לופטהנזה מתנצלת בפני הרב יהודה טייכטל

אחרי הסערה – מנכ"ל חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה התקשר להתנצל באופן אישי בפני הרב של ברלין. ל-ynet נודע כי קרסטן ספוהר גינה את העונש הקולקטיבי, שמנע מלמעלה ממאה נוסעים חרדים לעלות לטיסת המשך להונגריה – לאחר ששניים מהם סירבו לעטות מסכות, ובנימוק ש"יהודים עשו את הבעיות".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"לאנטישמיות אין מקום בלופטהנזה", אמר המנכ"ל, בשיחה שקיים הערב (ד') עם רבה של ברלין, יהודה טייכטל. "מה שקרה לא היה צריך לקרות", הוסיף. "לופטהנזה מייצגת חיבור בין אנשים, תרבויות ואומות. פתיחות וסובלנות הן אבני היסוד, ואין מקום לאנטישמיות".
2 צפייה בגלריה
חרדים שלא הורשו לעלות למטוס, בנמל התעופה בגרמניה
חרדים שלא הורשו לעלות למטוס, בנמל התעופה בגרמניה
חרדים שלא הורשו לעלות למטוס, בנמל התעופה בגרמניה
(צילום מסך)
הרב טייכטל אמר למנכ"ל החברה כי "ניתן לצפות לרגישות רבה יותר מתאגיד גרמני". לדבריו, "אם עובד במדי לופטהנזה פועל בצורה לא נכונה – חששות והאשמות באנטישמיות הן לגיטימיות לחלוטין".

"המנכ"ל נקט עמדה והתנצל"

במהלך השיחה סוכם על פגישה פיזית שתערך בימים הקרובים, ובה ידונו בהרחבה בפרשה כדי שמקרה דומה לא יישנה בעתיד. לאחר השיחה אמר הרב: "אני שמח שמנכ"ל לופטהנזה הגיב כל כך מהר, נקט עמדה ברורה והתנצל". כחלק מהצעדים שנקטה החברה, הושעתה העובדת שהתבטאה באנטישמיות.
2 צפייה בגלריה
  הרב יהודה טייכטל, רבה של ברלין, בשיחה עם נציגות לופטהנזה
  הרב יהודה טייכטל, רבה של ברלין, בשיחה עם נציגות לופטהנזה
הרב יהודה טייכטל, רבה של ברלין, בשיחה עם נציגות לופטהנזה
מאז נחשף המקרה פוקדת את חברת התעופה הגרמנית סערה גדולה, והיא מנסה לצמצמם נזקים. בשבוע שעבר ביקשו כ-100 עד 180 יהודים חרדים מארצות הברית לעלות לטיסה מגרמניה להונגריה – לקברו של הרב ישעיה מקרסטיר (ישעיה שטיינר), שבתאריך העברי ג' באייר חל יום השנה לפטירתו. אלא ששניים מתוך החסידים סירבו לעטות מסכות, בנימוק שחברות התעופה האמריקניות אינן מחייבות מסכה.
חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה דורשת לעטות מסכות כירורגיות או מסכות N95 בטיסות, וחילקה בעת העלייה למטוס מסכות לכל מי שלא הייתה ברשותו מסכה או שהייתה לו רק מסכת בד.
"עטיתי מסכה לאורך כל הטיסה": אישה חרדית פונה לשוטר גרמני

אחד הנוסעים סיפר כי לאחר ששניים מחברי הקבוצה סירבו לעטות מסכה, התפתחו במקום ויכוחים עם דיילי הקרקע. כלל הנוסעים הורדו מהמטוס, ואחרי השרוול חיכו להם שוטרים עם רובים וכלבים. הנוסעים נקראו בשמם, ואז הופרדו לשתי קבוצות: יהודים ושאינם. הלא-יהודים הורשו להמשיך בדרכם, ואילו היהודים עוכבו, ונמנע מהם להגיע לטיסת ההמשך או לקנות כרטיס חדש ב-24 הבאות.
עדויות מצולמות מנמל התעופה בפרנקפורט, שבהן מודים אנשי צוות לופטהנזה בענישה הקולקטיבית, פורסמו השבוע וחוללו סערה – תוך דרישה מחברת לופטהנזה לקחת אחריות ולנקוט צעדים נגד האחראים.
הנוסע החרדי אחרי שערוריית לופטהנזה: "לא אטוס איתם יותר"
(צילום: אסף חן)

סוכנת של חברת התעופה תועדה מתבטאת בשדה התעופה כי כל היהודים "צריכים לשלם" על מה שעשו רק שניים מהם. יהודים אחרים, שלא התלבשו או נראו כיהודים, הורשו להמשיך עם שאר הנוסעים. כאמור, העובדת הושעתה.

התנצלות – ללא המילה "יהודים"

אתמול (יום ב') הגיעה התנצלות מחברת לופטהנזה על התקרית (שלא הזכירה במילה את המושג "יהודים"): "לופטהנזה מצרה על הנסיבות סביב ההחלטה להוריד את הנוסעים מהטיסה. הנימוקים להחלטה התבססו על מקרים שונים של אי ציות של נוסעים רבים לדרישה לעטות מסכות ולהוראות בטיחות ביחס לצוות בטיסה הקודמת LH401, מניו-יורק לפרנקפורט.
"הדרישות הרגולטוריות בגרמניה ובשווקים אחרים מחייבות חברות תעופה לאכוף עטיית מסכות רפואיות או FFP2 בטיסות על ידי הנוסעים ואנשי הצוות. בעוד לופטהנזה עדיין בוחנת את העובדות והנסיבות של המקרה, אנו מצטערים שהקבוצה הגדולה הורדה מהטיסה, ולא הורדו רק הנוסעים שלא עמדו בדרישות.
"אנו מתנצלים בפני כל הנוסעים שלא טסו בטיסה זו, לא רק על אי הנוחות, אלא גם על הפגיעה האישית שנגרמה. לופטהנזה ועובדיה עומדים מאחורי המטרה של חיבור בין אנשים ותרבויות ברחבי העולם. גיוון ושוויון הזדמנויות הם ערכי הליבה של החברה והתרבות הארגונית שלנו. מה שהתרחש אינו עולה בקנה אחד עם המדיניות או הערכים של לופטהנזה. יש לנו אפס סובלנות לגזענות, אנטישמיות ואפליה מכל סוג שהוא. אנו ניצור קשר עם הנוסעים שנפגעו כדי להבין טוב יותר את מצוקתם ונבדוק כיצד נוכל לשפר את שירות הלקוחות שלנו".