בשבועות האחרונים שונו תנאי ההתאמה לקבלה לתפקיד ראש מועצה דתית, כך שניתן יהיה למנות לתפקיד בוגר לימודים ישיבתיים ומבחני רבנות, ללא ניסיון ניהולי בגוף עסקי הדומה בגודלו למועצה הדתית שאליה נושא את עיניו המועמד. מדובר ביוזמה של השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי מש"ס.
על פי התקנה, שעליה חתם השר מלכיאלי, במקום התנאי שהמועמד לתפקיד "החזיק במשרה ניהולית בגוף עסקי או ציבורי" וכן תוספת של ניסיון בניהול גוף עם תקציב שנתי הדומה לזה שבאותה המועצה אליה מכוון המועמד, מופיעים כעת שלושה תנאים אחרים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: גיל נחושתן)
התנאי הראשון הוא "בעל אישור לימודים בתוכנית מלאה בישיבה גבוהה או בכולל, במשך שש שנים לפחות לאחר גיל 18". התנאי השני הוא מי ש"עבר שלוש בחינות לפחות מתוך מכלול הבחינות שמקיימת הרבנות הראשית לישראל, וששתיים מתוך שלוש בחינות אלה יהיו בדיני שבת ודיני איסור והיתר".
הסעיף השלישי הוא שינוי משמעותי גם כן, במקום מי שניהל גוף עסקי או ציבורי עם תקציב הדומה לגודל המועצה שאליה הוא עתיד להתמנות – התנאי הוקל, כך שעבור מועצה שמנהלת תקציב שנתי בגובה 5 מיליון שקלים, יידרש ניסיון בגוף ניהולי עם תקציב של מיליון שקלים בחודש. עבור מועצה עם תקציב של 5 עד 10 מיליון שקלים – יידרש ניסיון ניהולי של גוף עם תקציב של 3 מיליון שקלים. עבור מועצה שתקציבה השנתי עומד על בין 10 ל-20 מיליון שקלים – יידרש מעתה ניסיון של ניהול תקציב שנתי בסך 5 מיליון שקלים.
חשוב לציין כי מי שיש לו שלוש שנות ניהול, לא יצטרך לעמוד גם בתנאים האחרים – שנות לימוד בישיבה, תואר או מבחני רבנות. מי שיש לו שנתיים של ניסיון ניהולי יצטרך לעמוד באחד מהתנאים האחרים: ישיבה, תואר או מבחני רבנות (ולאישה מבחן של טוענת רבנית).
2 צפייה בגלריה
מיכאל מלכיאלי  במליאת הכנסת
מיכאל מלכיאלי  במליאת הכנסת
השר מיכאל מלכיאלי במליאת הכנסת
(צילום: שלו שלום)
בסביבת השר מלכיאלי עומדים מאחורי הצעד המדובר, ואומרים כי לא מדובר בפגיעה במעמד המועצות הדתיות, אלא ב"תיקון עוול". מלשכתו של השר נמסר: "השר מלכיאלי חתם על צו, שמתקן עוול של שנים בקריטריונים למינוי ראשי מועצות דתיות. אין תפקיד בשירות הציבורי שבו נדרש מהמועמד ניסיון ניהול תקציבי בסדר גודל אשר נדרש בתפקיד זה. תיקון העוול ההיסטורי עדיין איננו עולה עם הדרישות הקיימות בתפקידים אחרים בשירות הציבורי – אך ללא ספק זה צעד בכיוון הנכון".
נציין כי מוקדם יותר השבוע ועדת החוקה אישרה לקריאה ראשונה את ההצעה שלפיה הממשלה תהיה רשאית לתקצב שכר ותקנים במועצות דתיות, זאת נוסף על סכומי ההשתתפות שמקבלות כבר המועצות הדתיות מהממשלה. התקצוב הנוסף יהיה לפי אמות מידה שיקבע השר לשירותי דת בהתייעצות עם שר האוצר.