סערת חוק השבות: הרב יוסף ארציאל וח"כ יבגני סובה בעימות
(צילום: משה מזרחי, משי בן עמי)

הדרישה לבטל את סעיף הנכד בחוק השבות, שעלתה במכתב מצד רבנים דתיים-לאומיים בכירים לראש הממשלה המיועד, מציפה מחדש את השאלה "מיהו יהודי" ומסעירה את המערכת הפוליטית. "אין לנו בעיה עם אף אחד, אנחנו מודים לכל אחד שמביא תועלת למדינת ישראל, זה מבורך, אבל זה לא הופך אף אחד ליהודי", הסביר מנהל איחוד רבני "הארץ הטובה" ואחד מהחותמים על המכתב, הרב יוסף ארציאל, בריאיון לאולפן ynet.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הרב הוסיף כי "מדינת ישראל היא מדינה יהודית, וככזאת, צריכים לעלות אליה יהודים. זו גם הייתה המטרה של חוק השבות. מעבר לזה, יש אפשרויות לקבל אזרחות במדינה בצורה אחרת, כמו בכל מדינה אחרת בעולם. שאנשים ייכנסו לפרוצדורה הרגילה, יהיו מתאימים למדינת ישראל – ייכנסו, לא יהיו מתאימים – לא ייכנסו".
קראו עוד בערוץ היהדות:
האם אתה חושב שאנשים שכבר חיים כאן צריכים לעזוב את ישראל? צריך לקחת מהם את הזכויות, אולי את האזרחות? "אנחנו מדברים על העתיד, לא על העבר. המגמה ברגע זה, כשמדובר על ביטול סעיף הנכד, היא לא להמשיך להעלות גויים למדינת ישראל. מדינת ישראל היא מדינת היהודים, כזו היא צריכה להישאר, ולכן אמורים לעלות אליה יהודים".
3 צפייה בגלריה
מטוס אל על בנתב"ג
מטוס אל על בנתב"ג
"ישראל היא מדינת היהודים, ואמורים לעלות אליה יהודים". מטוס אל על בנתב"ג
(צילום: Shutterstock)
במכתב שנשלח לנתניהו, הרבנים מפצירים בו לנצל את ההזדמנות הנדירה שנוצרה עם ניצחונו בבחירות לשינוי חוק השבות, כדי לצמצם את עלייתם של צאצאי יהודים לישראל. בין החותמים על המסמך, חברי ארגון "רבני הארץ הטובה", נמצאים גם המנהיגים הרוחניים של מפלגות הציונות הדתית ועוצמה יהודית, המאותתים בכך כי יעמדו על התיקון הנדרש כתנאי להקמת הממשלה המתגבשת.
על המכתב חתמו, בין השאר, הרב חיים דרוקמן, חתן פרס ישראל המדריך את מפלגת הציונות הדתית, שהצטרף לקריאה ממיטת חוליו לאחר שנדבק בקורונה ומצבו הוגדר קשה, והרב דב ליאור, פטרונה הרוחני של עוצמה יהודית. חותמים נוספים הם חתן פרס ישראל הרב יעקב אריאל, רב העיר צפת וחבר מועצת הרבנות הראשית הרב שמואל אליהו, רב השומרון אליקים לבנון ואחרים.

"ניסיון להכפיש את העלייה"

