כ-25 אלף איש השתתפו היום (א') בעצרת תמיכה בישראל שנערכה בברלין במעמד נשיא גרמניה פרנק-וולטר שטיינמאייר, והייתה חסרת תקדים בהיקפה במדינה האירופית. העצרת זכתה לתמיכה חד-משמעית של המפלגות הפוליטיות בגרמניה (מלבד AFD), תוך קריאה נחרצת נגד האנטישמיות הגואה מאז פרוץ המלחמה וסולידריות בלתי מסויגת עם ישראל.
בעצרת השתתפו בני משפחות החטופים בעלי אזרחות גרמנית שהגיעו לברלין במטרה להגביר את הלחץ לשחרור יקיריהם. רוני רומן, אחותה של החטופה ירדן רומן שהיום יום הולדתה, ריגשה מאוד את הקהל כאשר שרה לה "יום הולדת שמח". מהקהל נשמעו קריאות: "עם ישראל חי". יוני אשר, שאשתו ובנותיו נחטפו לעזה, סיפר את סיפורו שובר הלב ולאחר מכן הציג לנשיא גרמניה שטיינמאייר את סרטון החטיפה של אשתו ובנותיו.
4 צפייה בגלריה
עצרת נגד אנטישמיות ובעד ישראל בברלין
עצרת נגד אנטישמיות ובעד ישראל בברלין
עצרת נגד אנטישמיות ובעד ישראל בברלין
(צילום: AP Photo / Markus Schreiber)
מאחורי היוזמה לארגן את העצרת עומדים אגודת הידידות גרמניה-ישראל, מפלגות הקואליציה ורוב מפלגות האופוזיציה במדינה, גורמי דת נוצריים כמו ועדת הבישופים בגרמניה, הכנסייה האוונגלית וארגונים כלכליים. הנואמים המרכזיים באירוע היו הנשיא שטיינמאייר ושגריר ישראל בגרמניה, רון פרושאור. לצידם, נאמו ראשי המפלגות הגרמניות, מהקואליציה ומהאופוזיציה.
הנשיא שטיינמאייר קרא לשחרר את כל החטופים באופן מיידי ולמאבק בלתי מתפשר בטרור, והוסיף: "למדינה שלנו אסור לסבול שום צורה של אנטישמיות – לא מימין, לא משמאל, לא ישנה ולא חדשה, ואסור לנו לסבול כל שנאת ישראל שתשתולל ברחובותינו, משום גורם שהוא".
4 צפייה בגלריה
הנאום של נשיא גרמניה, פרנק-וולטר שטיינמאייר
הנאום של נשיא גרמניה, פרנק-וולטר שטיינמאייר
הנאום של נשיא גרמניה, פרנק-וולטר שטיינמאייר
(צילום: EPA / Clemens Bilan)
השגריר פרושאור ביקר את אלו הממהרים לבקר את ישראל בהזדמנויות שונות, בין השאר מעולם התרבות, התקשורת והדת – אך הפעם קולם נאלם. כמו כן הדגיש את החשיבות שבעמידה ברורה וחד-משמעית נגד הטרור ובעד הציוויליזציה: "ההיסטוריה תזכור את כלו שנמצאים כאן היום כמי שבחרו לתרגם מילים למעשים. היא תזכור גם את אלו שבחרו לשתוק או להסס. עלינו להילחם יחד נגד חמאס; נגד טרור, שנאה, אלימות וחוסר אנושיות. אנחנו ננצח. אין לנו ברירה אחרת! עם ישראל חי".
אירוע התמיכה מגיע לצד מפגני תמיכה שונים – הן ברמה הפוליטית והן ברמה האזרחית, אך גם לאחר הפגנות שנאה פרו-פלסטיניות ותקיפות אנטישמיות דוגמת ריסוס מגיני דוד על בתי יהודים בברלין והשלכת בקבוק תבערה לעבר בית כנסת "עדת ישראל" בעיר. כמו כן, יש דיווח על עלייה של 240% במספר התקריות האנטישמיות בגרמניה בשבועיים האחרונים.
4 צפייה בגלריה
רוני רומן, שאחותה ירדן נחטפה לעזה, עומדת לצד בני משפחה של חטופים אחרים
רוני רומן, שאחותה ירדן נחטפה לעזה, עומדת לצד בני משפחה של חטופים אחרים
רוני רומן, שאחותה ירדן נחטפה לעזה, עומדת לצד בני משפחה של חטופים אחרים
(צילום: Sean Gallup / Getty Images)
4 צפייה בגלריה
הפגנת סולידריות עם ישראל בברלין
הפגנת סולידריות עם ישראל בברלין
הפגנת סולידריות עם ישראל בברלין
(צילום: John Macdougall / AFP)
רבים יצאו נגד התופעה והדבר אף עורר דיון נרחב בגרמניה באשר לשורשי הבעיה ודרכי ההתמודדות עימה. הבונדסטאג אף קיים דיון מיוחד בנושא בשבוע שעבר, שבו הכריז הקנצלר אולף שולץ שלאנטישמיות אין מקום בגרמניה. כמו כן נאסרו הפגנות תומכות חמאס.

עצרת תמיכה גם בפיליפינים

כ-1,000 איש השתתפו בעצרת תמיכה בישראל שהתקיימה במנילה בירת הפיליפינים וכללה שיירת כלי רכב שעברה בשדרה המרכזית של קזון סיטי במטרופולין מנילה, כשמתוך המכוניות מונפים דגלי ישראל, בלונים בצבעי כחול ולבן ותמונות של החטופים, עם מוזיקה ישראלית שמושמעת ברקע. בכיכר בקזון סיטי נערכה עצרת תמיכה בישראל, בשיתוף פעולה עם ארגוני ידידי ישראל מוסלמים ונוצרים והקהילה היהודית והישראלית בפיליפינים. בעצרת השתתפו אמנים מקומיים.
מקס קניאזר, איש עסקים ישראלי שחי בפיליפינים והיה ממארגני העצרת, אמר כי "רבים מהמשתתפים הם אזרחים פיליפינים שאוהבים את ישראל ועומדים איתנו במאבק הזה. הצלחנו בימים האחרונים להפוך את מפת התקשורת במדינה, שבהתחלה הייתה פחות חיובית כלפי ישראל וניזונה מהרבה פייק ניוז. גם שגרירות ישראל במנילה נלחמה בשלוחת הפיליפינים של ה-CNN שדיווחה פייק ניוז וסיקור מוטה בעד הפלסטינים. לא שמענו אף הודעת גינוי של החמאס עד ששגריר ישראל בפיליפינים, אילן פלוס, נפגש עם נשיא הפיליפינים פרדיננד מרקוס ג'וניור, ובתום השיחה יצאה הודעת גינוי חריפה כלפי חמאס ותמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה. מאז פרוץ המלחמה היו הרבה הפגנות נגד ישראל בפיליפינים, בעיקר בדרום המדינה שהוא אזור יותר מוסלמי".