המלחמה בין רוסיה לאוקראינה תקשה על חימום הבית בעונת החורף עבור 97% מהקהילה היהודית באוקראינה. כ-73% מיהודי אוקראינה, קרוב לשלושה רבעים מבני הקהילה, צופים שייאלצו לבחור בין חימום הבית למזון כדי לעמוד בעלויות הצפויות בחורף הקרוב. מעל לשני-שלישים (68%) חוששים שלא תהיה להם אפשרות כלכלית לחימום הבית. 56% מיהודי אוקראינה אינם בטוחים כי יש ברשותם מספיק בגדים חמים לעונה הקרה, וכ-47% מהנשאלים השיבו שהם מכירים לפחות אדם אחד שלא יהיה לו איך לחמם את ביתו בחורף הקרוב.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הנתונים הקשים הללו עולים מסקר שערכה "הקרן לידידות" בקרב יהודי המדינה בחודש שעבר, באמצעות שיחות טלפון ושאלונים, בקרב 600 משיבים המהווים מדגם מייצג של הקהילה היהודית באוקראינה. הנשאלים מגיעים מכלל המדינה ומתגוררים בערים הגדולות והבינוניות ובהן קייב, אודסה, לבוב, דניפרו, צ'רניהיב, צ'רקאסי, צ'רנוביץ, מיקולאייב, חמלניצקי, ז'יטומיר ועוד.
קראו עוד בערוץ היהדות:
"גנרל חורף" הוא הבעיה הגדולה ביותר העומדת לפתחם של כלל אזרחי אוקראינה, והחשש הגדול הוא מפני מחסור בחשמל ובגז, שכבר מורגש בבירה קייב וכמעט בכל עיר במדינה. בשבועות האחרונים הגבירו הרוסים את התקיפות על תשתיות אזרחיות, ובהן תחנות כוח המייצרות חשמל – כולל בערים במערב אוקראינה שלא היו נתונות לירי טילים עד כה. החורף כבר מורגש היטב באזור, והשבוע הטמפרטורה בחלק מהערים צפויה להגיע לאפס מעלות צלזיוס, ואף לכמה מעלות מתחת לאפס.
5 צפייה בגלריה
בניינים הרוסים במיקולאייב
בניינים הרוסים במיקולאייב
בניינים הרוסים במיקולאייב. "המטרה שלנו היא לאפשר כמה שיותר אור ובעיקר חימום, כדי שאנשים לא יקפאו"
(צילום: EPA)
כדי לסייע לקהילה היהודית באוקראינה, מעבירה בימים אלה הקרן לידידות מענק מיוחד של קרוב ל-6.5 מיליון דולר לארגוני הסיוע הפועלים בשטח, לטובת אספקה של מזון וחימום. בין השאר, ישמש המענק לרכישה ולחלוקה של ארוחות חמות לעשרות-אלפי קשישים וילדים, אספקה של מזון, תרופות ואמצעי חימום לקשישים ולמשפחות, וכן אספקת מזון לפליטים במדינות שכנות, לקהילות שנותרו באוקראינה, לפליטים שנמלטו מהמדינה במהלך המלחמה ושבים אליה ועוד.

"משלמים לאנשים חובות חשמל"

הרב שלום גוטליב, שליח חב"ד ורב העיר מיקולאייב המופגזת ללא הרף, מספר כי בקהילה "נערכים ומתכוננים לחורף מאתגר". כבר כעת מתמודדת עירו עם ניתוק חלקי מחשמל וממים. "נספק הרבה תנורים ועצים להסקה, כי במקלטים רבים החימום הרגיל לא עובד ונעזרים בתנורים עם עצים", הוא אומר. "אנחנו עובדים על רכישה ואספקה של גנרטורים, כי כבר עכשיו יש תקלות בחשמל.
5 צפייה בגלריה
סיוע לפליטים מאוקראינה
סיוע לפליטים מאוקראינה
סיוע לפליטים מאוקראינה
(באדיבות הקרן לידידות)
"במקביל, אנחנו מסייעים לאנשים בתשלומים של חובות לחברת החשמל המקומית, כדי שיחברו אותם שוב לחשמל והם יוכלו להתחמם. נספק גם הרבה שמיכות וביגוד חורפי שיסייע לאנשים להתחמם. צוות של הקהילה עובר בבתים של יהודי העיר ומתקן את זגוגיות החלונות שהתנפצו מההפצצות, וכן דלתות שנעקרו ממקומן כתוצאה מהדף – זאת כדי למנוע מהקור להיכנס פנימה".
הרב שאול הורביץ, שליח חב"ד ורב העיר ויניצה, עושה כל שביכולתו להשיג גנרטורים. האתגר שלו כפול: מלבד הניסיון להשיג שעות אור וחשמל לביתו הפרטי, למרכז הקהילתי ולבית הכנסת שלו, הוא מאכלס גם עשרות משפחות של פליטים בבית הספר היהודי "אור אבנר". "אנחנו מנסים להשיג גנרטורים, כי יש פה הרבה הפסקות חשמל. המטרה שלנו היא לאפשר כמה שיותר אור ובעיקר חימום, כדי שאנשים לא יקפאו, חלילה".

