הרב משה יהודה קוטלרסקי, דמות מרכזית בקהילה היהודית העולמית ומראשי תנועת חב"ד, נפטר אמש (יום ג') בניו יורק, כמה ימים לפני יום הולדתו ה-75.
כסגן יו"ר מרכז לענייני חינוך, הזרוע החינוכית של תנועת חב"ד-לובביץ', האחראית על מוסד "שליחי חב"ד" ובתי חב"ד בכל העולם, הרב קוטלרסקי מילא תפקיד מרכזי בצמיחת רשת חב"ד ברחבי העולם. בהוראת הרבי מלובביץ', הרב מנחם מנדל שניאורסון, הוא פיקח על הקמת אלפי מרכזי חב"ד. הוא הדריך שליחי חב"ד בהתמודדות עם האתגרים שבפתיחת מרכזים יהודיים באזורים מגוונים ולעיתים מרוחקים.
4 צפייה בגלריה
הרב משה יהודה קוטלרסקי
הרב משה יהודה קוטלרסקי
הרב משה יהודה קוטלרסקי
(צילום: Itzik Roytman / Chabad.org)
הרב קוטלרסקי נולד בשנת 1949 בקראון הייטס, ברוקלין, לאביו הרב הרשל ואימו גולדה קוטלרסקי. אביו, ניצול שואה, היה גורם מרכזי בהקמת קהילות חב"ד במונטריאול ובניו יורק.
הרב משה קוטלרסקי החל את לימודיו בקראון הייטס. הוא נישא לרבקה קייזן, בת לאחד השליחים הראשונים של הרבי מלובביץ'. בני הזוג התיישב בקראון הייטס וגידלו תשעה ילדים. למרות נכונותם לנסוע לשליחות בעצמם, הרבי מלובביץ' מינה אותו לעבוד במרכז לענייני חינוך במטה חב"ד הראשי בניו יורק, תוך הקדשת חייו להפצת היהדות וחינוך יהודי.
בשנת 1968 החל לנסוע לקהילות יהודיות מרוחקות, במטרה לתכנן מרכזי חב"ד חדשים. מאמציו חידשו את התשתית היהודית ברחבי העולם, כולל ברית המועצות לשעבר, המזרח הרחוק והאיים הקריביים. הוא גייס את תמיכתם של פילנתרופים בולטים כמו סמי רוהר, בנו ג'ורג' ופמלה רוהר, לב וליובה לבייב, מואיז סאפרה, מוריס וליליאן טבקניק, גנדי בוגוליובוב, דייוויד סלגר ורבים אחרים.
4 צפייה בגלריה
הרב משה יהודה קוטלרסקי עם הרבי מלובביץ'
הרב משה יהודה קוטלרסקי עם הרבי מלובביץ'
הרב משה יהודה קוטלרסקי עם הרבי מלובביץ'
(צילום: Merkos)
4 צפייה בגלריה
הרב משה יהודה קוטלרסקי בכינוס השליחים בניו יורק
הרב משה יהודה קוטלרסקי בכינוס השליחים בניו יורק
הרב משה יהודה קוטלרסקי בכינוס השליחים בניו יורק
(צילום: Merkos)
הרב קוטלרסקי עמד בראש "כינוס השלוחים העולמי", הכנס השנתי של שליחי חב"ד, שבו התמונה השנתית המפורסמת של השליחים. אירוע זה, שתואר על ידי הניו יורק טיימס כאירוע הארוחה הגדולה ביותר בהיסטוריה של ניו יורק, מדגיש את צמיחתה של חב"ד ואת השפעתם של למעלה מ-6,000 מרכזי חב"ד בעולם. אחד מרגעי השיא של הכינוס הוא מעמד הצדעה מרגש וחגיגי, ה"רול-קול", שבו עמד הרב קוטלרסקי מדי שנה על דוכן הנואמים והכריז את שמותיהם של המדינות שבהן פועלים השליחים ולאן יצאו שליחים חדשים.
