בדרך להסכם היסטורי? הרב הראשי של סעודיה בריאיון
(צילום: אבי חי)

על רקע המגעים לנרמול היחסים בין ישראל לסעודיה בתיווך ארצות הברית, הרב הראשי של הממלכה הסעודית עוקב אחרי ההתפתחויות ומביע אופטימיות זהירה. "אם יהיה דיאלוג ישיר וכן בין המנהיגים, אני בטוח שיוכלו לגשר על הפערים ולהגיע לתוצאות חיוביות לכל הצדדים, שתהיה פה הפריה הדדית וערך מוסף לשני הצדדים",אומר הרב יעקב ישראל הרצוג בריאיון ל-ynet Live.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"בסעודיה אני לא רואה אנטישמיות, לעומת מדינות אחרות באזור. בשנתיים האחרונות שבהן אני שם, אין לזה שום זכר", הוא מעיד. "יש מדינות אחרות כמו ירדן שלפני דור עשו איתם הסכם, ונשארו שם אנשים אנטישמיים מאוד בולטים ומוצהרים. בסעודיה אין זכר אפילו לדבר הזה, ובעיניי זה פשוט מוכיח שמעולם לא הייתה שם שנאה ליהודים".
הזכרת את ירדן, ומקרה עוד יותר קיצוני הוא מצרים, שם יש ממש שנאה כלפי ישראל. בסעודיה הייתה התחושה שאולי השלום, במירכאות או לא, מגיע מלמעלה – ולמטה אולי לא כל כך אוהבים את הרעיון הזה. זה נכון? "דווקא מלמטה נראה לי שהרעיון די מתקבל. האנשים שם פתוחים מאוד. באים לשם המון אנשים שהם ישראלים עם אזרחות נוספת ואומרים בפה מלא שהם ישראלים, ואין לסעודים בעיה עם זה. אני חושב שדווקא זה משהו שיקל על ההסכם, כי העם די מוכן לדבר כזה. אם המנהיגים שם יחליטו ללכת על מהלך כזה, אז בהחלט יש תמיכה של העם בעניין".
2 צפייה בגלריה
הרב יעקב ישראל הרצוג עם ספר תורה שעליו נכתב "קהילת קודש הממלכה הערבית הסעודית"
הרב יעקב ישראל הרצוג עם ספר תורה שעליו נכתב "קהילת קודש הממלכה הערבית הסעודית"
"אין זכר לאנטישמיות". הרב יעקב ישראל הרצוג עם ספר תורה שעליו נכתב "קהילת קודש הממלכה הערבית הסעודית"
(באדיבות המצולם)
יצא לך להיפגש עם המלך סלמאן, לדבר איתו?
"טרם יצא לי לדבר איתו אישית, אבל אנחנו כמובן בקשר עם נציגים של הממלכה, מתאמים איתם את כל הפעילות שלנו, שלא יהיו הפתעות בשום דבר. הדבר היחיד שאנחנו עושים שונה הוא שאין לנו אלכוהול באירועים שלנו. עושים קידוש עם מיץ ענבים, ליל הסדר גם כן עם מיץ ענבים – אבל כל השאר אנחנו עושים כרגיל".
לדעתך יש סיכוי שייצא לנו הישראלים לבקר כבר בשנה הקרובה בריאד או במקום אחר בסעודיה? "אני מקווה מאוד שיקרה משהו. צריך להחליף פה מגשר, המגשר כרגע מתנהג כמו מתווך שמנסה להכניס עוד כל מיני דברים לעניין שלא קשורים דווקא לסעודיה וישראל, וזה בעייתי. כל צד שיבוא לעזור פה ולעשות הסכם צריך להיות מגשר ולא לנסות להכניס עוד אינטרסים של גורם שלישי פה".
2 צפייה בגלריה
הרב יעקב ישראל הרצוג בסעודיה
הרב יעקב ישראל הרצוג בסעודיה
הרב הרצוג בסעודיה. "בשוק בריאד אנשים אמרו לי באנגלית 'וולקם באק'"
(באדיבות המצולם)
את רוב זמנו הוא מעביר שם, בסעודיה. לדבריו, במסגרת תפקידו הוא "דואג לכל הצרכים של היהודים שבאו לעבוד שם וכמובן היהודים שבאים לשם בתור תיירים או אנשי עסקים לתקופות קצרות יותר. יש כ-2,000 יהודים שמועסקים וגרים כאן. יש המון עובדים זרים בממלכה, מתוכם יש 2,000 יהודים מכל העולם. יש יהודים מארה"ב, מאנגליה, מצרפת ומאפריקה".
אילו תגובות אתה מקבל ברחוב מאנשים? אני מניח שלא רגילים לראות חרדים מסתובבים בסעודיה. "הדבר הראשון ששמתי לב אליו כשהסתובבתי בשוק בריאד הוא שאנשים אומרים לי באנגלית 'וולקם באק'. תהיתי בהתחלה למה דווקא 'וולקם באק', והם אמרו שפעם לפני הרבה זמן היו יהודים בממלכה והם שמחים לראות אותנו חוזרים. הייתי גם במדינה עם הלבוש שלי, הייתי גם באזורים שיעים וגם באזורים סונים. לא הייתה לי שום בעיה ושום תקרית, אדרבה – אנשים באים, רוצים לדבר, להכיר מקרוב, להצטלם, לשאול שאלות, להזמין להיכנס לעסקים ולבתים שלהם, ואין שום בעיה להסתובב ככה בממלכה".