אלירן כהן – דברי קהלת

כשהתחיל להלחין את הטקסט המקראי המיוחס לשלמה המלך, אלירן כהן לא ידע לאן המסע יוביל. זה נגמר באלבום שלם של 13 רצועות – "קהלת: שלושה פרקים מתוך". "העולם הוא נשף תחפושות", הוא מסביר את החיבור לטקסט המקראי המורכב, השנוי במחלוקת, שהפך למיזם מוזיקלי. "קהלת אומר את האמת. הקורא יכול להבין את זה לא נכון – אבל גם מזה לא אכפת לו. גם ככה 'הכול הבל'.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"זה ספר שלא מזכיר שום מצווה ושום עבודה רוחנית. כאנשים דתיים, מחנכים אותנו לאמונה ולאופטימיות, והוא אומר משהו אחר: אם אתה חושב שתיאטרון הבובות הזה הוא דבר טוב, יש לך בעיה. יש הרבה חוסר צדק והעולם לא צריך להיראות ככה. 'מקום המשפט – שמה הרשע', כותב קהלת. הטבע של אדם אמיתי וישר הוא לשנוא את זה".
קראו עוד בערוץ היהדות:
את הפתגם המפורסם "יוֹסִיף דַּעַת – יוֹסִיף מַכְאוֹב", שר כהן כשברקע אווירת בלוז. את הפסוק "שָׂנֵאתִי אֲנִי אֶת כָּל עֲמָלִי שֶׁאֲנִי עָמֵל תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ" הוא עוטף במוזיקת רוק טעונה וקצבית – ואילו את המילים "הַכֹּל הָיָה מִן הֶעָפָר וְהַכֹּל שָׁב אֶל הֶעָפָר" הוא שר בביצוע מינימליסטי עם הגיטרה. כמו שאפשר להבין, כל פסוק שהלחין במגילת קהלת קיבל תשומת לב מיוחדת וכיוון משלו.

יש חדש מעל השמש

האלבום החדש של המוזיקאי הכישרוני, שהופק מוזיקלית בידי ניר טייב, מגיש שלושה פרקים שהולחנו בשלמותם ממגילת קהלת, שאותה נוהגים לקרוא בכל שנה בבתי הכנסת בשבת חול המועד סוכות (מחר). כהן, שעבר מסע ארוך מחוץ לדת ובחזרה אליה, לומד כאברך בכולל בחולון ומתפרנס כסופר סת"ם, שם מתבטאת בדרך נוספת המשיכה שלו למילים. בשאר הזמן הפנוי הוא יוצר מוזיקה.
1 צפייה בגלריה
אלירן כהן
אלירן כהן
אלירן כהן. "זה שבן אדם שם עליו חליפה, ציציות ומגבעת, לא הופך אותו למישהו אחר"
(צילום: מוטי אוורבוך)
באחד הפסוקים שהלחנת, קהלת מספר שהוא שנא את החיים. היו תקופות שבהן הזדהית עם התוכן הזה? "אני עדיין יכול להזדהות עם זה. זה שבן אדם שם עליו חליפה, ציציות ומגבעת, לא הופך אותו למישהו אחר. מצד הנפש והלב נשארתי אותו בן אדם. באופי שלי אני נוטה למחשבות נוגות, מחפש צדק ומחפש שלמות, וכשאני לא מוצא את זה – אני מתוסכל. אני שואף לעולם מתוקן – ללא מוות, כאב ושכול. כשהרגשתי שאין את זה, שנאתי את החיים. קהלת אומר דבר אמיתי. אדם נורמלי צריך גם לשנוא את החיים".
הרב יואל בן נון והרב יעקב מדן טענו בפירוש שלהם לקהלת שמדובר במקהלת קולות – שהם למעשה קולות שונים שמציגים זוויות שונות של התייחסות לעולם. כך הם מיישבים את הסתירות שיש בטקסט. "הגיוון של האלבום לגמרי מסתדר עם זה. זה ספר מאוד 'בועט'. הוא מייצג כביכול ייאוש קיומי, אבל יש שם כנות גדולה. בדרך כלל, בכתבי הקודש הנביא מנסה לחמוק מנקודות שעלולות להתפרש לא נכון, ופה זה לא ככה. הספר זורק הכול על השולחן. בגלל זה חז"ל חשבו לגנוז אותו".
אלירן כהן – וכל אשר שאלו עיניי

"לפי חוק שימור האנרגיה, אנרגיה לא נעלמת ונשארת בעולם. האנרגיה הזו היא חיים", הוא מציין. "כדי להרגיש חי, בן אדם רוצה לחדש משהו, אבל קהלת אומר ש'אין חדש תחת השמש' – יש כמות קבועה של אנרגיה בעולם. הכי קרוב שאנחנו יכולים להגיע, אם אנחנו רוצים לחדש משהו, זה להביא חיים לעולם. יש לקהלת כל מיני הגדרות של ייאוש".
מה בכל זאת התקווה של קהלת? "התקווה שלו היא מעל השמש. אין כל חדש תחת השמש – אבל מעל השמש יש. הכוונה היא שברוחניות יש חידוש, בניגוד לגשמיות".