"האתגר מדיר שינה מעינינו"

בפדרציית הקהילות היהודית של אוקראינה, שמאגדת את 180 הקהילות היהודיות במדינה, אומרים כי מדובר באחד האתגרים הגדולים ביותר מאז שפרצה המלחמה. "עברנו כל כך הרבה אתגרים וקשיים, אבל האתגר של החורף הקשה באוקראינה ללא חשמל מדיר שינה מעינינו, והחשש הוא שלא נצליח לתת מענה לכולם", אומר יו"ר הפדרציה, הרב מאיר סטמבלר.
5 צפייה בגלריה
אפלה בקייב. הפסקות חשמל תכופות בערי אוקראינה
אפלה בקייב. הפסקות חשמל תכופות בערי אוקראינה
אפלה בקייב. הפסקות חשמל תכופות בערי אוקראינה
(צילום: getty images)
"אנו מנסים לסייע לבתי הכנסת ולמרכזים הקהילתיים ברכישת גנרטורים, נציגים שלנו עושים עבודה לוגיסטית קשה ומבצעים רכש בכל המדינות הסובבות את אוקראינה, מאחר שאי אפשר למצוא פה גנרטורים", הוא מוסיף. "החשש הוא שרבים ימותו מקור, חלילה. בכל התקופה האחרונה אנחנו עוסקים בנושא הזה מסביב לשעון ופונים לקרנות, לארגונים ולאנשים פרטיים מסביב לעולם בבקשה לעזור לנו – וברוך ה', יש כבר ארגונים שגילו רצון לעזור, ואנחנו מברכים אותם על כך".
לדברי מנכ"לית הפדרציה של הקהילות היהודיות, אלינה טפליצקי, "ברור שלא נוכל לחלק גנרטור לכל משפחה יהודית כדי לחמם את ביתה, אבל במהלך השבועות הקרובים נחלק לעשרות-אלפי בתי אב יהודיים מטענים ניידים מיוחדים שבהם יש תקעים לחיבור מוצרי חשמל – כדי שיהיה להם עוד כמה שעות של חימום ואור. נחלק גם תנורים, שמיכות וביגוד חם – ונשמח לכל תרומה לרכישת הציוד ולהעברתו הלאה ליהודי אוקראינה".

לשרוד את החורף

מאז פרוץ המלחמה סייעה הקרן לידידות בפינוי יהודים מבתיהם, באספקת מזון, תרופות וציוד הכרחי, בהקמת קו תמיכה וסיוע ועוד. תוכנית החירום שלה לקהילות היהודיות באוקראינה כללה עד כה מענקים בסכום מצטבר של 23 מיליון דולר למספר ארגונים בשטח, כולל המענק הנוסף שמועבר כעת לשם ההיערכות לחורף. מאז תחילת המלחמה, סייעה הקרן לכ-4,500 עולים מאוקראינה להגיע לישראל דרך המערך שהוקם בקישינב.
5 צפייה בגלריה
בניינים הרוסים במיקולאייב
בניינים הרוסים במיקולאייב
הרס במיקולאייב
(צילום: EPA)
כבר 30 שנה שהקרן לידידות מסייעת לקהילות היהודיות במדינות ברית המועצות לשעבר, באמצעות מימון המופנה לארגונים הפועלים בשטח, ובהם הג'וינט וחב"ד, המספקים מענה לצורכי רווחה של קשישים ומשפחות. נשיאת הקרן, יעל אקשטיין, אומרת כי "עוד לפני שפרצה המלחמה, נערכנו לסיוע מוגבר לקהילות היהודיות באוקראינה. מאז פרוץ המלחמה מסייעת הקרן לקהילות היהודיות באוקראינה באופן פעיל, יחד עם שותפינו הרבים בתוך אוקראינה ומחוצה לה. נוסף על סיוע ליהודים שנמצאים עדיין באוקראינה, הקמנו מערך עלייה בקישינב שבאמצעותו סייענו לאלפי עולים שנמלטו מאימת המלחמה, וביקשו לעלות ארצה".
נשיאת הקרן לידידות, יעל אקשטייןנשיאת הקרן לידידות, יעל אקשטייןצילום: נועם מוסקוביץ', הקרן לידידות
לדבריה, "לנוכח הממצאים של הסקר, ובעקבות הפרסומים הרבים על קריסת התשתיות והקושי הרב לשרוד את החורף, בזכות התורמים שלנו, הצלחנו לסייע להם גם כעת. כולי תקווה שהמענק שהעברנו יסייע לשרוד את תקופת החורף הקשה. אנו מודים ליותר מ-600 אלף תורמים אוהבי ישראל שהתגייסו גם הפעם לסייע ליהודים במצוקה בתפוצות".
מנכ"ל JRNU, מרכז החירום וההצלה של יהודי אוקראינה, שלומי פלס, אופטימי. לדבריו, "בזכות שיתוף הפעולה עם הקרן לידידות והמתנדבים הרבים שפועלים ללא לאות בשטח, אף משפחה ואף קשיש לא יישארו ללא מענה".
5 צפייה בגלריה
פליטים מאוקראינה נוחתים בישראל
פליטים מאוקראינה נוחתים בישראל
פליטים מאוקראינה נוחתים בישראל
(באדיבות הקרן לידידות)