מחווה יהודית מרגשת כובשת את ליבם של יהודי הערים המרוחקות באוקראינה. אוטובוס מיוחד, המאויש בידי תלמידי ישיבה מקומיים שיצאו לחופשת הקיץ, סובב בימים אלו בין ערים במדינה – ובפרט במקומות הנידחים ביותר, ומלכד את הקהילות היהודיות או מה שנשאר מהן. ה"טנק" היהודי, המרווח והססגוני, חורש את המדינה מקצה לקצה ונע ונד בין עשרות קהילות יהודיות.
את הפעילות יוזמים ומובילים תלמידי ישיבות חב"ד שלום וולף, אבי בורגן ומוטי חזן, מענדל לויטנסקי, יוסי זכותא, מענדל הורביץ ושניאור גוטליב, בתמיכה ובסיוע של JRNU – רשת חב"ד במדינה. הפעילות החלה מיד לאחר יום הילולת הרבי מלובביץ', וצפויה להימשך לאורך כל חופשת הקיץ. מרחקי הנסיעה בין הערים עומדים על שעות, חלקם על למעלה משלוש שעות.
5 צפייה בגלריה
הטנק באחד היישובים
הטנק באחד היישובים
ה"טנק" היהודי באחד היישובים
(צילום: JRNU)
5 צפייה בגלריה
הטנק וכמה מהצעירים היהודיים מחב"ד לידו
הטנק וכמה מהצעירים היהודיים מחב"ד לידו
ה"טנק" וכמה מהצעירים היהודים מחב"ד לידו
(צילום: JRNU)
"אי אפשר לשער את השמחה של היהודים המקומיים בכל מקום שאליו הגענו", סיפרו הצעירים היהודים. "חילקנו להם סיוע הומניטרי – גשמי וגם רוחני. העיניים שלהם פשוט נצצו מהתרגשות שיש מי שחושב עליהם. הם פשוט חיכו שנבוא".
בעיר פרבומאיסק כינסו הבחורים את הקהילה המקומית וערכו עבורם אירוע מלכד, שבו גם סיפרו להם על רבי יוסף יצחק שניאורסון, האדמו"ר הקודם מחב"ד, שהתגורר ברוסיה ונרדף על ידי השלטונות בגין מסירותו לחינוך יהודי. "מדובר בכינוס נדיר, שמשמעותו גדולה מאוד בלכידות של הקהילה היהודית הצנועה", סיפרו הבחורים.
הצעירים היהודים הניחו תפילין לראשונה למישה בן ה-13 וחגגו לו בר מצווה, היות שזו הייתה הפעם הראשונה שהניח תפילין. בחגיגה הספונטנית השתתפו בני הקהילה ששמחו והתרגשו. "כל אירוע כזה נחרט היטב ליהודים המקומיים. קשה לתאר את זה בכלל במילים", סיפרו הצעירים.
לאחר האירוע, חולקו לתושבים חבילות עזרה הומניטרית שהוכנו על ידי JRNU. "אם בכל זמן חבילות סיוע כאלה מתקבלות בברכה, כל שכן בזמן מלחמה", סיפר אחד הבחורים. "המצב מאתגר מאוד".
5 צפייה בגלריה
מסייעים להניח תפילין
מסייעים להניח תפילין
מסייעים להניח תפילין
(צילום: JRNU)
5 צפייה בגלריה
(צילום: JRNU)
5 צפייה בגלריה
מחלקים סיוע
מחלקים סיוע
מחלקים סיוע
(צילום: JRNU)
בעיר ווזנסנסק, הנמצאת על נהר הבוג הדרומי, פגשו הבחורים קבוצת יהודים בודדים ששומרים על יהדותם למרות האתגרים וחיזקו את רוחם. "באנו לחזק ויצאנו מחוזקים מהעוצמה היהודית שלהם, איך שהם שורדים במקום כזה ומצליחים לשמור על הגחלת", הם סיפרו.
תחנה נוספת הייתה בעיר מיקולייב, שם יחד עם רב העיר ושליח חב"ד הרב שלום גוטליב, נערך אירוע ססגוני לילדי העיר היהודים שבמהלכו סופר להם על דמויות יהודיות מפורסמות בהיסטוריה היהודית. נוסף על כך, הבחורים שרו עם הילדים וערכו איתם כמה משחקי חברה מלכדים, יחד עם הוריהם.
בימים אלה ה"טנק" היהודי ממשיך את פעילותו במגוון מחוזות וערים, תוך מאמץ גדול להגיע ליהודים במקומות הנידחים ביותר. "הרבי חינך אותנו שלא מוותרים על אף יהודי", סיכם אחד הבחורים, "וזה המסר שמלווה אותנו לאורך כל המסע. לא לשכוח אף אחד, לחשוב על כל אחד ואחת. כולנו עם אחד".