ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ושותפיו לקואליציה העתידית ממשיכים לדון בדרישת מפלגות הימין והחרדים לבצע שינויים בחוק השבות, ובינתיים הולכים ונחשפים המספרים שמאחורי "סעיף הנכד" השנוי במחלוקת: מנתונים שהפיקו חוקרים ואנשי מקצוע מתחום ההגירה, עולה כי מספר זכאי העלייה בעולם שאינם יהודים עומד על כמעט 10 מיליון בני אדם, ובשנים האחרונות הוא עקף את מספר הזכאים היהודים, המסתכם בקצת יותר מ-8 מיליון.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
השר יואל רזבוזוב: ביטול סעיף הנכד לא מקובל, פוגעים בעלייה שלמה
(צילום: משה מזרחי, אסף חן)

לפי הממצאים, המבוססים על עיבוד השנתונים שערך פרופ' סרג'ו דלה-פרגולה – מהחוקרים החשובים והמפורסמים לדמוגרפיה של העם היהודי – בשנת 2021, האחרונה שנבדקה, עמד מספר זכאי השבות מחוץ לישראל על 18 מיליון – 54% מהם לא יהודים.
קראו עוד בערוץ היהדות:
בפילוח לפי מדינות נמצא כי בצרפת עמד שיעור הלא-יהודים מתוך כלל הזכאים על 40%, ובארה"ב על 55%. לעומתן, במדינות ברית המועצות לשעבר, שמרבית היהודים בהן כבר עלו ארצה לאחר נפילת מסך הברזל, שיעור הלא-יהודים מקרב זכאי העלייה הוא 76%, ורק פחות מרבע מהם יהודים. הנתונים הללו מתייחסים להגדרה "יהודי" על פי אמות המידה האזרחיות שנקבעו בחוק השבות עצמו, ועל פי אומדנים וסקרים שנעשו בקרב יהודי התפוצות. המשמעות היא ששיעור הזכאים היהודים על פי ההגדרה ההלכתית, המחמירה ביחס לחוק, נמוך עוד יותר.

בהשוואה לשנתון 2013, שבו פרסם פרופ' דלה-פרגולה לראשונה את מספר זכאי השבות בעולם, ניתן לזהות מגמה ברורה של פיחות בשיעור היהודים, ועלייה דרמטית במספר הזכאים הלא-יהודים. לפני שמונה שנים עמד מספר העולים הפוטנציאלים הכולל על 15.3 מיליון, כשיותר ממחציתם היו יהודים. מאז התווספו אליהם עוד 2.7 מיליון איש, אך רובם המוחלט – 2.3 מיליון – אינם יהודים, ורק 400 אלף, שהם 15% בלבד, יהודים.
ההסבר לפער הוא בהתגברות נישואי התערובת, הגורמת לכך שמדי שנה נולדים פחות ופחות זכאים שהם יהודים בעצמם, ויותר כאלה שהם רק צאצאים בני הדור השני והשלישי, ובנוסף מכניסה לרשימה גם את בני הזוג הלא-יהודים של הזכאים מכל הרמות.

"לשקול את מדיניות העלייה של ישראל"

"הנתונים הללו מלמדים על המצב המורכב של העם היהודי", אומר ד"ר נתנאל פישר מהמרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, מומחה לעלייה ולהגירה. "לאור העובדה שמגמה זו צפויה להימשך בשנים הבאות, מן הראוי לשקול את מדיניות העלייה של ישראל – כמובן תוך התחשבות בהגדרות יהודיות אחרות הרווחות בקרב יהדות התפוצות".

לפני כחודש חשפנו ב-ynet כי על פי נתונים עדכניים רשמיים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 72% מזכאי חוק השבות שהגיעו לישראל ממדינות ברית המועצות לשעבר בשנת 2020 – עלו ארצה כצאצאי יהודים והם אינם יהודים בעצמם לפי הגדרת החוק.
מרכז המחקר והמידע של הכנסת הגיש דו"ח מקיף, הסוקר את העלייה מאותן מדינות מאז תחילת שנות התשעים. מנתוני הלמ"ס שנמסרו על ידי משרדי הממשלה ונכללים בדו"ח, עולה כי ב-30 שנות העלייה צנח בהתמדה שיעור היהודים מקרב העולים, מ-93% בשנת 1990 – ל-28% בלבד ב-2020, ובכל התקופה – אחד מכל שלושה אינו יהודי.