מליאת הכנסת אישרה היום (ב') בקריאה שנייה ושלישית את תיקון החוק המאפשר הטלה של שורת עיצומים על סרבני גט וסרבניות גט. בשנים האחרונות משתמשים בתי הדין במגוון כלים משפטיים והלכתיים במאבק נגד סרבנות גט, כגון: שלילת רישיון נהיגה, עיכוב יציאה מהארץ, מניעת הנפקת דרכון ואפילו מאסר בפועל.
תיקון החוק שאושר, מרחיב משמעותית את ארסנל הכלים של בתי-הדין במלחמה כנגד התופעה המגונה של סרבנות גט. מעתה יהיה ניתן להטיל על סרבני וסרבניות גט, סנקציות של חסימת כרטיסי אשראי ואמצעי תשלום שונים (אפליקציות), סגירת חשבונות בנק, איסור נסיעה על אופניים וקורקינט חשמליים, הטלת קנסות לטובת הצד שנפגע מסרבנות הגט, איסור לשמש חבר בתאגיד, אפשרות להכנסת אסיר לבידוד מיידי (צינוק) ועוד. כמו כן, החוק מאפשר לדיינים להטיל על סרבני וסרבניות הגט ועל כל מי שיתמוך ויסייע להם - הרחקות ונידוי חברתי (הרחקות דרבינו תם).
3 צפייה בגלריה
(איור: בתי הדין הרבניים)
בנוסף לכך, מוצע לשנות את הדין לעניין נשים שבית הדין קבע שעליהן לקבל את הגט, ולקבוע בהוראת שעה כי יהיה ניתן להטיל צו הגבלה על נשים כאמור גם ללא אישור מיוחד של נשיא בית הדין הרבני הגדול, הנדרש היום. לבסוף, מוצע חידוד לעניין סוג הלשון שבית הדין יעשה בה שימוש לעניין מתן גט כתנאי להוצאת צו ההגבלה, ואולם מוצע לקבוע חובה לקיים דיוני מעקב גם במקרים שבהם לא ניתן לתת צו כאמור.
את החוק, שנולד בתמיכת בתי הדין הרבניים הוביל, יו"ר וועדת החוקה של הכנסת ח"כ שמחה רוטמן.
רוטמן אמר במליאת הכנסת כי ״היה מרשים ביותר לראות במהלך דיוני הוועדה בהצעת החוק הנוכחית את ארגוני הנשים והגברים, הנהלת בתי הדין וחברי הכנסת מהאופוזיציה ומקואליציה עובדים ביחד ותורמים להבאת חוק, שבעיניי התועלת בו גדולה מאוד. סביב קידום ההצעה הזו השתתפו ארגונים מכל הגוונים והסוגים יצרנו בחוק פשרות שלדעתי הצליחו להביא את רוב האנשים מסביב לשולחן להסכמה".
3 צפייה בגלריה
רוטמן
רוטמן
ח"כ שמחה רוטמן
(צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת)
עוד אמר ח"כ רוטמן: "עבדנו עליו לאורך הדרך ביחד ואני מכאן קורא לאנשים שיש להם אחריות בעיקר על אותם אנשים אומללים, שנמצאים בעינוי דין, שאם החוק הזה לא יעבור, הם ימשיכו להיות שבויים במערכת נישואים שאליה הם לא התכוונו ויהיו תקועים בהמתנה לאישור מבית הדין הרבני הגדול. החוק הזה הוא בשורה גדולה למדינת ישראל״.
השר לשירותי דת הרב מיכאל מלכיאלי - שהיה בין יוזמי ההצעה - בירך על אישור החוק, והוסיף: "אנו נמשיך במאבק בסרבנות הגט בהמשך לפועלו של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, ששם לילות כימים כדי לשחרר נשים מכבלי עגינותן, ולאחר מלחמת יום הכיפורים לא נתן תנומה לעיניו והפך כל אבן, עד שהצליח להתיר את כל העגונות".
3 צפייה בגלריה
מיכאל מלכיאלי  במליאת הכנסת
מיכאל מלכיאלי  במליאת הכנסת
השר מיכאל מלכיאלי
(צילום: שלו שלום )
מנהל בתי הדין הרבניים, הרב אלי בן דהן, הודה לשר מלכיאלי, לח"כ רוטמן ולשאר חברי הכנסת שאישרו פה אחד את החוק. הוא הוסיף "הנהלת בתי הדין תמשיך במאמציה למגר לחלוטין את התופעה החברתית המגונה והמכוערת של סרבנות הגט. אנחנו נמשיך לחפש כל דרך שההלכה והחוק מאפשרים לנו כדי להעבירה מהעולם".
עו״ד שיר לביא זינאתי מארגון מבוי סתום, הפועל למען עגונות ומסורבות גט בישראל, מסרה בתום ההצבעות: "מדובר בהצעת חוק חיובית, חרף האתגרים שליוו את החקיקה. ב׳מבוי סתום׳ פעלו, ביחד עם ארגונים נוספים, ובשיתוף עם היו"ר שמחה רוטמן וחברי הוועדה גלעד קריב וקארין אלהרר - על מנת לתקן את הליקויים, ולוודא שהחוק יסייע לנשים מסורבות גט, ולא יזיק להן. אנו שמחות שיצא תחת ידי הוועדה תיקון ראוי לחוק, ונמשיך לפעול למען תיקונים נוספים".
עם זאת, היא הוסיפה: "הצורך בחוק מסוג כזה מצביע על בעיה שורשית, שלה טרם ניתן מענה ראוי על ידי המחוקק. גם ברגעים אלה נשים רבות כלואות בנישואים לא רצויים. אנו מקוות שבתי הדין ישכילו לעשות שימוש נכון ויעיל בכלים החדשים שניתנים להם. אפשר להגדיל את ארגז הכלים של בית הדין אבל זה לא יעזור אם לא עושים בו שימוש. גם היום יש דיינים שלא נעזרים בכלים שיש לבית הדין כדי לעזור לנשים להתגרש".