קווין ליברמן, זהות יהודית
(קרן משפחת רודרמן)

6 מיליון יהודים גרים בארה"ב, אבל היכן הם מפוזרים על פני ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות? בכל מדינה מה-50 המרכיבות את ארה"ב, אפשר למצוא קהילה יהודית מקומית. יש כאלו גדולות ומוכרות כמו בניו-יורק, לוס-אנג'לס, שיקאגו, בוסטון או וושינגטון - אבל גם בנידחות ביותר יש קהילות, מקומיות וחלקן אף תוססות ופעילות.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
פרויקט מיוחד של קרן משפחת רודרמן חושף את המגוון הרחב של הקהילה היהודית של ארה"ב, ולראשונה מכמת כמה יהודים גרים בכל מדינה. על פי החוקרים, כל אחת מהקהילות היהודיות שונה מאוד מהשנייה. יהודי טקסס אינם זהים ליהודים החיים בניו-יורק, והקהילה היהודית בוויומינג איננה דומה לקהילה היהודית בלוס-אנג'לס שבקליפורניה. היהדות האמריקנית אינה מקשה אחת, היא מגוונת ובעלת מנעד של מאפיינים ייחודיים, כאשר בבסיס הקרקע המחברת בין הקהילות השונות, ניצבת היהדות שלהן.
קראו עוד בערוץ היהדות:
בארה"ב, על פי הערכות שונות, חיים כ-6 מיליון יהודים המהווים כ-2% מסך האוכלוסייה של ארצות הברית. המדינה עם מספר הרב ביותר של יהודים היא ניו-יורק, עם כ-1.7 מיליון, כאשר דרום דקוטה היא המדינה עם המספר הקטן ביותר, שם מונה הקהילה כ-250 יהודים בלבד. יהודי ארצות הברית תורמים מדי שנה כ-2 מיליארד דולר לישראל.

"להדק את הקשרים"

במדינת וירג'יניה גרים כ-150 אלף יהודים. מייקל ג׳ילט, בעל חברת ייעוץ שגר בעיר לינצ׳ברג שנמצאת בווירג'יניה, אומר שיהדות עבורו היא הרבה יותר מרכיב של זהות מאשר דת, אם כי לדת יש מרכיב חשוב בתוך הזהות שלו: "במהלך חיי הייתי יהודי אתאיסט, חזרתי בתשובה והייתי גם כל מה שיש באמצע. הגישה שלי לדת השתנתה עם השנים, אבל הזהות היהודית שלי נותרה אספקט מהותי בחיי לכל אורך הדרך".

האם לדעתך רק בישראל אפשר לחיות חיים יהודיים מלאים? "ממש לא. יש המון אפשרויות לחיות חיים יהודיים מלאים ועשירים במקומות רבים בעולם. עם זאת, חלק מאותם חיים כולל קשר חם לישראל. אורתודוכסי, קונסרבטיבי או רפורמי – אנחנו צריכים לקבל את כל הצורות שבהן היהדות מתקיימת. אחת מהחוזקות של העם היהודי היא קבלה והכלה של קבוצות שונות, ולדעתי תיוג ויצירת קטגוריות של יהודים מוליכה לקונפליקטים לא נחוצים".
מה אתה חושב על הקשר בין יהדות לארה"ב והישראלים? "אני חושב שאנחנו צריכים להדק את הקשרים ולדעת יותר אחד על השני. דיאלוג בי-לטראלי בין יהודי העולם לבין הישראלים הוא חיוני עבור בריאות הקשר בין הצדדים".

