הביקור בבית המשפחה האבלה בלוד, שהשתכנעה לצאת ולהצביע בבחירות
(צילום: ניר בזק)

האם מבחינה הלכתית אבלים רשאים לצאת מביתם בזמן השבעה כדי להצביע בבחירות לכנסת? אם שואלים את הרב אליקים לבנון, זה בהחלט אפשרי. במהלך פעילות של מטה "V22" בלוד, שוכנעו בני משפחה אבלה לצאת ולהצביע, בעקבות שיחה עם רב המועצה האזורית שומרון, שאמר להם כי הצבעה למפלגות הימין היא "דבר מצווה".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הדילמה צפה כאשר ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, הגיע יחד עם ראש העיר יאיר רביבו לבית שבו ישבו שבעה על אם המשפחה שהלכה לעולמה. בני המשפחה אמרו שהם רוצים לחזק את ההתיישבות ביהודה ושומרון ואת המשילות בלוד, באמצעות ההצבעה בבחירות, אך ביקשו לבדוק האם מותר להם לפי ההלכה לצאת ולהצביע למרות העובדה שהם יושבים שבעה. דגן התקשר לרב השומרון, הרב אליקים לבנון, והוא פסק כי למרות האבל הם רשאים לצאת כדי להצביע בבחירות. צפו למעלה בתיעוד.
קראו עוד בערוץ היהדות:
"יותר מאשר מותר – זה ממש צורך מצווה, לצאת לדבר מצווה", הסביר הרב, ולכן קבע שהדבר מותר – "גם אם זה דורש לקום מהאבלות לחצי שעה". בעקבות השיחה, יצאו בני המשפחה האבלה להצביע, במטרה לתרום לניצחון הימין בבחירות.
2 צפייה בגלריה
הביקור בבית המשפחה האבלה
הביקור בבית המשפחה האבלה
הביקור בבית המשפחה האבלה בלוד
(צילום: ניר בזק)

מתנדבים הסיעו את האבלים לקלפי ובחזרה

קמפיין V22 נועד לעודד הצבעה במעוזי הימין כדי להביא לניצחון בבחירות. "הלכנו לאנשים כדי לעודד אותם להצביע. בלוד היו שני מקרים שבהם הוצאנו אנשים באמצע שבעה כדי להצביע", מספר דגן. "העליתי על הקו את הרב לבנון, ודרך הרמקול בטלפון הוא הסביר למשפחה שלא רק שזה מותר, אלא שזו מצווה – בתנאי שמיד אחרי זה הם חוזרים לשבעה. אחד המתנדבים הסיע אותם לקלפי ומשם חזרה הביתה".
כ-3,000 פעילים של V22 עברו בבתים ברחבי הארץ כדי לעודד אנשים להצביע למפלגות מגוש נתניהו. הקמפיין כלל סרטון משותף עם בנימין נתניהו ונהנה מתמיכה של הרב חיים דרוקמן ואחרים. "חבר הכנסת מיקי זוהר אמר שזה אחד הדברים שהביאו למהפך ולניצחון בבחירות", מציין דגן. "לא היה לנו תקציב או שום דבר. הכול עבד על מתנדבים. זה רץ ברשתות החברתיות כאש בשדה קוצים".
2 צפייה בגלריה
דגן עם נתניהו
דגן עם נתניהו
דגן עם נתניהו
(צילום: לשכת בנימין נתניהו)
מטה V22 הוקם בידי יוסי דגן יחד עם שותפיו לקבוצת "הליכוד שלי" – קבוצת ההתיישבות הגדולה בליכוד – יוני הישראלי ויעקב וינברגר, יו"ר תנועת אמונים ומועמד מפלגת הציונות הדתית, צבי סוכות, ומנכ"ל רשת ישיבות ואולפנות בני עקיבא, אלחנן גלט.
בלוד פעלו למעלה מ-800 מתנדבים, שעברו מבית לבית בשכונות העיר. אלפי הפעילים של מיזם V22 פשטו על מוקדים ב-12 ערים ברחבי הארץ, שבהם זוהו אחוזי הצבעה נמוכים לגוש הימין. לוד סבלה קשות, כזכור, מהמהומות בזמן מבצע שומר החומות בשנה שעברה – בתקופה שבה נתניהו היה עדיין ראש הממשלה. לפעילות בעיר הצטרפו חברי הכנסת מירי רגב וישראל כ"ץ וכן חבר הכנסת המיועד אליהו רביבו מהליכוד.