יואל אסמן במולדובה: "ישראל לא עושה מספיק"
(צילום: אלכס בורטמן )

בדירה במרכז קישינב, מולדובה, אין אפילו שולחן. על הרצפה פרוסים מזרנים, ובארון ארגזים עם מאכלים וממתקים מישראל. אף שהדירה נראית נאה, מדובר בחפ"ק – המטה של הישראלים העוסקים בחילוץ ובסיוע הומניטרי למאות-אלפי הפליטים מאוקראינה. הטלפונים לא מפסיקים, בניסיון לבצע משא ומתן לתיאום עם האוטובוסים שיצאו מאזורים שבהם מתחוללת המלחמה. אבל הם מרגישים לבד, במבצע עצמאי, והרב יואל אסמן לא יכול עוד להסתיר את כעסו.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"אנשים כאן עובדים בקצב מטורף, ישנים 3-2 שעות בלילה, מוציאים סכומי עתק למימון אוטובוסים וכלי רכב שמחלצים אנשים תחת אש – ובזמן הזה מדינת ישראל לא רק שלא עושה כלום למען הצלת יהודי אוקראינה, אלא גם הפסיקה לקלוט יהודים עולים ללא בדיקה קונסולרית", הוא אומר.
יואל, בנו של אחד מרבניה הראשיים של אוקראינה, הרב משה ראובן אסמן, מסביר כי "פעם עברו את התהליך בקונסוליה, אבל הדיפלומטים הישראלים נטשו את אוקראינה מזמן, ואין מי שיעשה את העבודה. 17 ימי מלחמה – ובישראל לא עשו כלום. אתה יודע מה הדבר הבעייתי ביותר בכל הסיפור הזה? שאני צריך לשכנע יהודים לנסוע לגרמניה ולא לארץ. בגרמניה מקבלים אותם יפה ובלי שום מכשולים".
6 צפייה בגלריה
יואל וישראל אסמן, בניו של הרב משה אסמן, הגיעו למולדובה ומטפלים ביהודים שברחו
יואל וישראל אסמן, בניו של הרב משה אסמן, הגיעו למולדובה ומטפלים ביהודים שברחו
יואל אסמן, בנו של הרב משה ראובן אסמן, במולדובה. מזרנים על הרצפה
חיים, אף הוא בחמ"ל, אומר כי "היה קונסול אחד בקישינב, היום הביאו תגבורת של עוד שניים, אבל הם בקושי מעבירים 100 איש ביום, כאשר תקועים כאן אלפים".

"מדינת ישראל ישנה"

"מדינת ישראל ממש ישנה עד אתמול, יותר נכון עד שלשום בלילה", מספר יואל אסמן בריאיון לאולפן ynet היום (ג'), ומבהיר כי המצב לא השתפר בצורה דרמטית. "במוצאי שבת היינו במפגש זום ריק לחלוטין עם האיש שבנט, להבנתי, בחר כפרויקטור. במשך עשרות דקות, אני לא מגזים, ישבנו כל האנשים שבאמת עסוקים דקה אחר דקה בהצלת אנשים, והוא הסביר לנו שאנחנו צריכים לבנות מסמך בגוגל דוקס ולמלא רשימות של מה שאנחנו עושים כבר 17-16 יום".
6 צפייה בגלריה
אדוארד דוקס עם הרב משה ראובן אסמן ועוזריו לאחר מסירת סיוע הומניטרי להגשת עזרה ראשונה על אדמת אוקראינה
אדוארד דוקס עם הרב משה ראובן אסמן ועוזריו לאחר מסירת סיוע הומניטרי להגשת עזרה ראשונה על אדמת אוקראינה
אדוארד דוקס עם הרב משה ראובן אסמן ועוזריו לאחר מסירת סיוע הומניטרי להגשת עזרה ראשונה על אדמת אוקראינה
בריאיון לאולפן ynet, הוא מפרט: "הנציג הסביר לנו שאנחנו צריכים לעשות רשימות למי שיוצאים מאוקראינה, שאנחנו צריכים לעשות דברים כדי להוציא אנשים מאוקראינה. הסברנו לו שאנשים כבר נמצאים במולדובה, ואנחנו יודעים מה לעשות באוקראינה טוב יותר מכל הסבר שהוא יוכל לספק. אנחנו עושים את זה הרי יום-יום. ואז הוא פשוט ניסה למרוח אותנו".
אתה אומר שהפרויקטור מנסה למרוח אתכם, אבל יכול להיות שהוא לא כל כך מבין את הדברים עדיין? "לא. אני בעצמי פליט, אז אני יכול להבין מה קורה. דיברנו במוצ"ש. הוא מסביר שביום ראשון-שני נדבר, ונחליט מי יעשה מה. נעשה חמ"ל משותף. ניסינו להסביר שאין צורך בזה – 'את זה הייתם צריכים לעשות לפני שבועיים', אמרתי לו. היום אנחנו צריכים להוציא יהודים ואזרחים ממולדובה, שישנים בתנאים באמת גרועים, על הרצפה. אנחנו מדברים על זה שאין גברים צעירים, לדוגמה. זה אומר שיש פה או גברים זקנים, או נשים וילדים בתנאים קשים מאוד".

