול נתונים על הפגיעה הקשה שחוותה מאז תחילת המלחמה, עם מלאת חצי שנה ללחימה ולרגל יום העצמאות האוקראיני. על פי המידע הרשמי של "פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה" (FJCU), המאגדת קרוב ל-180 קהילות יהודיות ברחבי המדינה, במלחמה המתחוללת מול רוסיה נהרגו לפחות 70 יהודים – אך על פי ההערכות מספרם כפול, שכן לא מעט עריריים מתו ולא דווחו לקהילה.
כשליש מהיהודים נהרגו במריופול והיתר בקייב, בחרקוב, בבוצ'ה או בלחימה מול הרוסים. במלחמה משתתפים אלפי חיילים יהודים, בהם עשרות ישראלים. עם זאת, בפדרציה מציינים כי "מספרי הנפגעים אינם מדויקים ועשויים להשתנות. יש בעיות תקשורת עם אנשים, בעיקר בחזית, יש נעדרים והאינפורמציה לעיתים לא מדויקת".
נתוני פדרציית הקהילות היהודיות מלמדים כי כ-400 יהודים נפצעו במלחמה. 50 אלף יהודים נעקרו מבתיהם: 30 אלף מתוכם הפכו לפליטים ונמלטו מחוץ למדינה – מחציתם עלו ארצה. כ-20 אלף היגרו למערב אוקראינה.
3 צפייה בגלריה
הרב משה אסמן, רבה הראשי של אוקראינה, עם החיילים
הרב משה אסמן, רבה הראשי של אוקראינה, עם החיילים
הרב משה אסמן, רבה הראשי של אוקראינה, עם החיילים
כ-150 משפחות יהודיות איבדו את בתיהן בהפגזות, ו-27 קהילות מתוך 180 הקהילות היהודיות באוקראינה חיות כרגע תחת כיבוש רוסי. מאז תחילת המלחמה עסקה הפדרציה, יחד עם גופים וארגונים יהודיים וישראליים נוספים, בחילוץ יהודים מערי החזית אל פנים המדינה, ורבים מהם עברו למחנות פליטים שהיא הקימה במדינות מסביב לאוקראינה.