המאבק של בני משפחתו של סרן ישראל יודקין ז"ל, שנפל ברצועת עזה, הצליח: שר הביטחון יואב גלנט אימץ הערב (יום ג') את המלצת המועצה הציבורית להנצחת החייל בעניין הוספת הכיתוב "השם יִקום דמו" (ראשי התיבות הי"ד) למצבות צבאיות של חללים שנפלו בקרב, במקרה שמשפחותיהם יבקשו זאת. השר אישר גם את ההמלצה להוסיף את הכיתוב "זכרו לברכה" (ז"ל) על מצבות צבאיות של חללים שמשפחותיהם יבקשו זאת.
2 צפייה בגלריה
סרן ישראל יודקין ז"ל, והמצבה שלו ללא הכיתוב
סרן ישראל יודקין ז"ל, והמצבה שלו ללא הכיתוב
סרן ישראל יודקין ז"ל, והמצבה שלו ללא הכיתוב
(צילום: משה שיינר, אתר חב"ד COL)
המועצה הציבורית החליטה ברוב קולות כי הביטוי "השם יִקום דמו" איננו ביטוי חריג, אלא משפט מקובל שהינו חלק מהאמונה היהודית. חברי המועצה שהשתתפו בדיון המליצו לפעול לשינוי התקנות, כך שניתן יהיה להוסיף את הכיתוב למצבות צבאיות של חללים שנפלו בקרב, למשפחות שיבקשו זאת. המועצה המליצה בהחלטתה להוסיף גם את האפשרות לכתוב "זכרו לברכה" על גבי מצבות צבאיות, למשפחות שיבקשו זאת.
ציפי יודקין, אימו של ישראל, בירכה על ההחלטה: "אנחנו באבל על ישראל, אבל מועקה גדולה – שהוסיפה על האבל הכבד שלנו – ירדה מהלב. אני מרגישה שהיה לי בן מאוד מיוחד, שהיה גדול בחייו ועוד יותר גדול במותו. הוא הצליח אחרי מותו לעשות שינוי גדול, ש-76 שנים לא היה במדינה היהודית שלנו. אנחנו שומעים מהחיילים שלו, שבאים אלינו, כמה הוא גדול. הוא היה גדול בבית, בצבא וגם אחרי מותו. המון הורים שכולים פונים אליי ואומרים לי תודה על המאבק. הם רוצים גם לכתוב הי"ד על הקבר של בנם".
טוביה יודקין, אביו של ישראל, אמר לאחר פרסום הודעת השר: "עם ישראל היה איתנו, אני לא חושב שמגיע לנו איזה קרדיט מיוחד. אני שמח שהייתה הבנה. זה הבית החדש של הילד שלנו, שם הוא גר עכשיו ועד עולם. כל אחד כותב על הבית שלו מה שהוא רוצה. כך גם בבית של ישראל שלנו. אני שמח שהבינו שאנחנו רוצים לכתוב מה שליהודים נוח לכתוב בבית שלהם כשהוא בית כזה. והכול כמובן מהול בעצב התמידי".
דובי יודקין, אחיו של סרן ישראל ז"ל, הוסיף: "אחרי 13 ימים של סבל ולילות ללא שינה וכאב אדיר לכל המשפחה, אנחנו שמחים על תיקון העוול הישן-נושן, שלאורך שנים לא נכתב הי"ד על המצבות. ישראל היה גיבור בחייו וגם במותו, נאבקנו בשמו ובזכותו תוקן הדבר הזה עבור כלל החללים. תודה לעם ישראל על הליווי במאבק הזה".
2 צפייה בגלריה
המצבה הריקה של סרן ישראל יודקין ז"ל
המצבה הריקה של סרן ישראל יודקין ז"ל
המצבה הריקה של סרן ישראל יודקין ז"ל. המשפחה יצאה למאבק ציבורי
(צילום: משה שיינר, אתר חב"ד COL)
לפני כשבועיים, במלאות 30 לנפילתו של הקצין החרדי מכפר חב"ד, נערך הטקס עם מצבה ללא כיתוב – לאחר שמשרד הביטחון לא אישר אז לכתוב לבקשת המשפחה על המצבה את ראשי התיבות הי"ד ליד שמו. משפחת יודקין פנתה לגלנט בבקשה שיתאפשר למשפחות הרוצות בכך להוסיף את הכיתוב "הי"ד" ליד שם החלל – גם על מצבות של קברים צבאיים.
בפנייה בחודש שעבר לשר הביטחון, הם כתבו: "סוגיה זו אינה רק כאבנו הפרטי, משפחת יודקין, אלא כאבן של משפחות רבות, ועד היום בוצעו מאות פניות בנושא זה ואף כאלו שהגיעו לבג"ץ, ולמרות כל זה, הנושא נשאר עומד באטימות ‏מוחלטת אל מול משפחות השכול, העם היהודי וקדושת הנופלים". בסיכום המכתב נכתב: "אנחנו פונים אליך במכתב זה ומבקשים להיעתר לבקשתנו לכתוב את האותיות הי"ד על מצבות הנופלים לכלל משפחות השכול בעם ישראל".
למאבק של בני המשפחה הצטרפו שרים, חברי כנסת וגם יו"ר הכנסת, ח"כ אמיר אוחנה. כולם פנו לגלנט בדרישה שיורה לאפשר את הוספת הכיתוב על המצבה. ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) הגישה הצעת חוק בנושא.
הלווייתו של סרן ישראל יודקין ז"ל

חברת הכנסת מלינובסקי אמרה לאחר הודעת שר הביטחון: "הגיבורים בסיפור הזה הם משפחת יודקין, שלא ויתרו לרגע ואני רוצה להודות גם לכל השותפים למאבק הזה, לכל חברי הכנסת והשרים שנרתמו לאירוע בלי הבדלים של קואליציה ואופוזיציה. זה התחיל במאבק המוצדק של משפחת יודקין ומהמקרה הפרטי שלהם נוצרה מציאות חדשה, שכל משפחה שכולה שתרצה להוסיף את הכיתוב הי"ד או ז"ל על המצבה של בנם, תוכל לקבל זאת".
היא קראה לחרדים להתגייס לצה"ל: "אנחנו חייבים את הציבור החרדי איתנו בצבא ואנחנו מוכרחים לעשות את ההתאמות עבורם גם בחיים וגם לצערנו במוות. המאבק הזה הוא המעט שיכולתי לעשות עבור זיכרונו של הגיבור סרן ישראל יודקין הי"ד ומשפחתו האמיצה".
בהודעת משרד הביטחון, שפורסמה הערב, נכתב: "שר הביטחון הנחה את משרד הביטחון לפעול לתיקון התקנות ולהביאן לאישור ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, כנדרש על פי החוק. שר הביטחון גלנט הודה למערך הנפגעים בצה"ל, לאגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, ולחברי המועצה הציבורית להנצחת החייל על מלאכת הקודש שהם מבצעים במלחמה הקשה שנכפתה על מדינת ישראל. השר גלנט מביע את אמונו בשיקוליהם הערכיים ועבודתם המקצועית".