כתגובה על מכתב הרבנים ודברי הרב, חבר הכנסת יבגני סובה (ישראל ביתנו) הביע התנגדות לשינוי בחוק השבות: "החוק הוא אחד מאבני היסוד של המדינה. 50 שנה עולים למדינה יהודים. כמות האנשים שהשתמשו בסעיף הנכד במשך 30 שנה, מאז העלייה הגדולה מברית המועצות, בקושי הגיעה ל-8 אחוז. זה נכון שיש התבוללות בעם היהודי, אנחנו גם מנסים להילחם בזה, אבל ברגע שמבטלים את סעיף הנכד זה רק יגביר אותה. זה לא יאפשר בעיקר ליהודים מאמריקה לעלות לישראל".
3 צפייה בגלריה
יבגני סובה
יבגני סובה
חבר הכנסת יבגני סובה. "זה עובר את גבול הגזענות"
(צילום: משה מזרחי)
בריאיון לאולפן ynet, ביקר ח"כ סובה את הקריאה לביטול סעיף הנכד ואמר כי בעיניו "זה עובר את גבול הגזענות. אין דבר כזה שאתה בא לבן אדם שאבא שלו יהודי ואמא שלו לא יהודייה, ואתה אומר לו: 'אדוני, הילדים שלך לא יוכלו לקבל כאן אזרחות, וגם אם הם יעברו את גיל 18 וירצו לעלות לישראל, הם לא יהיו זכאים'. אנחנו צריכים להפך, לקרב אותם. צריכים להקל למשל בנושא הגיור, כדי שירגישו חלק מהמשפחה הגדולה של העם היהודי. לאף אחד אין זכות להגיד 'אני יהודי טוב יותר מיהודי אחר, בארה"ב, ברוסיה או באוקראינה'.
"יש קונצנזוס מלא סביב הנושא של העלייה: העלייה תרמה למדינה, וחלק מהאנשים שלא מצאו את עצמם כחלק מהמשפחה היהודית פשוט עזבו, אז שיפסיקו להשתמש בעליהום הזה נגד כל העולים. 'העולים גויים', 'העולים באים לקחת דרכון', 'העולים באים לקחת סל קליטה'... יש פה ניסיון מכוון של הכפשת העלייה".
הרב אומר שזו מדינת העם היהודי, וצריך להתייחס אליה בצורה הזו. "ברגע שאתה חותך, בשלב הבא תגיד: 'למה שיעלו לפה אנשים שהם לא שומרי מצוות'? אם אתה נוגע בקונצנזוס, אין לזה גבול. מחר יגידו: 'למה שיגיעו לפה אנשים שלא מצביעים לציונות הדתית או לבן-גביר'? 'למה שיגיעו אנשים שרוצים להצביע לליכוד או לא לליכוד'? יש פה ניסיון לערבב את הדברים האלה. כל מי שמדבר בקלות דעת לא מבין את הקשר שלנו עם יהדות התפוצות, ולא מבין את המלחמה בהתבוללות. לא צריך לחסום להם את הכניסה, להפך: צריך לקרב ולהקל על חייהם".

"לא זו הדרך להילחם בהתבוללות"

חבר הכנסת סובה הוסיף ואמר: "אני שמח שלא האנשים האלו קובעים מי ייכנס למדינת ישראל, ואין להם שום השפעה. כל האנשים שמשמיצים את העלייה – קודם כול תירגעו, כי המדינה הייתה לפניכם, והיא תמשיך להתקיים. אם רוצים להילחם בהתבוללות, זו לא הדרך. ביטול סעיף הנכד יוביל לפגיעה בקשר שלנו עם התפוצות בארה"ב, זה לא קשור לרוסים או לאוקראינים".
3 צפייה בגלריה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
נתניהו במליאת הכנסת. הלחצים ישפיעו?
(צילום: יואב דודקביץ')
עוד ציין כי הוא "מכיר הרבה אנשים שהם לא יהודים לפי ההלכה, אבל סבלו מאנטישמיות בברית המועצות לשעבר, כי שם הלאום היה לפי האבא ושם המשפחה היה מספיק בשביל להתעלל בהם. הם יותר ציוניים מחלק מהאנשים שהם יהודים לפי ההלכה. נכון, הם לא יכולים להתחתן בישראל, נוסעים להינשא בקפריסין, חוזרים לפה ועושים חופה. תבין את המשמעות של הזהות היהודית של האנשים האלה. אז במקום לבוא ולקרב אותם, עושים 'דווקא' ואומרים להם שהם סוג ב', סוג ג' וסוג ד'. זה פשוט מטורף".
הרב ארציאל הגיב על דבריו: "אני חושב שזה מטורף כשאני רואה חבר כנסת שאומר שההלכה היהודית היא גזענית. אני חושב שזו חוצפה בלתי רגילה". ח"כ סובה התרעם והכחיש שהשמיע טענה כזו, והרב המשיך: "עם ישראל קבע לאורך דורות מיהו יהודי. אגב, זו הקביעה הכי פמיניסטית שיש בעולם, הכי מתחשבת בנשים. יכול להיות יהודי צדיק וישר, שמאיזושהי סיבה היה בקשר עם אישה יהודייה, אפילו בבית סוהר, ונולד – הבן הזה יהודי. לעומת זאת, יכול להיות רב צדיק שהיה בקשר עם אישה שאינה יהודייה, ובמקרה הזה האדם אינו יהודי. חוק השבות הוא לא חוק שצריך להכניס גויים למדינת ישראל".
אתה לא יכול להתעלם מכך שהנאצים רצחו גם נכדים ונינים של יהודים. "זה נכון, ואנחנו אוהבים כל גוי שאוהב את ישראל. מטרת עם ישראל היא להשפיע על העולם כולו, אז בסוף אי-אפשר להתנתק מהעולם. אבל התשובה הנכונה היא להעלות יהודים שברור שהם יהודים, גם במסגרת ההלכתית, על פי חוק השבות. כל אדם טוב לב אחר שרוצה לעלות לישראל, ייבחן – כמו שבוחנים בארה"ב, באנגליה, בצרפת ובכל מדינה מתוקנת".