איך מניחים תפילין ללא יד? מה הדין בשבירת כוס בחופה לאדם ללא רגל? האם חייל ללא רגל או יד יכול לשמש חזן בבית כנסת? וכיצד אדם ללא ידיים יכול להחזיק את ארבעת המינים בחג הסוכות? שאלות אלו, הן חלק מעשרות רבות של שאלות מגוונות, שמוצגות בספר החדש "המצוינים בהלכה" - מדריך הלכתי לסיטואציות שונות ומורכבות של נכי צה"ל.
"הבחירה בשם הספר אינה מקרית ונועדה להעניק כבוד לנכי צה"ל, שעבורנו הם הכי מצוינים שיש", אמר מחבר הספר, הרב שמואל ביסטריצקי, המכהן כרב המועצה הדתית סביון ושליח חב"ד. הוא חיבר עד כה סדרת ספרים המנגישים יהדות בשפה מותאמת.
2 צפייה בגלריה
מאות שאלות ותשובות לאתגרי היהדות של הנכים. הרב ביסטריצקי
מאות שאלות ותשובות לאתגרי היהדות של הנכים. הרב ביסטריצקי
מאות שאלות ותשובות לאתגרי היהדות של הנכים. הרב ביסטריצקי
הספר,, כך מספר הרב ביסטריצקי, נולד בעיקר לאחר שיחות רבות שקיים עם ידידו וחבר קהילתו, זיו שילון, שנפצע קשה ממטען חבלה בגבול הרצועה באוקטובר 2012.
"בביקוריי הרבים במחלקת השיקום בבית הרפואה שיבא בתל השומר", סיפר עורך הספר, "נשאלתי על ידי חיילים שנפצעו בעזה מספר שאלות הלכתיות כיצד עליהם לנהוג כעת לאור השינוי בו עברו בגופם ובנפשם. שאלות אלה ריתקו אותי - הן ברמה הנפשית וההזדהות עם הפצוע והן ברמה ההלכתית יהודית, להעמיק ולהגיע לעומקה של ההלכה על מנת שרבים מחיילינו ידעו כיצד ואיך לנהוג במהלך חייהם, בחגי ישראל וביומיום".
הספר מציג סיטואציות הלכתיות מגוונות, שהפצועים מתמודדים איתם. כך, למשל, נכתב בכותרות תוכן הספר: "תפילה וברכות למשותק הרתוק למיטתו", "הנחת רצועת התפילין על האצבע הקטועה", "עלייה לתורה כשלא יכול לעמוד", "קריאת שמע ללא כיסוי יד ימין על העיניים", "טיפול בשבת בחייל השוכב מורדם ומונשם".
פרק מיוחד בספר עוסק בהתמודדויות בחגי ישראל: "אחיזת השופר בקטוע יד", "החזקת ארבעת המינים בקטוע יד", "עיוור יכול לברך ברכת האילנות?", ועוד. הלכות נוספות נוגעות למעגל החיים, כמו למשל: "שבירת כוס בחופה למי שאין לו רגל", "מתי נכה צה"ל מברך הגומל", "קריאת כתובה על כסא גלגלים", "קבורת איברים: כיצד נוהגים בכך והאם יש עניין שיידע איפה קברו את איבריו?".
2 צפייה בגלריה
זיו שילון בהשקת הספר העוסק באתגרי נכי צה"ל
זיו שילון בהשקת הספר העוסק באתגרי נכי צה"ל
זיו שילון בהשקת הספר העוסק באתגרי נכי צה"ל
"ישנם שלושה דברים מרכזיים שסייעו לי להתמודד עם אותם חודשי אופל רבים", כתב זיו שילון בהקדמה לספר. "האנשים סביבי, המטרות שהצבתי, והאמונה שהשם בוחר עבורי את הכיוון הנכון. עם כל האתגרים, תמיד לימדתי את עצמי להאמין באמונה שלמה שהכול לטובה - המאתגר והמוצלח, הקשה והמרומם, הכול. הספר הזה, הוא ספר של בחירה - בחירה ביותר, בחירה בחיים. לאדם שמאבד את יכולתו התפקודית יש שתי אופציות: אחת - לחיות את כל חייו בגבול הנכות, וכל מה שלא בר השגה מיידית הרי הוא מותרות; השנייה, הקשה יותר ולעיתים בלתי אפשרית, היא לבחור ביותר, לא לקבל דבר כמובן מאליו ולנסות להנות מכל מה שיש לעולם הגשמי והרוחני להציע".
שילון הוסיף: "למרות שלבחור ביותר עלול להיות מאתגר, מאכזב, ובמציאות הנדונה לעיתים מסוכן, הפסגה שמחכה לאדם בנתיב הזה היא הגבוהה והמספקת ביותר. לכן, על אדם הניצב במצבו הרעוע בפני פרשת הדרכים הזו להבין האם יש באמתחתו את האנשים הנכונים, המטרות הראויות ואמונה חזקה ועיוורת. הספר הזה הוא בגדר מורה דרך המשלב את שלושתם. תהנו יקיריי, ותפרשו כנפיים, כי אין גבול ליכולת האנושית פרט להחלטה שלא לנסות".

קריאה לגבאים לקראת תפילות יום כיפור

מחר (יום ו') יבואו מיליוני ישראלים לבתי הכנסת ברחבי הארץ לתפילות יום הכיפורים. בעוד רבים מאיתנו מתכוננים מבחינה רוחנית ליום הקדוש ביהדות, הרב יהודה מרמורשטיין, מייסד ומנכ"ל רשת 'עלה' - הרשת הלאומית לילדים ואנשים עם מוגבלויות, המטפלת גם בילדים עם מוגבלויות קשות ומורכבות, קורא לגבאי בתי הכנסת להתכונן גם מבחינה מעשית: להנגיש את בתי הכנסת, כך שכל אחד ואחת יוכלו להשתתף בתפילות יום הכיפורים.
"כל יהודי ויהודייה, ללא יוצא מן הכלל, זכאים לחוות את רוח היום", אמר הרב מרמורשטיין. "הנגשת בתי הכנסת היא לא רק ציווי הלכתי, אלא גם מעשה של חמלה ואהבת אדם".
מתוך הבנה עמוקה של הצורך הזה, רשת "עלה" הקימה בית כנסת המהווה דוגמה להנגשה מלאה. בבית הכנסת הממוקם בקמפוס "עלה" בצפון בני ברק, כל פרט תוכנן בקפידה על מנת לאפשר גישה נוחה לכל, לרבות אנשים המתניידים באמצעות כיסאות גלגלים. ארון קודש מונמך, תיבות תפילה נגישות, מעליות, מעלונים ורמפות, המאפשרות לכל אדם עם מוגבלות להיות חלק מהתפילות ביום כיפור.
"הנגשה אינה צריכה להיות מסובכת או יקרה", הדגיש הרב מרמורשטיין, "גם שינויים קטנים, כמו הוספת מעקה או שילוט ברור, יכולים להשפיע רבות על חיי היום-יום של אנשים עם מוגבלויות ולאפשר להם ליהנות מהמרחב הציבורי כמו כל אדם".