אומן השבוע
(צילום: אדוארד דוקס)

פחות משלושה שבועות לראש השנה, מציג המשרד לשירותי דת את "מתווה אומן": בבסיס המתווה עומד העיקרון "דין אוקראינה כדין כל מדינה בצבע שלה", כלשון השר מתן כהנא. "הפקנו לקחים מהטעויות שנעשו בשנה שעברה", אמר. "השנה לא תהיה איפה ואיפה ואפליית ציבור מסוים".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

מה צריכים לדעת היוצאים לאומן?

המתווה יובא לאישור הממשלה ביום א' הקרוב, והוא כולל חובת בדיקת קורונה עד 72 שעות קודם הטיסה – הן הלוך, לאוקראינה והן חזור, לישראל; הן למחוסנים והן למחלימים. למרות ההצהרה של השר לשירותי דת, חלה החרגה במתווה, והטסים לאומן מחוייבים בבדיקה (אף שכיום מספיקה להם תעודת מתחסן). בנוסף, גם ההכללה של מחוסנים ומחלימים בין מחוייבי כל שלוש הבדיקות, מחריגה את אוקראינה לעומת מדינות אחרות כיום.
השבים לארץ ימלאו טופס בידוד עד 24 שעות לפני חזרתם, והם יוחויבו בבידוד של 14 יום, או 7 ימים לאחר שתי בדיקות קורונה שליליות שייעשו בארץ. עם הנחיתה בנתב"ג תיערך לשבים ארצה בדיקת קורונה נוספת. "המתווה שגובש יאפשר יציאה לאומן תוך שמירה על כללים שיאפשרו בטחון בריאותי", אמר השר.
על פי ההערכות, לא פחות מעשרת-אלפים חסידים כבר נכנסו למדינה ונמצאים בסביבת ה"ציון" (קברו של הרב), מחשש כי ממשלות ישראל או אוקראינה יטילו בהמשך הגבלות שיקשו עליהם את ההגעה, כפי שאירע בשנה שעברה. אלפי חסידי ברסלב נוספים צפויים להצטרף אליהם בימים הקרובים, כאשר שהשאיפה היא לקיים את האירוע המסורתי השנתי עם מספר המשתתפים הרגיל ככל האפשר.

כמה מתפללים יורשו להגיע לכותל?

לפני כשבוע וחצי החליטה הממשלה לחייב את השבים לארץ מרוב מדינות העולם, ובכללן אוקראינה, בתקופת בידוד של לפחות שבעה ימים. אבל בעוד שהישראלים המטיילים בחו"ל שוקלים את צעדיהם בהתאם, בברסלב חיים את הרגע – למרות החשש כי הדבר ישפיע גם על האפשרות להשתתף בתפילות יום כיפור או לחגוג עם המשפחה את סוכות, מאחר ורבים מהם שבים לישראל לאחר ראש השנה, ימים ספורים לפני יום כיפור שאותו ייאלצו לבלות בבידוד.
פרויקטור הקורונה הביע אתמול (יום ד') דאגה: "אנחנו מאוד מוטרדים מהחזרה מאומן, אחרי ראש השנה", אמר. "אנחנו קוראים למי שחיוביים, להישאר בבידוד ולא ללכת לבתי הכנסת ביום כיפור. זה פיקוח נפש. לגבי אנשים שישובו מאומן החשש הגדול, כי המשמעות היא הדבקה המונית, בוודאי למי שרגישים, וזה עלול לעלות בחיים, חלילה".
בתוך כך, במל"ל התקיים דיון על תפילות בחגים. המחלוקת העיקרית היא על כמות המתפללים. הקרן למורשת הכותל המערבי דורשת שיאפשרו למינימום 15 אלף מתפללים להגיע לרחבה. במל"ל עמדו על 5,000, לפי מגבלת הקורונה הכללית שחלה על אירועי תרבות וספורט (5,000 בחוץ ו-1,000 בפנים). השר לשירותי דת, מתן כהנא, ניסה להוביל פשרה שאם הכותל יציג מתווה המאפשר לעשרת-אלפים איש להתפלל בצורה בטוחה, זה יהיה המספר המוסכם.