חוזר בתשובה – פעמיים

הוא בן 41, נשוי ואב לחמישה, שלמד מוזיקה בקונסרבטוריון באשדוד, התמקד ברוק ובג'אז, ובהמשך למד במרכז למוזיקה מן המזרח בירושלים. הוא הקים הרכב עם עוד מספר נגנים, "אנסמבל תחמילה", שניגן מוזיקת עולם. לאחר שההרכב התפרק, בשנת 2008, התיישב כהן בכולל באשדוד (ישיבת החיד"א) והתחיל ללמוד תורה.
"עד גיל 11 שיחקתי כדורגל בקבוצת הילדים של הפועל אשדוד. ההורים שלי חזרו בתשובה, ואני חזרתי איתם", הוא מספר. "התחלתי ללמוד בישיבת בני עקיבא, הייתי נער דתי-לאומי. היה לי משבר סביב הדת בכיתות י"א-י"ב. עזבתי את הדת לגמרי, גרתי חמש שנים בתל אביב, ואחר כך עברתי לירושלים – ושם חזרתי בתשובה, שוב".
אלירן כהן – אני קהלת (בלוז)

בחוברת האלבום אתה מודה לה' וכותב "הצלת אותי". "בתור אדם שעזב את הדת לעולם אחר, ציפיתי שאמצא שם משהו שאוכל להרגיש איתו שלם ומפויס. קיוויתי שלא ארגיש בשום שלב שאני מזייף, ועושה את עצמי כאילו טוב לי גם כשלא טוב. בשלב כלשהו הבנתי שזה לא קורה. החזקתי את זה במשך כמה שנים. לא שמרתי כלום, גם לא את יום כיפור. ביום כיפור הייתי עושה מרתון של סרטים. לא רציתי שהקדוש ברוך-הוא יפריע לי, סגרתי אותו בקופסה בזמן שכתבתי שירה וקראתי שירים של צ'רלס בוקובסקי וריימונד קארבר. בסוף הוא משך אותי למעלה".
הרגשת ריק כשהיית שם? "כן. משוררים הם בדרך כלל אנשים בודדים יותר, ומתבוננים על הסיטואציה מבחוץ, ובאיזשהו שלב אתה מרגיש שהחיים עוברים לידך. אתה נשאר בחוץ".

היעד הבא: ישעיהו

הוא נפעם מהתנ"ך, מאיכות הכתיבה ומהעושר השפתי שבו. לא בכדי הפרויקט הבא שלו עוסק גם הוא בהלחנת פסוקים. האלבום הנוכחי הוא למעשה אלבום הסולו הראשון שלו. באופן רשמי מדובר באלבום פולק רוק מתקדם – אבל יש בו, כאמור, שילוב בין סגנונות שונים. "יש שם שיר בלוז מובהק, יש שירי פאנק רוק, יש שיר רית'ם אנד בלוז וסווינג וכל מיני", כהן אומר. "יש גם שירים פשוטים, בלדות נחמדות כאלה. זה גם אלבום די ארוך – וכשאתה הולך דרך ארוכה, בדרך כלל אתה רואה כמה נופים. ההשפעות עליי כמוזיקאי מגוונות, אז יצא אלבום מגוון מאוד".
יש עוד תשעה פרקים בקהלת. יהיה לאלבום הזה המשך? "בעזרת ה', כן. יהיה לו המשך, לא כרגע – כי כרגע אני עובד על ספר ישעיהו, שהלחנתי חלק ניכר ממנו. כשארגיש שוב שאני רוצה לחיות את קהלת מחדש, אחזור לזה".
תשמור מקום גם לכתיבה אישית של טקסטים מקוריים? "זו שאלה טובה, אני בעצמי מתחבט בה. יש לי טקסטים אישיים, אבל יש מאבק פנימי ביני ובין עצמי בעניין. כשאני מלחין טקסט קדוש, טקסטים מקראיים או משניות, אני מרגיש שאני עושה משהו נצחי יותר. יכול להיות שטקסט אישי יכול לרגש יותר, אבל אני מרגיש שאני שלם עכשיו עם מה שאני עושה. אני לא מתחבא מאחורי הטקסטים הקדושים, אני פשוט מרגיש שזה מה שנכון לי".
פורסם לראשונה: 17:28, 13.10.22