בתפקידו במרכז חב"ד העולמי הרב קוטלרסקי הוביל יוזמות רבות ומוסדות שונים, כולל חב"ד בקמפוס הבינלאומי, הפועל ביותר מ-230 קמפוסים של מוסדות אקדמיים ברחבי העולם, והמכון ללימודי יהדות רוהר (JLI), ספק הלימודים היהודיים למבוגרים. הוא גם ייסד את "מרכז 302", חטיבה בראשות בנו הרב מנדי קוטלרסקי, המספקת תוכניות ותשתיות מיוחדות למרכזי חב"ד, והשיק תוכניות מפתח באלפי מקומות ברחבי העולם כגון רשת הנוער חב"ד (CTeen), חב"ד לצעירים מקצועיים (Chabad Young Professionals), CKids, חב"ד בקהילה (Chabad on Call) ועוד.
השפעתו של הרב קוטלרסקי לא הוגבלה לתפקידיו הפורמליים. הוא היה חבר אישי ומדריך לאלפים ברחבי העולם. הוא היה ידוע בנכונותו לסייע לכל מי שזקוק לעזרה, בכל שעות היום והלילה, והעניק סיוע כספי ורפואי בחירום לאנשים רבים.
4 צפייה בגלריה
הרב משה יהודה קוטלרסקי בבית חב"ד במומבאי ב-2008
הרב משה יהודה קוטלרסקי בבית חב"ד במומבאי ב-2008
הרב משה יהודה קוטלרסקי בבית חב"ד במומבאי ב-2008, לאחר מתקפת הטרור שבה נרצחו שני שליחי חב"ד לעיר
(צילום: Merkos)
גם כשהתמודד עם אתגרים בריאותיים חמורים בשנים האחרונות, הרב קוטלרסקי המשיך בעבודתו ללא לאות. בכינוס השלוחים של 2021 הוא נשא נאום עוצמתי, שבו התחייב ליזום מספר פרויקטים מהפכניים להשפעה על חיי היהודים בעולם. בשנים האחרונות הוא פיקח על הקמת מאות מרכזי חב"ד חדשים, ספריות יהודיות, מקוואות, מרכזי נוער יהודיים, בתי ספר יהודיים ועוד.
מחויבותו של הרב קוטלרסקי נמשכה עד הסוף. גם ממיטת בית החולים, הוא קידם תוכניות חיוניות וסייע לנזקקים. בחב"ד אמרו כי "הרב משה קוטלרסקי השאיר אחריו מורשת של מסירות בלתי מתפשרת, מנהיגות והשפעה עמוקה על קהילות יהודיות ברחבי העולם. עבודתו הבלתי נלאית נגעה לחייהם של רבים והשרתה השראה על דורות. בעוד אנו מתאבלים על לכתו, אנו מתחייבים להמשיך בעבודתו, ולהבטיח שרוח המנהיגות והחמלה שלו תמשיך לחיות".
שגריר ישראל באו"ם לשעבר, ח"כ דני דנון, אמר עם לכתו של חברו, הרב קוטלרסקי: "היום אנו נפרדים מחבר ומנהיג גדול, הרב משה קוטלרסקי ז"ל. הרב קוטלרסקי לא היה רק נקודת אור מנחה למאות קהילות יהודיות ברחבי העולם, אלא גם מגדלור של השראה ומנהיגות. הוא היה מקור לתמיכה והדרכה שלא יסולא בפז עבורי באופן אישי באו"ם. חיבורו העמוק לישראל ומאמציו לחבר יהודים ברחבי הגלובוס עם ארץ ישראל היו יוצאי דופן. הוא פעל ללא לאות לחיזוק הזהות היהודית ונגע במספר רב של אנשים בחוכמתו ובחמלתו. זכרו ייחרט לעד בליבנו. ברוך דיין האמת".