יהודים על הכוונת, אבל לא רק: כתב אישום הוגש בארצות הברית נגד שני מנהיגים של קבוצת טרור בינלאומית, שפעלה דרך פלטפורמת טלגרם, המוכרת בשם "טרורגרם" (Terrorgram). הקבוצה, שלפי כתב האישום הפיצה אידיאולוגיה של עליונות לבנה כדי לעורר מלחמת גזע, פעלה לעידוד עוקביה לבצע פשעי שנאה ורציחות ממוקדות נגד יהודים, מהגרים, שחורים ובני מיעוטים נוספים.
החשודים, דאלאס האמבר (34) מקליפורניה ומתיו אליסון (37) מאיידהו, נעצרו ביום שישי האחרון לאחר חקירה מקיפה של ה-FBI. לפי כתב האישום, הם הפיצו חומרי תעמולה המציעים הוראות לביצוע מתקפות, לצד "רשימת חיסול" שכללה דמויות בולטות, ובהן סנאטור יהודי, שופטים פדרליים, ונציגים מארגונים ללא מטרות רווח.
4 צפייה בגלריה
 דאלאס האמבר
 דאלאס האמבר
דאלאס האמבר
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות)
לפי כתב האישום, שהוגש בבית המשפט הפדרלי בסקרמנטו, הקבוצה ייצרה והפיצה "כרטיסי מטרה" עם שמותיהם, כתובותיהם ותמונותיהם של גורמים ממסדיים ואחרים, שנבחרו כמטרות על בסיס גזעם, דתם, מוצאם הלאומי או זהותם המינית.
אחד מהקורבנות הבולטים שמופיעים ברשימת החיסול של "טרורגרם" הוא סנאטור יהודי מכהן, שתואר באחת ההודעות של הארגון כ"אנטי-לבן" וכ"אנטי-נשק", תוך שימוש בשפה גזענית ופוגענית כלפי מוצאו הדתי.
לטענת התביעה, השניים יצרו תוכן דיגיטלי בשם "The Hard Reset" ("האיפוס הקשה"), שסיפק הנחיות לייצור חומרי נפץ וכלים לביצוע פיגועים, כגון פצצות צינור, מטעני נפאלם ו"פצצות מלוכלכות" (עם פסולת גרעינית וחומרים רדיואקטיביים – ד"א).
4 צפייה בגלריה
מתוך עמוד הטלגרם שהפעילו השניים
מתוך עמוד הטלגרם שהפעילו השניים
מתוך עמוד הטלגרם שהפעילו השניים
(צילום: משרד המשפטים האמריקני)
נוסף על כך, הם הפיצו סרט תעמולה בן כחצי שעה בשם "טרור לבן" (White Terror), שהילל מתקפות טרור של אנשי עליונות לבנה שאירעו לאורך ההיסטוריה, לרבות מתקפות אנטישמיות. הדמויות שביצעו פיגועים גזעניים זכו לכינוי "קדושים".
חלק מהאידיאולוגיה שהנחתה את חברי "הקולקטיב של טרורגרם" היא האמונה כי החברה המודרנית "רקובה ואינה ניתנת להצלה", וכי יש צורך באלימות קיצונית כדי להצית מלחמת גזע שתוביל להתמוטטות הממשלה ולכינון מדינה לבנה אתנוקרטית.
לפי כתב האישום, השפעתם של האמבר ואליסון לא נותרה תיאורטית בלבד. חוקרי ה-FBI טוענים כי לפחות שלושה אנשים ביצעו או תכננו פעולות אלימות בהשראתם. אחד מהמקרים הבולטים התרחש בסלובקיה, שם צעיר בן 19, שהתכתב עם השניים, ירה למוות בשני אנשים מחוץ לבר מקומי המזוהה עם קהילת הלהט"ב. לפני שביצע את זממו הוא שלח מניפסט לאליסון שבו הודה להם על ההשראה וההכוונה. המתקפה הסתיימה בהתאבדותו של התוקף, ולאחר מותו האמבר ואליסון כינו אותו "הקדוש הראשון של טרורגרם", והפיצו את המניפסט ששלח כקובץ אודיו.
הם גם הפיצו שער עיתון מזויף שמהלל את הטרוריסט ואת "פעולת הגבורה" שלו. נוסף על כך, השניים קשורים גם לתכנון מתקפה על תחנות כוח בניו ג'רזי ולתקיפת חמישה אנשים ליד מסגד בטורקיה.
