העלייה בתקריות האנטישמיות היא כבר לא נחלת ניו יורק בלבד: דו"ח פשעי השנאה השנתי של קליפורניה מראה כי יהודים הם המטרה מספר אחת להתקפות על בסיס דת במדינה. בין שנת 2021 ל-2022, מספר פשעי השנאה האנטישמיים ב"מדינת הזהב" גדל ב-24.3% ל-189 תקריות בסך הכול. הנתון הזה כולל פשעי אלימות כמו ונדליזם ותקיפה של יהודים, אך אינו כולל תקריות מילוליות, כגון השמצה, העלבות וקללות או הפצת שנאה בפליירים.
בסך הכול, 2,120 פשעי שנאה דווחו בקליפורניה בשנת 2022 – עלייה של 20.2% לעומת 2021, ויותר מכפול מהמספר בשנת 2019, אז דווחו 1,015 תקריות. מדובר על עלייה שנייה ברציפות במספר פשעי השנאה – לא רק נגד יהודים אלא גם נגד שחורים וקהילת הלהט"ב – שמהווים יחד לפי הדו"ח את היעד לתקיפה ב-61% מכלל תקריות השנאה המדווחות במדינה בשנת 2022. אחת מנקודות האור היחידות בדו"ח הייתה הירידה החדה בפשעי השנאה נגד אסייתים – ירידה ראשונה מאז שנת 2018. בין 2021 ל-2022, פשעי השנאה האנטי-אסייתיים במדינה ירדו ב-43.3% ל-140 תקריות, אחרי שהמספר עלה בחדות בשיא מגפת הקורונה.
2 צפייה בגלריה
זירת ירי ב מונטריי פארק קליפורניה ארה"ב
זירת ירי ב מונטריי פארק קליפורניה ארה"ב
כוחות משטרה בקליפורניה. עלייה בפשעי השנאה
(צילום: AFP)
התובע הכללי של המדינה, רוב בונטה, אמר בהצהרה כי הגידול נגד שלוש הקבוצות "מדאיג" ו"ממחיש את הצורך של הקהילות שלנו להתאחד יחד נגד שנאה. הדו"ח הזה הוא תזכורת מוחלטת לכך שעדיין יש עבודה רבה לעשות כדי להילחם בשנאה במדינה שלנו. כולנו צריכים לעבוד יחד כדי להילחם בקיצוניות ולטפח סביבה בטוחה ומכילה לכל תושבי קליפורניה", אמר.
דו"ח פשעי השנאה השנתי של קליפורניה מראה כי יהודים הם המטרה מספר אחת להתקפות על בסיס דת במדינה. ההתקפות כוללות פשעי אלימות כמו ונדליזם ועימותים פיזיים
ארגון "הליגה נגד השמצה" דיווח השנה כי קליפורניה היא המדינה השנייה בארצות הברית מבחינת מספר תקריות אנטישמיות, כולל מעשים לא פליליים, נכון לשנים 2021 ו-2022. היא ממוקמת רק אחרי ניו יורק, אבל אפילו אם לוקחים בחשבון את ההבדלים בכמות האוכלוסין, הליגה נגד השמצה ציינה כי מספר התקריות בה עלה באופן דרמטי ולא פרופורציונלי. פשע שנאה מוגדר בחוק העונשין של קליפורניה כמעשה פלילי שנעשה בגלל מוגבלות, מגדר, לאום, גזע, מוצא אתני, דת או נטייה מינית של הקורבן. בשנה שעברה הוגשו כתבי אישום ב-282 מקרים של פשע שנאה, ונרשמו 53 הרשעות.

סן פרנסיסקו: גיוס 200 שוטרים חדשים

מעניין לשים זרקור בהקשר הזה על העיר סן פרנסיסקו – סמל תעשיית ההייטק שחווה משבר מתמשך מאז פרוץ מגפת הקורונה. הפשע ברחובות ומספר מחוסרי הבית בעלייה, התמותה מסמים מזנקת ומחירי הבתים מאמירים בגלל מחסור בהיצע. אך דווקא כשזה נוגע לפשעי שנאה נראה שהמצב בעיר השתפר דרמטית: מ-118 תקריות שדווחו בדו"ח התובע בשנה שעברה ל-41 בדו"ח הנוכחי.
2 צפייה בגלריה
מרכז טנדרלוין בסן פרנסיסקו
מרכז טנדרלוין בסן פרנסיסקו
מרכז טנדרלוין בסן פרנסיסקו. ירידה בביטחון האישי
(צילום: Shutterstock)
אוכלוסיית העיר מונה קרוב ל-900 אלף תושבים, ובסביבת "אזור המפרץ" חיים למעלה מ-200 אלף יהודים. אחת ההשערות לירידה במספר התקריות נגד יהודים היא הגירה שלילית משמעותית בקרב הקהילה, ובקרב כלל אוכלוסיית העיר. למעשה כ-80 אלף מתושבי העיר כבר עזבו אותה במהלך השנתיים האחרונות, בין השאר, בגלל שיעורי הפשע הנוסקים לעומת תחושת הביטחון האישי שמידרדרת בהתאמה.
ראשת העיר, לונדון בריד, הוסיפה לתקציב העירוני מימון לגיוס 200 שוטרים חדשים, כמו גם תקנות חדשות שנועדו לרסן את שוק הסחורות הגנובות ולתת לאנשי הביטחון גישה קלה יותר לצילומי אבטחה. "אני מתמקדת בהפיכת סן פרנסיסקו למקום שבו אנשים רוצים לחיות, לעשות עסקים ולעבוד, אבל עדיין – יש עבודה רבה לעשות בנוגע לפשע רכוש ובנושאים אחרים של בטיחות הציבור", אמרה.
לדברי קונסולית דיפלומטיה ציבורית בלוס אנג׳לס, כרמל הלוי: "אנחנו עוקבים בדאגה אחר העליה המטרידה במקרי האנטישמיות בקליפורניה ופועלים בנושא אל מול הגורמים הרלוונטיים. לצערנו אנחנו מזהים כי גיל הנחשפים למקרי שנאה ואנטישמיות יורד בשנים האחרונות ותלמידים כבר בגילאי בית הספר חווים תופעות מסוג זה. אנחנו ממשיכים לפעול יחד עם הרשויות וארגונים שונים על מנת להעלות את המודעות לנושא, ובמקביל פועלים לאימוץ הגדרת העבודה לאנטישמיות (של IHRA) על ידי גופים נוספים".