בעוד בכירי הרבנים החרדים קוראים לתלמידי הישיבות שלא להתייצב בלשכות הגיוס, אם יגיע אליהם צו ראשון מהצבא בשבוע הבא. הרב יצחק יוסף, הרב הראשי לשעבר, אף הגדיל לעשות וקרא לקרוע את צווי הגיוס. אבל יש כאלה ששוקלים כן להגיע לצו הראשון בלשכות הגיוס - כפי שנעשה עד היום, בתהלך שבסופו מקבלים פטור.
ממידע שהגיע לידי ynet עולה כי מי שבשלב זה לא מצטרף לקריאה הגורפת שלא להגיע ללשכות הגיוס הם שלושת האדמו"רים מהסידויות הגדולות ביותר בישראל: האדמו"ר מגור, רבי יעקב אלתר; האדמו"ר מויז'ניץ, הרב ישראל הגר והרב ישכר דב רוקח, האדמו"ר מבעלז. מדובר בחסידיויות הגדולות וכן שלושת הגורמים החזקים באגודת ישראל, הזרם החסידי במפלגת יהדות התורה.
1 צפייה בגלריה
(צילום: מוטי קמחי)
בוועד הישיבות נפגשו לאחרונה עם כלל הרבנים המשפיעים בחברה החרדית, וכאמור ממרבית הגורמים שמעו עמדה דומה. אך בסביבת שלושת האדמו"רים מספרים כי הם לא יישרו קו עם דברי הרבנים האחרים. הם החליטו שלא לצאת באמירות גורפות נגד המדינה ומערכת הביטחון, אלא להורות לתלמידיהם שמי שקיבל את הצו בשלב זה - כן יגיע לצו הראשון בלשכת הגיוס.
בחסידות גור מסבירים את החלטת האדמו"ר, ואומרים כי החלטה לעומתית עלולה ליצור מתחים מול מערכת הביטחון, שמאוחר יותר יהיה קשה יותר לגשר עליהם, לכן כדי לא לתת למדינה סיבה "להתנגח" בציבור החרדי - יש להמשיך בקו שהיה עד היום, לפיו חרדים הגיעו ללשכת הגיוס לרישום הראשוני - אך בסופו של דבר הם לא התגייסו.
בחסידויות מציעים כרגע שלא להיכנס לעימות עם הצבא ולהגיע לצו הראשון בלבד, ובשלבים מאוחרים יותר למנוע גיוס של מי שלא ירצה להתגייס.
גורם באגודת ישראל אומר כי ההוראה ללכת לצו הראשון היא בשלב זה הוראת שעה, כדי להבין את המצב עם שליחת הצווים הראשונים, והבנה אם מדובר בהתייצבות לגיוס מלא או רק רישום, כפי שהיה עד היום, כדי לבחון אפשרות של פטור בעתיד.
מחאת החרדים בבני ברק, אתמול
(צילום: ליאור שרון, שילה פריד)
מוקדם יותר היום תא"ל שי טייב, ראש חטיבת תכנון ומנהל כוח אדם, הגיע כנציג צה"ל לדיון על חוק הגיוס בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. הוא הסביר כי צה"ל ערוך להתחיל להוציא צווים ביום ראשון הקרוב, "כדי להתחיל להניע את תהליך הגיוס לאנשים שיהיו רלוונטיים בהקשר הזה".
חברי הכנסת שנכחו בוועדה דרשו לדעת כמה צווים יוצאו ביום ראשון, וקצין הבכיר השיב כי "עד מחר בערב אשקלל את המספרים, זה יעבור את הרמטכ"ל ואז נצא עם זה". הח"כים זעמו, וטענו כי "הצבא הגיע לא מוכן, או יותר גרוע - אולי הוא מסתיר משהו".