יותר מ-100 ראשי קהילות יהודיות באירופה ומנהלי ארגונים תומכי ישראל השתתפו היום (ב') באמסטרדם בכינוס חירום של EJA – איגוד הארגונים היהודיים באירופה. מטרת הכינוס היא לגבש דרכי מאבק אופרטיביות בהתנכלויות ליהודים ברחבי אירופה ובשיח השטנה האנטישמי הגואה מאז מתקפת הטרור הרצחנית ב-7 באוקטובר.
יו"ר EJA, הרב מנחם מרגולין, אמר עם פתיחת הכינוס: "אנחנו במלחמה על המשך החיים היהודיים באירופה. יהודים בלבוש מסורתי, או כאלה שמזוזות נמצאות על דלתותיהם, חווים התנכלויות בלי פוסקות. סטודנטים יהודיים סופגים איומים על חייהם ומודרים מקורסים באוניברסיטאות, וכתובות שטנה נמרחות בלא מפריע על בתי יהודים, בתי כנסת ובתי עלמין".
2 צפייה בגלריה
כנס החירום באמסטרדם
כנס החירום באמסטרדם
כנס החירום באמסטרדם
(צילום: יאיר נבות)
2 צפייה בגלריה
הרב מרגולין בכנס
הרב מרגולין בכנס
הרב מרגולין בכנס
(צילום: יואב דודקביץ, EJA)
הרב מרגולין הוסיף: "ביומיים הקרובים נגבש מתכונות למאבק באנטישמיות בכל הזירות; פוליטית, משפטית, ציבורית וגם בהגברת הביטחון הקהילתי והאישי. אבל כל זה עלול לא להספיק. לפיכך, על מדינת ישראל לגבש בדחיפות תוכנית מגירה מעשית לקליטת יהדות אירופה. לצערי זה כבר ממש לא מצב היפותטי, אלא סכנה קיומית ממשית שממשלות אירופה כושלות או לא רוצות לטפל בה בנחישות הנדרשת".
אדו ורדונר, מתאם המאבק באנטישמיות של ממשלת הולנד, השתתף גם הוא בכינוס. הנציג ההולנדי אמר: "7 באוקטובר היה הטבח הגדול ביותר של יהודים מאז ימי השואה. אך צריך לבחון את ההתחדשות של האנטישמיות בראייה של יותר מעשור אחורה. המטרה העיקרית של המשרד שלנו ברורה: אנחנו צריכים למצוא את הפתרון הנכון למאבק באנטישמיות".
ריאיון עם סטודנטים יהודים באוניברסיטת אמסטרדם בחודש שעבר
(צילום: אסף חן)

ורדונר הוסיף: "נדרשים שינויים במדיניות כדי למצוא פתרונות לבעיות מודרניות. עלינו להבטיח שהדורות הצעירים ילמדו לא רק מהלקחים של השואה, אלא גם מהאנטישמיות הנוכחית. האנטישמיות מתפשטת מהר יותר מתמיד – בטלפונים וברשתות החברתיות של ילדינו. מה שמתחיל באינטרנט כבר לא נשאר באינטרנט. יהודים הם חלק בלתי נפרד מההיסטוריה האירופית. מאות שנים של חיים יהודיים לא יכולים להיעלם – ואנחנו חייבים לעשות כל שביכולתנו כדי להגן על כבודם של אחינו היהודים".