לקראת הכתרת המלך צ'רלס: שיחה עם הרב יוסף דוויק
(צילום: אסף חן)

בשבת תצא לדרך ההכתרה החגיגית של המלך צ'רלס השלישי בלונדון, ואחד מהמוזמנים לאירוע הנוצץ הוא הרב יוסף דוויק – הרב הראשי של הקהילות הספרדיות בבריטניה וחבר ועידת רבני אירופה. "הוזמנתי להכתרה ואייצג את הקהילה שלי. מאחר שהאירוע בשבת, אלך לשם ברגל", סיפר הרב דוויק היום (ה') בריאיון לאולפן ynet.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
לדברי דוויק, צ'רלס "מחבב מאוד את הקהילה היהודית, והוא קשור לקהילות היהודיות לאורך כל חייו".
3 צפייה בגלריה
המלך צ'רלס השלישי
המלך צ'רלס השלישי
המלך צ'רלס. "מחבב את הקהילה היהודית במשך כל חייו"
(צילום: Dan Kitwood / Getty Images)
הייתה פעם שהמלך צ'רלס תועד רוקד עם חברי הקהילה היהודית לצלילי שירים יהודיים. "כן, היו שם גם ניצולי שואה, והוא מכבד אותם מאוד. הוא באמת מקרב, והתמונות האלה צולמו כשהוא הזמין את נציגי הקהילה היהודית לארמון בקינגהאם, כדי להכיר בהם ולכבד אותם".
קראו עוד בערוץ היהדות:
כשהוא נשאל איך לדעתו הכהונה של צ'רלס תשפיע על היחסים בין הממלכה לקהילה היהודית בבריטניה, הרב דוויק השיב: "הייתי אומר שהם אפילו צפויים להשתפר, כי באמת במשך כל חייו המלך מחבב את הקהילה היהודית. הקהילה שלי היא הקהילה העתיקה ביותר במדינה, אנחנו פה למעלה מ-360 שנה, והוא מכיר את זה ומכבד את זה. הוא גם יודע שהיהודים תרמו הרבה לחיי המדינה ולקיום שלה".
במציאות, כמה המונרכיה בבריטניה בכלל משפיעה על הקהילה היהודית? הרי בסוף יש ממשלה ושרים, כמה השפעה בכלל יש למלך על היחס לקהילה היהודית, או על פתרון בעיות כמו אנטישמיות? "האמת היא שלגבי האנטישמיות זה עוזר מאוד, כי כשאנשים רואים שהמלך מקרב, מכבד ונוכח באירועים שלנו ובטקסים שלנו, זה עוזר לנו מאוד בעניין הזה. זה עוזר גם בדברים אחרים. בית הכנסת של הקהילה שלנו, בוויס-מרקס, הוא בית הכנסת העתיק ביותר במדינה – והוא בעצמו תומך רשמי בבית הכנסת, בשמירה עליו ובפעילות שלו. השם של המלך, התמיכה של המלך – זה עוזר לנו, זה מחזק. זה מעודד אנשים לרצות לתמוך ולהיות שותפים גם כן".
3 צפייה בגלריה
בריטניה לונדון חזרה גנרלית הכתרת המלך מלך צ'רלס
בריטניה לונדון חזרה גנרלית הכתרת המלך מלך צ'רלס
חזרה גנרלית להכתרת המלך צ'רלס בלונדון
(צילום: רויטרס)
אתם מרגישים עלייה באנטישמיות בשנים האחרונות? והאם אתם מוצאים אצל בית המלוכה מקום שאפשר לפנות אליו? דואגים שם לגנות את האירועים האלה כשהם קורים ולתמוך בקהילה היהודית? "כן, אנחנו מרגישים את זה, אנחנו יודעים שזה עולה קצת. אבל אני גר פה כבר עשר שנים, גרתי בארצות הברית לפני כן, ובמשך כל הזמן הזה אני לא מרגיש את זה באופן מפחיד. אומרים שיש עלייה באירועי האנטישמיות, ואנחנו כן דואגים שזה עולה קצת. עיקר העזרה שבאה מבית המלוכה היא התמיכה, ההכרה, שיש עניין באנטישמיות במדינה ומדברים על זה. זה עוזר מאוד".

הרב הראשי של בריטניה ויתר על כרכרה

הרב הראשי של בריטניה, הרב אפרים מירוויס, ישתתף גם הוא בהכתרה – ואף יהיה אחד ממספר ראשי דתות שישמיעו ברכה לכבוד המלך החדש. הוא ידבר ללא הגברה, בגלל השבת. הרב מירוויס סיפר שבתחילה הציעו לשלוח לו כרכרה עם סוסה ולקחת אותו מהבית, אבל הוא אמר שזה מנוגד להלכה מאחר שאסור לרכוב על בהמות בשבת, ולכן שיכנו אותו בארמון סנט ג'יימס הסמוך.
3 צפייה בגלריה
הרב אפרים מירוויס
הרב אפרים מירוויס
הרב אפרים מירוויס. יישא את דבריו ללא שימוש בהגברה
(צילום: גטי אימג'בנק)
גם נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, שנחתו בלונדון וייצגו את מדינת ישראל בהכתרת מלך בריטניה, התאימו את תוכניותיהם לעובדה שהאירוע ייערך בשבת. בהודעה רשמית נמסר: "כדי להקפיד על קדושת השבת, יצעדו הנשיא ורעייתו לטקס ההכתרה ממעונם הסמוך לכנסיית וסטמינסטר, ויפעלו בתיאום עם הרב הראשי של יהדות בריטניה, הרב אפרים מירוויס".
עוד לפני שהתיישב על כס המלך, נחשב צ'רלס לפטרונם של לא פחות מארבעה ארגונים יהודיים בבריטניה: המוזיאון היהודי, קרן יום השואה, ארגון הסעד היהודי, ותנועת הנוער בריגדת הבנים והבנות היהודיים. בזכות תרומתו הוקם מרכז הקהילה היהודית בקרקוב בפולין, לאחר שביקר שם ונחשף למצבם הקשה של ניצולי השואה במקום. במהלך השנים ביקר צ'רלס בבתי כנסת רבים בבריטניה, ויצא באופן פומבי נגד האנטישמיות.