מחסור חמור באינסולין

במרכז הסיוע המאולתר מדברים על מחסור גובר והולך בערכות הצלה וסיוע, אך המחסור באוקראינה קריטי ממש. בשטח פצועים רבים, ואתמול (יום ב') התלוויתי למסע שארך 300 קילומטרים לכל כיוון, עם ישראל אסמן, אח נוסף במשפחה, כדי לפגוש את אביו בצד השני של הגבול, בחזרה לאוקראינה – ולהעביר לו 15 ערכות הצלה. לכאורה, מעט שבמעט. בשטח, 15 ערכות שעשויות להציל 15 נפשות.
6 צפייה בגלריה
ערכות עזרה ראשונה שנמסרו לצד האוקראיני
ערכות עזרה ראשונה שנמסרו לצד האוקראיני
ערכות עזרה ראשונה שנמסרו לצד האוקראיני
בעקבות פניות של ממשלת מולדובה והקהילה היהודית בקישינב, החל ארגון "איחוד הצלה" להפעיל רכבת אווירית שנושאת תרופות, מזון ופורמולות לתינוקות, למדינה שקולטת את פליטי המלחמה מאוקראינה. בין התרופות שנשלחו גם כמות גדולה של אינסולין, בשל מחסור חמור שנובע מזרם הפליטים מאוקראינה שמגיע למולדובה.
אלנה קובליאובה, מנהלת "אגודת ישראל" במולדובה, כתבה ללינור אטיאס, מנהלת ידידי איחוד הצלה בישראל, כי היא "פונה בשם הרב פנחס זלצמן, הרב הראשי של מולדובה. בשבועיים האחרונים קלטנו אלפי פליטים מאוקראינה, וסיפקנו להם עזרה נחוצה במגורים, מזון, תחבורה ועוד. אנו מבקשים את עזרת איחוד הצלה באספקת מזון יבש, עופות כשרים, תרופות, שמיכות, בגדים, משחקים לילדים ומוצרי היגיינה אישיים".
גם אלכסנדר קליינרמן, המנהל האדמיניסטרטיבי בקהילה היהודית במולדובה, מספר על מאות פליטים שהקהילה קולטת על בסיס יומי, ומבקש "מוצרים בסיסיים כגון תרופות, אוכל כשר ומזון לתינוקות". מנכ"ל איחוד הצלה, אלי פולק: "על טיסת המטען הראשונה שהמריאה לפנות בוקר, היו 16 טון של מזון וציוד רפואי כדי לסייע במשבר ההומניטרי של הפליטים שנמלטו מאימת המלחמה".

"לזרז הנפקת דרכונים לישראלים"

נראה שכל המשפחה הענפה של הרב אסמן נרתמה למאמצי החילוץ וההצלה. יואל וישראל מספרים כי כי אח נוסף, יוסי, נמצא כעת עם רעייתו, הילדים ועוד 150 פליטים בקפריסין. "יש בין הפליטים מקרים קשים מאוד. יש ביניהם אנשים שבמהלך חמישה ימים הסתתרו במרתפים ובמקלטים – אין להם אפילו מברשת שיניים. לאנשים כאלה אנו נותנים לפחות 100 אירו לאדם. 100 אנשים כאלה זה כבר 10,000 אירו", מציין יואל. "היום ליווינו ילד בן 17 לגרמניה, אמו הרופאה נשארה בקייב. נתתי לו 500 אירו לדרך. ההוצאות על האוטובוסים נאמדות בין 20 ל-50 אלף אירו ביום".
6 צפייה בגלריה
יואל וישראל אסמן, בניו של הרב משה אסמן, הגיעו למולדובה ומטפלים ביהודים שברחו
יואל וישראל אסמן, בניו של הרב משה אסמן, הגיעו למולדובה ומטפלים ביהודים שברחו
ישראל אסמן יצא לצד האוקראיני של הגבול, כדי להעביר לשם 15 תרמילים עם ערכות הצלה
הוא מספר כי היום אמורים להגיע תשעה אוטובוסים מלאים מרחבי אוקראינה. "אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם כל הקהילות כדי לדאוג שלא יישאר אף אחד ברחוב. אני ממש מקווה שמהיום יתחילו באמת להנפיק יותר ויזות ולהנפיק אישורי יציאה לישראלים שפג תוקפם של הדרכונים שלהם".
6 צפייה בגלריה
מטבח בית חב"ד קישינב, באמצע סבטלנה חריסטובה
מטבח בית חב"ד קישינב, באמצע סבטלנה חריסטובה
מטבח בית חב"ד קישינב
(צילום: ריקי כרמי)
אסמן הודה לקהילה היהודית במולדובה המסייעת בקליטת הפליטים. "אני אומר לך בכאב לב, בשבת בבוקר שלחתי 51 יהודים לגרמניה. למה? כי שם מחכים להם בלי שום תנאים, עם דירות ללא תוקף לכמה זמן שצריך, עד שיצליחו להגיע למצב שהם יכולים לחיות. נותנים לך שם כסף ראשוני. דברים שאין בישראל. כשאתה מגיע לישראל, קודם כול עושים לך את המוות", לדבריו.
תושב אומן: אין הפגזות, אבל יש אזעקות ומחסור באוכל
(צילום: אלכס בורטמן)

