הסערה סביב התנהלותו המקוממת של ראש ממשלת אירלנד, ליאו ורדקר, מסרבת לדעוך. ורדקר כתב ברשת החברתית X שאמילי הנד, הילדה הישראלית בעלת האזרחות האירית שהוחזקה בשבי, "אבדה" ומאוחר יותר "נמצאה". בעקבת ההתבטאות, שר החוץ אלי כהן זימן את שגרירת אירלנד בישראל לשיחת נזיפה. בהמשך פרסם ראש הממשלה האירי הודעה נוספת שבה ציין כי אמילי נחטפה, אך לא הזכיר את חמאס ואת המחבלים שחטפו אותה.
הרב הראשי של אירלנד, יוני וידר, אמר היום (יום ב') שהוא מוטרד בעיקר מהיחס הכללי באירלנד למלחמה בישראל ולמצב החטופים, ובעיניו היחס הזה בעייתי יותר מכל פוסט כזה או אחר ברשת החברתית. הוא ציין כי "תום הנד, אבא של אמילי, ונטלי אחותה, היו צריכים להגיע לכאן לדבלין לפני שבועיים ולדבר עם התקשורת ועם הפוליטיקאים, כי באמת עד אז בקושי דיברו על זה".
ריאיון עם הרב הראשי לאירלנד, הרב יוני וידר
(צילום: טל אזולאי)

בריאיון ל-ynet Live אמר הרב וידר כי "מצד אחד ראש הממשלה כן כתב הצהרה ארוכה, לפני שהוא פרסם את ההודעה הזאת ברשת החברתית, שבה כן הכיר במילים ברורות מאוד בכך שאמילי נחטפה על ידי מחבלים – אז יש מקום ללמד עליו זכות שמה שהוא כתב, שהיא 'הלכה לאיבוד', היה ביטוי פיוטי או ספרותי. מצד שני, מה שאני חושב שבאמת בעייתי ולא בסדר הוא שבחודש וחצי האחרונים ראש הממשלה וגם שאר הפוליטיקאים פה לא דיברו מספיק על החטופים. עם כל זה שהם ממהרים מאוד לבקר את ישראל, לא שמענו מספיק התנגדות לכך שחמאס חטף אזרחים חפים מפשע ולא נתן לצלב האדום גישה אליהם".
איך התחושה להיות היום יהודי באירלנד? צריך להסתתר? להחביא את הכיפה מתחת לכובע, פחות לדבר עברית? מלחיץ להיות יהודי ברחובות דבלין? "אז באמת כן. האווירה הפוליטית מביאה לחוויה מאוד לא נעימה בשביל יהודים שגרים באירלנד כיום. כמו שאתה אומר, אנשים לא רוצים ללכת ברחוב עם כיפה על הראש או עם מגן דוד, לא רוצים להשאיר מזוזות בפתח הבית, והישראלים לא רוצים לדבר עברית ברחובות".
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת אירלינד ליאו ורדקר
ראש ממשלת אירלינד ליאו ורדקר
ראש ממשלת אירלנד, ליאו ורדקר
(צילום: Ludovic Marin / AFP)
3 צפייה בגלריה
הפגנה פרו-פלסטינית בדבלין
הפגנה פרו-פלסטינית בדבלין
הפגנה פרו-פלסטינית בדבלין
(צילום: Clodagh Kilcoyne / רויטרס)
מה היקף הקהילה היהודית והישראלית באירלנד? "זו קהילה קטנה מאוד, יש 2,000 יהודים אירים מקומיים ועוד 1,200-1,000 ישראלים שגרים פה כרגע".
ראינו שהיו אצלכם גם מהומות של ממש באירלנד. "כן. התקשורת והפוליטיקאים רואים את המבצע של צה"ל כניסיון של ישראל עכשיו לנצל הזדמנות להרוג אזרחים פלסטינים, ולגרום כמה שיותר נזק בעזה. הם לוקחים את זה כדבר המובן מאליו, שמה שישראל עושה עכשיו הוא פשע מלחמה בניגוד לחוק הבינלאומי. הנשיא וראש הממשלה אומרים שהמבצע של צה"ל בעזה הוא נקמה והוא ענישה קולקטיבית, וכבר שבועות הם קוראים להפסקת אש. בעיניים שלהם אין שום הצדקה בעולם לכך שמישהו בעולם יתנגד להפסקת אש. אז באמת התפיסה פה היא שישראל פועלת בניגוד לחוק, בניגוד למוסר, ואין מוכנות להכיר במציאות אחרת, שחמאס פתחו במלחמה וישראל מוודאת שדבר כזה לא יקרה עוד פעם ומנסה להחזיר את החטופים".
3 צפייה בגלריה
אמילי ואביה תומאס הנד נפגשים לראשונה מאז שחרורה
אמילי ואביה תומאס הנד נפגשים לראשונה מאז שחרורה
אמילי הנד ואביה תומאס נפגשים לראשונה מאז שחרורה
(דובר צה"ל)
אם אתם קהילה קטנה, אז למה שלא נעלה אתכם לארץ? כמה מטוסים עם סל קליטה, ותהיו אצלנו. פה אפשר לדבר עברית ולא צריך להסתיר את הכיפה. "זו באמת שאלה שבקהילה האירית המקומית לא היו מבינים אותה בכלל, כי בדרך כלל זו מדינה בטוחה מאוד לגור בה בתור יהודי, למרות האירועים שקרו בשבוע שעבר. עד השבוע שעבר הייתי אומר שזו אחת המדינות הכי בטוחות, באירופה ובעולם, ובדרך כלל טוב מאוד לקהילה היהודית פה. בעיניים של התודעה האירית, הם לא מזהים אנטי-ציונות עם אנטישמיות. הם לא מבינים את החוויה היהודית, אז בדרך כלל כשלא קורית מלחמה בישראל, נוח מאוד לקהילה פה. אלה חיים רגועים יותר מאשר בישראל, אנשים אוהבים את זה, וזו מדינה יפה. הייתי מזמין אתכם לבוא לבקר".