בארגון נפגעי פעולות האיבה מברכים על הצעת החוק, המבקשת להתאים את מדיניות הקבורה לחללי פעולות האיבה למדיניות הקבורה הצבאית. לפי ההצעה, אזרחים שנרצחו בפעולות איבה, שאינם מוגדרים באופן רשמי כיהודים, לא יקברו "מחוץ לגדר".
יו״ר ארגון נפגעי פעולות האיבה, אייבי מוזס, אמר: "הצעת החוק לתיקון חוק קבורת נפגעי פעולות איבה ל'חסרי דת' בתקופה מורכבת זו היא הכרחית. על כולנו מוטלת האחריות והחובה המוסרית לתמוך במשפחות השכולות שאיבדו את היקר להם מכל ולהימנע מאפליה בין דם לדם״.
1 צפייה בגלריה
טקס אזכרה יהודי ליד קברה של אלינה פלחטי ז"ל
טקס אזכרה יהודי ליד קברה של אלינה פלחטי ז"ל
טקס אזכרה יהודי ליד קברה של אלינה פלחטי ז"ל, שנרצחה ב-7 באוקטובר
התמיכה של ארגון נפגעי פעולות האיבה בהצעת החוק היא צעד משמעותי לקידום ההצעה, שהוגשה על ידי חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה.
מדיניות הקבורה הנוכחית בישראל מפרידה בין בני משפחה יהודים לבין "זרע ישראל". המדיניות הנוכחית מחייבת לקבור מחוץ לגדר בני זוג, בנים ונכדים ליהודים, למרות שרובם מגדירים עצמם כיהודים.
בהצעת החוק, שהוגשה על ידי ח"כ משה סעדה מהקואליציה וח"כ זאב אלקין מהאופוזיציה, נכתב כי "מחבלים שמבקשים לפגוע ולהרוג את אזרחי מדינת ישראל, אינם מבחינים בין יהודי לבין מי שאינו יהודי, וזאת כפי שנוכחנו לדעת פעם נוספת במתקפת הטרור שהתרחשה במהלך חג שמחת תורה תשפ"ד. לכן, מוצע לקבוע כי חסר דת שנהרג בפעולת איבה ומבקש להיקבר בחלקת קבורה של יהודים, יהיה רשאי לעשות זאת, ואין לקוברו בחלקה נפרדת, המכונה לעיתים כחלקת 'חסרי דת' או כחלקת 'מסופקים'".
מגישי ההצעה נימקו כי לא מדובר בצעד המנוגד להלכה, לפיה מתנהלים מרבית בתי העלמין בארץ. לדבריהם "הצעה זו מבוססת בין היתר על פסיקת גדולי ישראל, שקבעו כי ניתן לקבור לא יהודי שנהרג בפעולת איבה לצד יהודי, כפי שמתקיים בפועל על ידי הרבנות הצבאית".
אלקס ריף, מנכ״לית לובי המיליון, אמרה: "אנו מודים לארגון היציג של נפגעי פעולות האיבה על תמיכתם בהצעה לתיקון החוק הקיים. מדובר בצעד משמעותי בדרך לתיקון העוול שנעשה כלפי משפחות רבות במשך שנים רבות. תיקון חוק קבורת נפגעי פעולות האיבה הוא מתבקש והכרחי, ובמיוחד לאחר 7 באוקטובר, בו קורבנות רבים נרצחו בשל יהדותם ונקברו מחוץ לגדר כמו אלינה פלחטי ומשפחת קפשיטר ז"ל. בייחוד מאז 7 באוקטובר, אנחנו מחויבים כחברה להביא לשינוי תפיסתי וערכי עבור אוכלוסייה שלמה מ׳זרע ישראל׳ שחיים כיהודים, מרגישים יהודים וגם נרצחו בפעולות איבה כיהודים - יזכו להיקבר בחלקה יהודית".
עו"ד אוהד וייגלר, מנהל המחלקה למדיניות ציבורית בארגון עתים, הוסיף: "התמיכה של ארגון נפגעי פעולות האיבה היא חשובה מאוד לקידום הצעת החוק. הצעת החוק מבוססת על יסודות הלכתיים יציבים כמו הרב גורן זצ"ל והרבנות הצבאית שקוברת חיילים שנהרגו זה לצד זה – חיילים יהודים לצד חיילים חסרי דת. חובתנו היהודית היא לעשות הכל על מנת למנוע הפרדות בין הקבוצות השונות בעם ישראל. לצערנו, הרבנות הראשית מסרבת אפילו לדון בעניין זה, ואנחנו מקווים שהצעת החוק תאפשר לתקן את העוול שנגרם לאותם אזרחים שנהרגו רק בשל היותם יהודים בארץ ישראל".