למרות המחאה: שר התקשורת יועז הנדל הודיע היום (ד') שיקדם את הרפורמה בשוק "הסלולר הכשר". במסגרת הרפורמה תתאפשר ניידות מספרים מלאה בקווים המוגדרים כשרים, ופתיחה של המכשירים המשמשים את הציבור החרדי לתחרות. בעלי טלפון נייד כשר יוכלו לנייד את מספרם, מה שנמנע מהם עד היום.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
רבנים ועסקנים חרדים מתנגדים למהלך, מחשש שלא ניתן יהיה עוד לזהות מי מחזיק בקו כשר באמצעות מספר הטלפון שלו, ויש לכך השלכות חברתיות פנים-חרדיות משמעותיות. בעקבות הרפורמה המתוכננת נערכו בימים האחרונים הפגנות מול ביתו של שר התקשורת.
3 צפייה בגלריה
יועז הנדל
יועז הנדל
שר התקשורת יועז הנדל. "נוצר מצב בעייתי"
(צילום: שאול גולן)
הרב חיים קנייבסקי, מנהיג הציבור הליטאי, כתב במכתב שפרסם בשבוע שעבר: "כבר כתבנו כמה פעמים שבעוון האינטרנט וסייעתו באים כל הצרות הגדולות בזמננו... ועתה שיש סכנה שרוצים הרשעים לעשות שינויים במכשירים הכשרים ועל ידי זה חלילה וחס הרבה עלולים להכניס האינטרנט וסייעתו לבתיהם וסופו מי ישורנה, גם המצב הרוחני שלנו וגם מי יודע אילו צרות יגיעו מזה חס ושלום. לכן צריך להילחם בכל הכוח ולהשתדל לבטל הגזירה הרעה הזאת".
בהודעת שר התקשורת נמסר כי הוא מתכוון לאפשר ניידות מספרים מלאה בקווים הכשרים ולפתוח לתחרות את שוק הקווים הכשרים והטלפונים הכשרים המשמשים את הציבור החרדי. נטען כי פתיחת השוק לתחרות תפרק את המונופול השולט בשוק הסלולר הכשר הכולל כחצי מיליון מנויים, תקל על מעבר בין חברות ותוזיל את המחירים לצרכן.
"תפקידי כשר התקשורת הוא להסדיר את השוק ולוודא שלכל אזרח בישראל תהיה גישה שווה לכלל השירותים", ציין השר הנדל (תקווה חדשה). "המצב הנוכחי הראה כי כשמנגנון אחד שולט בשוק צומחות תופעות בעייתיות. איפה שיש כאוס ועוולות צרכניות, אנחנו נתקן. אנחנו רוצים לאפשר לציבור החרדי להגן על עצמו מתכנים לא רצויים ואין לנו שום כוונה להתערב בסינון התכנים שהציבור מעוניין בו, אבל נוצר מצב בעייתי שבו הם כבולים לגוף אחד ויחיד שקובע מחירים ופוגע בזכויות של הצרכנים".
3 צפייה בגלריה
 הרב חיים קניבסקי
 הרב חיים קניבסקי
הרב חיים קנייבסקי. כתב: "צריך להילחם בכל הכוח ולהשתדל לבטל הגזירה הרעה הזאת"
"אנחנו יוצאים היום להליך שימוע שמטרתו להסדיר את שירות הקו הכשר עבור הציבור החרדי, לאפשר לו חופש בחירה ולייצר תחרות", הוסיף, "כל אדם שיחפוץ בכך יוכל לשמור על 'טלפון כשר' לו ולילדיו ללא נגישות לאינטרנט. הרפורמה תעניק כוח לצרכן, שיוכל לרכוש מכשיר סלולרי בהתאם להשקפת עולמו, ותוזיל את המחירים. במדינת ישראל, ראוי שיהיה דין אחד ותנאים שווים בכל מקום. לא אוטונומיות".

ועדת הרבנים כמונופול

בעשור החולף רפורמות בשוק התקשורת בישראל הובילו לתחרות בענף הסלולר ולהוזלה במחירים לצרכנים. עם התפתחות הטכנולוגיה הסלולרית, ואפשרות הגלישה באינטרנט, התפתח צורך של חלקים בציבור הדתי והחרדי להימנע משימוש בטכנולוגיות מתקדמות או מהיחשפות לתכנים מסוימים בעקבות טעמים תרבותיים, חינוכיים, דתיים וערכיים. לכן מסופק כיום על ידי חברות הסלולר שירות קו כשר לכחצי מיליון מנויים, המזוהים ברובם עם החברה החרדית.
שירות הקווים הכשרים במתכונת הנוכחית כולל חסימת האפשרות להתקשר למספרי טלפון מסוימים, בהתאם לרשימה שאותה קובעת ועדת הרבנים, וכן חסימת האפשרות לעשות שימוש בשירותים שונים כמו גלישה באינטרנט ושליחה או קבלה של מסרונים. נוסף על כך, לטלפון הכשר כרטיס SIM ייעודי שרק באמצעותו יכול המנוי לקבל שירותי רשת במכשיר שאישרה לשימוש ועדת הרבנים, ולא ניתן לעשות בו שימוש במכשיר שלא קיבל אישור.
3 צפייה בגלריה
אפליקציה
אפליקציה
בציבור החרדי רוצים להימנע מתכנים רבים באינטרנט מטעמים תרבותיים, חינוכיים ודתיים. טלפון חכם
(צילום: shutterstock)
מאפיין נוסף הוא מספר סלולרי ייעודי שחברות הסלולר הגדירו אותו אצלן כחלק מ"קומת מספור" ייעודית לשירות זה. במשרד התקשורת טוענים כי מאפיינים אלה של הקו הכשר יצרו כבילה בין המכשיר, כרטיס ה-SIM, מספר הטלפון ושירות הגבלת שיחות יוצאות, כך שמתקיימת פגיעה תחרותית כתוצאה מההגבלות האלה.
ועדת הרבנים היא הגוף היחיד שמספק שירות קו כשר היום, ובכך מהווה למעשה מונופול, כפי שקבעה רק לאחרונה הממונה על התחרות. הוועדה מגבילה את שירות השיחות היוצאות ואת אפשרות המעבר של חצי מיליון משתמשים לחברות, חבילות סלולר שונות ושוק מכשירים מפותח – זאת לעומת מנוי רגיל שנהנה מניידות מספרים מלאה. בהודעת שר התקשורת נמסר כי ועדת הרבנים שולטת בשוק המכשירים ומכתיבה שימוש במכשירים ספציפיים למרות קיומם של מכשירים נוספים בעלי תכונות דומות, ואף זהות.
במסגרת הרפורמה המוצעת, תיפתח האפשרות להתנייד לכל חברות הסלולר ולשמור על המספר, ומנוי קו כשר יוכל לעבור בין תוכנית שירות קו כשר לתוכנית אחרת באותה חברת הסלולר, ולהפך, תוך שמירה על מספר הטלפון האישי שלו.