בצר להם, מחפשים המתנדבים ערוצים אחרים: "יצרנו קשר עם יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, ועם יעקב חגואל, יו"ר הסוכנות היהודית. ביקשנו שישלחו לנו נציגים, ואתמול בלילה כבר הגיעו הנציגים הראשונים. ביקשתי שיזמינו לנו כבר מטוס כדי להוציא את 140 האנשים הראשונים". לדבריו, "יש 70 ישראלים תקועים עם דרכונים פגי תוקף, זרוקים על הרצפה. צריך לעמוד בתור, יש הרבה עבודה לנו ולשגרירות פה".

"יהיו מהמורות, אבל בשביל זה אנחנו כאן"

בישיבה בהשתתפות ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה, אושר היום אחר הצהריים המבנה הארגוני ותוכנית הפעולה של הפרויקטור מאיר שפיגלר לקליטת העלייה מאוקראינה ורוסיה.
לפי ההודעה הרשמית, "מנכ"ל הביטוח הלאומי ופרויקטור צוות המשימה הלאומית לקליטת העלייה נפגש בימים האחרונים עם עשרות ארגונים, גורמי ממשלה, מתנדבים, נציגי שלטון מקומי ועוד, כדי לגבש תוכנית מדיניות סדורה לטובת הצלת יהודים מאזור המלחמה באירופה, הבאתם וקליטתם לארץ".
6 צפייה בגלריה
מאיר שפיגלר
מאיר שפיגלר
הפרויקטור מאיר שפיגלר. לרכז את פעילות הארגונים תחת קורת גג אחת
(צילום: קובי קואנקס)
התוכנית כוללת בתוכה שלושה מרכזים עיקריים: מטה חירום מאוחד בחו"ל – שיסייע בחילוץ יהודים, תושבים חוזרים וזכאי חוק השבות לארץ, וירכז את הפעילות בחו"ל של כלל הארגונים, וביניהם חב"ד, הסוכנות היהודית, הג'וינט, איחוד והצלה ועוד; מטה נוסף שיוקם בנתב"ג, שיסייע לקליטה מהירה של העולים ויתופעל בידי אגף מיוחד של משרד העלייה והקליטה, בסיוע רח"ל – מטה אלון וחיילי פיקוד העורף; ומטה שלישי מרכזי של משרד העלייה והקליטה עם המרכז לשלטון מקומי, שיעסוק בקליטת העלייה ובדאגה לנושאי המגורים, התעסוקה, החינוך לילדים ולסטודנטים, היבטי רווחה וסיוע נפשי ומרכזי חוסן ברחבי הארץ.
"צוות המשימה הלאומי מבקש לסיים את מרב הבירוקרטיה עוד בחו"ל, כדי לאפשר נחיתה רכה ככל האפשר למגיעים ארצה", נכתב. "זאת ועוד, יש צורך מהותי באיחוד של כל העשייה הברוכה משלל הארגונים תחת קורת גג אחת ובסיוע בפרוצדורה, במשאבים ובהפעלת המערכים הרבים הקיימים כעת כתוצאה משלושה שבועות של לחימה באוקראינה".
מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי ופרויקטור צוות המשימה, מסר: "ישנם גורמים רבים שרוצים לסייע, בין אם זה ארגוני מתנדבים, עמותות, ארגונים ממסדיים, אנשים פרטיים ועוד. מדובר במלח הארץ ובעשייה מבורכת ומעוררת הערצה. עם זאת, אנחנו מדינה אחת עם חזון אחד, ותכלול של כל העשייה יביא למצב שבו נוכל לסייע למי שזקוק לכך בצורה המיטבית.
"אחרי שיחות ארוכות ומפגשים עם כלל הארגונים, אני שמח שהגענו למתווה עם תוכנית פעולה סדורה, שבמסגרתה אפשר יהיה לצעוד קדימה ולוודא כי המשימה הלאומית להבאת ועליית האזרחים מאוקראינה וחבר העמים תתבצע על הצד הטוב ביותר. יהיו עוד מהמורות, אין ספק, אבל בשביל זה אנחנו כאן – כדי שנוכל לפתור את הכול מראש וגם תוך כדי תנועה".