4 צפייה בגלריה
מתוך עמוד הטלגרם שהפעילו השניים
מתוך עמוד הטלגרם שהפעילו השניים
מתוך עמוד הטלגרם שהפעילו הנאשמים
(צילום: משרד המשפטים האמריקני)
לפי כתב האישום, השניים מואשמים ב-15 עבירות חמורות, בהן קשירת קשר לביצוע פשעי שנאה, הסתה לרצח והפצת חומרים שמספקים סיוע לחומרים טרוריסטיים. אם יורשעו, הם עשויים להישלח לכלא ולרצות עונש מאסר של עד 220 שנים.
עוד בטרם הגשת כתב האישום, האמבר נודעה כקריינית של ספרים מוקלטים שמקושרת לקבוצות ניאו-נאציות. היא עסקה בהפצת אידיאולוגיות גזעניות ואנטישמיות דרך פלטפורמות דיגיטליות כמו Audible, ולקחה חלק מרכזי במאמצים להפיץ תכנים קיצוניים במסווה של תוכן חוקי. כהכנסה צדדית, אגב, הייתה מעורבת בייצור ופרסום של צעצועי מין מותאמים אישית דרך מותג בבעלותה. תחת השם "Tex Hunter" היא נהגה לצלם ביקורת על צעצועי המין מחדר האוכל שלה ונתנה טיפים, טריקים וקודי קופונים לצופיה.
היא גדלה כילדה מחוננת באלק גרוב, פרבר של סקרמנטו, והעבירה את זמנה בתיכון בקריאת מדריכים למכניקת קוונטים ובלקיחת קורסים ברמה של אוניברסיטה. היא הייתה בין קבוצה קטנה של תלמידי תיכון שנבחרו להתחרות וזכו באתגר תכנון הנדסי של נאס"א.
ואז, באמצע 2006, האמבר הפסיקה באופן פתאומי לפרסם בפורומים שבהם נהגה להיות פעילה. כעבור שנה וחצי היא חזרה עם סיפור מוזר: לטענתה, היא הייתה מאורסת, אך ארוסה עזב אותה לטובת "e-girl" (סלנג לצעירה הפעילה באינטרנט ולעיתים קרובות מזוהה עם תרבות האנימה, גיימינג ואימו – ד"א).
4 צפייה בגלריה
צלב קרס על דף עיתון שהופץ בטלגרם
צלב קרס על דף עיתון שהופץ בטלגרם
צלב קרס על דף עיתון שהופץ בטלגרם
(צילום: משרד המשפטים האמריקני)
במקביל, אימה של האמבר, שלא התנגדה להתלהבותה של בתה מנאציזם, גירשה אותה מהבית ביום הולדתה ה-18. בעקבות שני האירועים הללו, האמבר סיפרה כי לא הצליחה לממש את מלגת הלימודים המלאה שקיבלה ללימודי אסטרופיזיקה, ומצאה את עצמה חסרת בית. היא טענה שהיא נאלצה לטפל בשלושה ילדים קטנים, אך לא סיפקה הסברים נוספים על נסיבות העניין. בהמשך, האמבר הודתה כי נעדרה מהאינטרנט בשל צרות משפטיות, שכללו מעצרים בגין פריצה, החזקת רכוש גנוב וזיוף תעודת זהות. נוסף על כך, היא הייתה במערכת יחסים עם גבר מבוגר ממנה – עבריין מין רשום שהורשע בהחזקת חומרי פדופיליה.
אפליקציית טלגרם סופגת ביקורת זה זמן רב מצד רשויות החוק ברחבי העולם על כך שהיא מאפשרת פעילות עבריינית רחבת היקף. מייסד האפליקציה, פאבל דורוב, נעצר בנמל תעופה ליד פריז לפני כשבועיים ומוחזק מאז במעצר. הרשויות בצרפת מאשימות את דורוב בכך שלא מנע פעילות לא חוקית באפליקציה שלו, כולל תכנים פדופיליים וסחר בסמים. דורוב אף הודה בעבר כי פלטפורמת המסרים המהירה, עם כ-950 מיליון משתמשים, סובלת מ"בעיות גדילה" שאפשרו לעבריינים לנצל את המערכת לרעה.
דובר מטעם האפליקציה התייחס לכתב האישום נגד האמבר ואליסון ומסר כי "לקריאות לאלימות אין מקום בפלטפורמה של טלגרם. עורכי התוכן הסירו כמה ערוצים שהשתמשו בווריאציות של השם 'טרורגרם' כאשר הם התגלו לפני שנים. תוכן דומה נאסר בכל פעם שהוא מופיע".