ריאיון עם הרב הראשי דוד לאו לקראת יום הכיפורים
(צילום: אלכס גמבורג, אסף חן)

"יש לנו ספינה אחת. ביום כיפור, חודש לפני בחירות, אולי כדאי לעצור ולומר שמי שקודח חור בספינה, פוגע בכולנו, ואין בזה תועלת": הרב הראשי לישראל, דוד לאו, קורא לפיוס ומבקש מהציבור הישראלי – "להנמיך טונים, להוריד להבות, קצת פחות לפגוע – ויותר לדבר אחד עם השני כי אנחנו עם אחד, ויש לנו מדינה אחת".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בריאיון לאולפן ynet היום (ב'), ערב יום כיפור, אמר הרב לאו: "אנחנו כל כך טובים בלדבר אחד על השני, לפגוע ולהעיר. זו הזדמנות לבוא ולהגיד שוב: אנחנו עם אחד, יש לנו מחלוקות בחלק מהדברים אבל ברוב הדברים אנחנו באמת צריכים למצוא את המכנה המשותף. אני מבקש להזכיר לכולנו את העובדה הזאת".
אתה חושב שלפעמים אנחנו שוכחים את זה? במיוחד כשיום כיפור השנה, חשבון הנפש הלאומי הזה, הוא חודש לפני הבחירות, כשהרוחות רק מתלהטות? "לצערי אני חושש שאנחנו באמת מגזימים, וכבר שלוש-ארבע שנים נדמה לי שאנחנו יורדים במדרון שאסור להגיע אליו. אנחנו נמצאים לפני בחירות, וזו תקופה שבה כל אחד בא ואומר: תבחרו בי. חז"ל שהיו חכמים, אמרו: 'איזהו מכובד? המכבד את הבריות'. אם אתה רוצה שיכבדו אותך, תגיד על עצמך: אני מתאים כי יש בי א', ב', ג' – וגם האחרים טובים, רק שאני חושב שאני טוב מאוד.
2 צפייה בגלריה
סליחות בכותל
סליחות בכותל
סליחות בכותל. יש תקווה לאחדות לאומית?
(צילום: AFP)
"משום מה, אנשים חושבים שהם יזכו לכבוד בצורה שונה. הם שוכחים את העצה החכמה כל כך של חז"ל, ובדרך כלל אומרים: ההוא מושחת, הזה לא בסדר, זה קיצוני לפה וזה קיצוני לשם. דבר על מה שטוב אצלך. תגיד, 'כולם טובים, רק שאני מאמין שהדרך שלי טובה עוד יותר למדינת ישראל'. בואו ננסה אולי פעם אחת, במערכת הבחירות הזאת – ואולי זה גם יעזור לנו לצאת מהלופ שאנחנו נמצאים בו כבר יותר מדי זמן".
על מי מוטלת האחריות? על הפוליטיקאים – שבמקום לשדר את המסר הזה, סוחפים דווקא למחוזות הפילוג? "אני לא יודע אם להצביע על פוליטיקאים, או על הציבור שנהנה מהדבר, או על הרשתות החברתיות. אני חושב שאני מצביע על כולם. על כולנו. כולנו, זה כולל אותי, זה כולל אותך. צריך לבדוק את עצמנו ולראות שהנה, אנחנו הולכים בדרך הזאת והיא לא הועילה, ואנחנו לא מאושרים ממנה. זה לא עובד, די. אנחנו רואים שזה לא מצליח, ובסופו של דבר, במי אנחנו פוגעים? בנו".

"הציבור מבקש את החיבור"

למרות הדאגה מהמציאות הפוליטית, כשהרב לאו נפגש עם הציבור, הוא שואב עידוד. "הייתי אתמול בבוקר בבאר שבע, ביקרתי בשישה תיכונים מקיפים כלליים, ונדמה לי שהנפש של העם בריאה", הוא מציין.
"החבר'ה הצעירים, תלמידי כיתות י"א-י"ב שאותם פגשתי בתיכונים, מחפשים הרבה יותר את המחבר. אני מסתובב בארץ בכל החודש האחרון, הייתי גם בקיבוצים בדרום, בצפון, בחיפה – ואני חושב שהציבור לא נמצא במקום שבו זה נראה כלפי חוץ. הציבור בריא יותר, ומבקש יותר את החיבור. אנשים שואלים שאלות ענייניות ולא פוגעות, מדברים על דברים אמיתיים, ולא משמיעים מילים של פגיעה זה בזה".
2 צפייה בגלריה
הרב הראשי דוד לאו
הרב הראשי דוד לאו
הרב דוד לאו. "לרוב אומרים: ההוא מושחת, זה לא בסדר, זה קיצוני לפה, זה קיצוני לשם. דבר על מה שטוב אצלך"
(צילום: שלומי כהן)
אז אתה אומר שהעם, לא רק הצעירים, צמאים לחיבור הזה – ומחכים שהפוליטיקאים יעשו אותו. "בהחלט. הם צמאים. כפי שהזכרתי, ראיתי את זה במוסדות החינוך שבהם ביקרתי – ואני פוגש גם אישי ציבור ואנשים בבתי כנסת, ורואה אותו דבר. כן, הציבור מחכה. הוא מבין מה אמיתי ומה בר חלוף. אז בואו נשקיע בדברים האמיתיים".
הרב לאו קרא להרגיע את הרוחות בשיח הציבורי: "יש לנו בעוד כחודש מערכת הבחירות, ובמאמץ שווה, צריך לעשות את זה. זה נכון יותר, זה אמיתי יותר, ואני אומר שוב – יכול להיות שזה מה שיוציא אותנו מהלופ הזה שנמשך כבר בפעם החמישית".
זאת אומרת, אתה קורא לחיבור דווקא מלמעלה – של הפוליטיקאים, המנהיגים, שיפסיקו לתדרך אחד נגד השני. ככה אפשר יהיה לרפא את הפצעים? "אני רוצה להאמין שכן, בעיקר כי אני רואה את זה למטה, אני רואה שזה קיים. אז צריך פשוט לעשות את זה, להתאמץ. אני ממש מקווה שהמילים הללו יצליחו להגיע אל האוזניים הנכונות".