דוח של משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות חושף כי התרומות של יהודי העולם לישראל הסתכמו בשנה האחרונה בכ-5 מיליארד שקלים. כמחצית מהסכום גויסה על ידי הפדרציות היהודיות בצפון אמריקה (JFNA). נוסף על כך חשף הדוח כי כ-60 אלף מתנדבים הגיעו מהקהילות היהודיות בעולם לישראל. הדוח הוצג היום (א') על ידי השר עמיחי שיקלי בישיבת הממשלה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לדוח: "התרומה הכספית של יהדות התפוצות, גדולה ככל שתהיה, היא לא העניין. העניין הוא ההזדהות של יהודי העולם עם מדינת ישראל. אנחנו נוטים לחשוב שאנטישמיות היא תוצאה של בורות, אך האם וולטר ודוסטויבסקי היו בורים? מכאן שאנטישמיות היא לא רק בורות אלא מחלה של ממש. התשובה לאנטישמיות הזו היא קודם לדאוג שתהיה לנו יכולת להגן על עצמנו, ושנית – חשיבות עמידתנו בקומה זקופה. הניצחון שלנו במלחמה הוא קריטי בשביל ביטחון היהודים ברחבי העולם".
3 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה בישראל באנדרת לינקולן בוושינגטון בצל המלחמה
הפגנת תמיכה בישראל באנדרת לינקולן בוושינגטון בצל המלחמה
הפגנת תמיכה בישראל בוושינגטון
(צילום: AP)
השר שיקלי אמר: "לאור אירועי המלחמה ביקשנו לתת לממשלת ישראל מושג ממשי על היקף ההירתמות וההתגייסות של יהודי התפוצות במלחמת 'חרבות ברזל'. לשם כך ערכנו מחקר על היקפי ההתנדבות התמיכה הכספית, והנתונים מדברים בעד עצמם – מיליארדים שנתרמו ועשרות אלפים שבאו והתנדבו".
עוד עולה מהדוח של משרד התפוצות כי מעבר להשתתפות הפדרציות בתרומה דרך ה-JFNA, תמכו הפדרציות גם באופן עצמאי בארגונים ישראליים מסוגים שונים ותרמו עשרות מיליוני דולרים. פדרציית ניו יורק, לדוגמה, חילקה כ-73 מיליון דולר, והיא התורמת הגדולה ביותר מבין הפדרציות בצפון אמריקה. פדרציות טורונטו ושיקגו חילקו יחד באופן עצמאי כ-50 מיליון דולר.
במסגרת הסקירה נבדקו אתרי מימון המונים, בהם קמפיינים אשר באופן מובהק היו מכוונים ליהדות התפוצות. בסך הכול התקבלו דרך קמפיינים של מימון המונים תרומות בסך העולה על 91.5 מיליון דולר. לדוגמה, ארגון איחוד הצלה גייס כ-50 מיליון דולר באמצעות מימון המונים.
בהמשך מפורטות בדוח יוזמות התנדבותיות של יהודי העולם. בדוח נכתב כי מיומה הראשון של המלחמה החברה הישראלית התנדבה במלוא תפארתה, וברוח זו הצטרפו למאמץ האזרחי גם הקהילות והארגונים היהודיים מסביב לעולם. משלחות רבות של מתנדבים הגיעו לישראל להתנדב בחקלאות, להתנדב עם המפונים והמפונות במלונות ובחמ"לי ההתנדבות לצה"ל ולגופי הביטחון.
3 צפייה בגלריה
הפגנה פרו-ישראלית בלונדון
הפגנה פרו-ישראלית בלונדון
הפגנה פרו-ישראלית בלונדון
(צילום: Susannah Ireland / רויטרס)
כמו כן, משפחות ברחבי העולם פתחו את ביתן לאירוח משפחות שפונו מבתיהן מהדרום ומהצפון, ונפתחו מיזמי מימון המונים לתמיכה בעמותות המפעילות התנדבויות בארץ ולתמיכה כספית בארגוני מתנדבים, כמו חמ"לים חדשים שנפתחו במטרה לתכלל את המענים לצרכים הרבים והמגוונים שעלו במצב החירום.
גם בתחום ההסברה הייתה ליהודי העולם תרומה. בדוח נכתב כי למאמץ הישראלי במלחמה על דעת הקהל העולמית הצטרפו הקהילות היהודיות מסביב לעולם. מאז פרוץ המלחמה, הקהילות והארגונים היהודיים השונים הובילו אלפי פעילויות לטובת עיצוב דעת קהל פרו-ישראלית, גינוי חמאס, קריאה לשחרור החטופים ומניעת אנטישמיות.
ארגונים רבים התומכים בישראל פעלו להבאת משלחות של מנהיגים, מובילי דעת קהל ואישים חשובים לסיורים בישראל ובעוטף עזה בפרט, כדי לחשוף לעולם את הזוועות שביצע ארגון הטרור חמאס. במהלך החודשים האחרונים סיירו בישראל משלחות של חברי פרלמנט, עיתונאים, מנהיגי קהילות יהודיות ופוליטיקאים מהעולם.
חברי הקהילות היהודיות יצאו לרחובות ברחבי העולם והוציאו אחריהם רבים לטובת הפגנת תמיכה בישראל, גינוי חמאס וקריאה להשבת החטופים. במוקדים רבים התקיימו הפגנות, מיצגים ומצעדים, שאליהם הצטרפו תומכים רבים גם באופן מקוון. הפגנות ענק נערכו בניו יורק, בוושינגטון די.סי, באוטווה, וכן בבריטניה ובמדינות האיחוד האירופי, במזרח אסיה ובאוסטרליה.
3 צפייה בגלריה
מדינה בהתנדבות תגלית
מדינה בהתנדבות תגלית
מתנדבי "תגלית" קוטפים פירות. "הידיים העובדות האלה הן הצלה"
(צילום: עומר מלמד)
יו"ר הסוכנות היהודית, אלוף במיל' דורון אלמוג, ציין בדבריו בישיבת הממשלה את גבורתם של החיילים העולים הבודדים: "מדובר בעולות ובעולים ציונים שחלקם הספיקו לבנות חיים ומשפחה במדינת ישראל והמשיכו בשירות מילואים פעיל, ואנו מסייעים להם לצלוח את התקופה הזו. 14 חיילים עולים בודדים נפלו בקרב מאז 7 באוקטובר. נזכור אותם ואת גבורתם לעד!"
עוד אמר אלמוג: "מאז 7 באוקטובר תמכה הסוכנות היהודית באוכלוסיות שנפגעו מהמלחמה ומהטרור בהיקף כולל של יותר מ-200 מיליון שקלים. לצד הסיוע הישיר ליישובי קו העימות בצפון ובדרום, הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית תמכה עד כה בכ-8,500 משפחות שנפגעו מהטרור באמצעות מענקי חירום ראשוניים בסכום כולל של יותר מ-33 מיליון שקלים".