"אכפת לנו אחד מהשני"

במדינת מישיגן גרים 87 אלף יהודים, ואחד הפעילים בקהילה המקומית הוא קווין ליברמן, דוקטור לרובוטיקה מאוניבריסיטת מישיגן. היהדות היא מרכיב מרכזי בזהותו. "יש הרבה חלקים בחיי שהם מחוץ לשליטתי – נסיבות הלידה שלי, הבריאות שלי ושל משפחתי או מה יקרה בעתיד", הוא מספר.
"היהדות עוזרת לי לעשות סדר באי-הוודאות ולמצוא משמעות בחיי. עבורי, המשמעות של להיות יהודי היא מעבר לדת עצמה. הרבה מאוד מהזיכרונות היהודיים שלי מגיעים מבילוי זמן ביחד – בחגים או בשבתות עם משפחה וחברים. אני חושב שזה מתחבר גם לטעמים של מאכלים יהודיים, בעיקר כאלה שעברו אדפטציה לכללי הכשרות או גרסאות יהודיות למאכלים מקומיים".
מה היית רוצה לשפר בקהילה היהודית המקומית שלך? "כפעיל בקהילה אני מתחבט הרבה בשאלה הזאת, בעיקר בתקופות של מגפה עולמית שבה קשה יותר להיפגש פיזית, או במזג אוויר שמקשה גם הוא על התכנסויות. עיקר המאמץ הוא לגרום לאנשים להבין שאכפת לנו אחד מהשני, גם בתקופות שבהן הקהילה פחות נפגשת".

החופש לבחור

ד"ר ליברמן מעדיף את "הדרך היהודית" האמריקנית. "זה נכון שבישראל אפשר להראות בציבור כיהודי באופן שקשה הרבה יותר לעשות בארה"ב", הוא אומר. "אני זוכר שטיילתי בישראל וראיתי, למשל, שלטים עם כיתוב 'חג שמח' – משהו שלא הייתי רואה בארה"ב. מנגד, יש בארה"ב הרבה יותר יהודים שמרגישים חופש לבחור כיצד הם רוצים לבטא את היהדות שלהם. למשל, יש להם הרבה יותר אפשרויות כיצד לבחור להתחתן, והם לא חייבים להיות כפופים לרבנות הראשית, כמו בישראל.
2 צפייה בגלריה
ד"ר קווין ליברמן, הקהילה היהודית במישיגן
ד"ר קווין ליברמן, הקהילה היהודית במישיגן
ד"ר קווין ליברמן, הקהילה היהודית במישיגן
"אני חושב שצריך ללמוד איך כל זרם התפתח ואיך הוא נוצר ומתקיים. צריך לקחת את הזמן ללמוד ולהעריך את המשמעות של כל זרם, ולהבין איך כל אחד מהם תורם לפסיפס שיוצר את יהדות ארה"ב. עם זאת, צריך להבין שכל זרם הוא מאוד שונה, וצריך לקבל אותם כחלק ממכלול שלם".
איך אתה רואה את הקשרים בין ישראלים ליהודי ארה"ב? "אני מסכים לגמרי עם האמירה שחייבים לחזק את הקשרים וללמוד יותר האחד על השני. אני זוכר שטיילתי בטיילת תל אביב, ולפתע הבנתי שלא חוויתי את ישראל באמת, אלא רק נהניתי ממנה בתור תייר. לא חייתי את ישראל כמו שישראלים חיים אותה. מנגד, גם ישראלים שבאים לארה"ב לא חיים את החיים של יהודי ארה"ב. אני חושב שאם נבלה יותר זמן אחד עם השני ונלמד יותר על החיים של האחר, נוכל לגשר טוב יותר על הפערים".
את הנתונים והמידע העלתה הקרן לאתר מיוחד שמאפשר ללמוד על יהדות ועל יהודי ארצות הברית, גם בקהילות המרוחקות והקטנות יותר שלא נמצאות בריכוזי הערים הגדולות.
ג׳יי ושירה רודרמן, נשיא ומנכ״לית קרן משפחת רודרמן, אמרו כי הם "שמחים ונרגשים להציג את הפרויקט שלנו, '50 מדינות, 50 קהילות', החושף את המגוון הרחב של הקהילות היהודיות בכל אחת מ-50 המדינות בארצות הברית, בדרך מעשית ונגישה. האתר מתאר את ההיסטוריה העשירה והייחודית של הקהילה בכל מדינה, ומלמד על תרומתם של היהודים לחברה, לכלכלה ולממשל במדינות השונות".