רבנים ראשיים חדשים עדיין אין, מינויים לתפקידי מפתח ברבנות – יש ויש: פניות בהולות נשלחו בימים האחרונים ליועצת המשפטית לממשלה ולנציבות שירות המדינה, בדרישה לעצור את המכרזים לתפקידים בכירים ברבנות הראשית עוד בטרם נבחרו רבנים ראשיים ובלי מעורבותם במהלך.
לאחר שבג"ץ קבע כי את הבחירות לרבנות הראשית יש לקיים עד סוף חודש ספטמבר, מנכ"ל הרבנות הראשית יהודה כהן לא מחכה לבחירות. הוא פרסם בימים האחרונים מכרזים לתפקידים בכירים ביותר ברבנות: ראש אגף הכשרות, ראש אגף שחיטת חו"ל וראש מערך הבחינות.
1 צפייה בגלריה
ישיבת מועצת הרבנות הראשית
ישיבת מועצת הרבנות הראשית
ישיבת מועצת הרבנות הראשית. ארכיון
(צילום: אלעד זגמן, ענבה – לע"מ)
על אף שמדובר בתפקידים הכפופים לרבנים הראשיים ומי שאמורים לעבוד בהתאם למדיניותם – ברבנות החליטו כבר לחפש מי שימלא את אותן משרות, מבלי לחכות לבחירות. המכרז נפתח בשבוע שעבר והגשת המועמדויות לתפקיד תסתיים בעוד פחות משבועיים, לפני מועד הבחירות לרבנות.
ארגון חותם פנה במכתב למשנה ליועמ"ש, עו"ד כרמית יוליוס, בדרישה לעצור מכרז שפורסם בימים האחרונים על ידי נציבות שירות המדינה לאיוש תפקידי מפתח ברבנות הראשית לישראל, בעיקר בתחום כשרות המזון. בחותם טוענים כי מדובר בניסיון למחטף שיקבע עובדות בשטח, וזאת כחודש לפני מועד הבחירות שבהן ייבחרו הרבנים הראשיים החדשים וגם חברי מועצת הרבנות הראשית.
במכתב הדגיש הרב אביעד גדות, מנכ"ל חותם, כי הוצאת המכרזים היא מחטף שנעשה שלא כדין: "כשנה וחצי לא מאוישים משרות ראשי אגפים ברבנות הראשית, בעיקר בתחום כשרות המזון. בתשעה באב פרסמה נציבות שירות המדינה מכרזים לתפקידי מפתח בכירים ברבנות הראשית, בנוסף להצהרה על שינוי מבנה ארגוני, וכל זה בזמן בחירות לרבנים ראשיים ולמועצת הרבנות הראשית שיתקיימו בחודש הקרוב. למרות שפרסום המכרזים הוא דבר מבורך, שכן חוסר איוש התקנים יצר פערים משמעותיים בכלל מערכת הכשרות הציבורית, בפועל מדובר ככל הנראה במחטף וקביעת מסמרות לרבנים הראשיים ולמועצת הרבנות הראשית שייבחרו ככל הנראה בחודש הקרוב".
במקביל, עו"ד אביעד הכהן פנה בשם הקליניקות המשפטיות במכללת שערי משפט לנציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, ולממלא מקום נשיא מועצת הרבנות הראשית הרב יצחק רלב"ג. במכתב מפורט טען גם הוא כי מדובר ב"מחטף". על פי מכתבו של פרופ' הכהן, "הוצאת המכרזים לעת הזו – ו'סגירת' האפשרות להגיש מועמדות אליהם – בתוך זמן קצר ביותר, כשבועיים ימים, וכל זאת לפני סיום הליכי בחירת הרבנים הראשיים – מעלה חשד כבד בדבר המניעים לפרסום המכרזים בעת הזו, מהלך שעל פניו נראה כ'מחטף' שנועד לקיים הליך בחירה של בעלי תפקידים מרכזיים קודם הבחירות לרבנות הראשית, ואפשר שאף החלטה על הזוכים במכרזים מאלה".
מנציבות שירות המדינה, הממונה על הוצאת המכרזים, נמסר בתגובה: "ראשית יודגש כי מדובר במשרות מקצועיות אשר כפופות למנכ"ל הרבנות הראשית ולא לרבנים הראשיים. מדובר בשינוי ארגוני מקיף ברבנות הראשית אשר עבודת המטה בנוגע אליו החלה לפני זמן רב והושלמה רק לאחרונה. האישור ניתן על ידי כלל גורמי המקצוע ולאחר שהובהר כי יש מקורות תקציביים לביצוע השינוי. מוצע לפנות גם לרבנות עצמה לקבל תגובתם".
מהרבנות הראשית לישראל נמסר בתגובה: "מכרזים לסגל הבכיר מאושרים מתפרסמים ומנוהלים על ידי נציבות שירות המדינה ומנהל הסגל הבכיר במדינת ישראל. הליך איוש המשרה עשוי לקחת לכל הפחות כארבעה חודשים, שבהם המועמדים נדרשים לעבור בחינות מקצועיות והליכי מיון עד לבחירת המועמד המתאים. מזה כשנה וחצי פועלת הרבנות הראשית לאישור מבנה ארגוני חדש, המתאים ליעדים ולאתגרים הניצבים בפניה. עיקרי השינוי הם בבניית שדרה ניהולית מקצועית ואיכותית יותר, שתשפיע ישירות על רמת השירות שמעניקה הרבנות הראשית לישראל. בשל מלחמת 'חרבות ברזל' הוקפאו הגיוסים בכלל שירות המדינה ורק לאחרונה הופשרו התקנים והתקבלו כלל האישורים הנדרשים לפרסום המכרזים".