המשלחת הישראלית לאולימפיאדה היא הגדולה בהיסטוריה - וגם הציפיות ממנה גבוהות מאוד, אבל "יהדות השרירים" לא מתרכזת רק בישראל, ויש לעם היהודי נציגים גם בנבחרות הלאומיות של מדינות אחרות.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
אם צריך לסמן את שני הכוכבים הגדולים של יהודי התפוצות במשחקים, יהיו אלה הסייף האמריקני, אלי דרשביץ - וחותרת הקאנו האוסטרלית, ג'סיקה פוקס. דרשביץ, שכבר השתתף בריו 2016 אך הודח בסיבוב הראשון, סיפר בעבר ל-ynet כי הוא נכד לזוג ניצולי שואה מפולין, ששרדו את המלחמה אחרי שהוסתרו וברחו לכיוון אוזבקיסטן. "באחת התחרויות שלי הגעתי לאוזבקיסטן ועליתי לקברו של אבי-סבי במדינה", הוא תיאר.
קראו עוד בערוץ היהדות:
"גדלתי בקהילה יהודית קונסרבטיבית במסצ'וסטס, וחגגתי שם בר מצווה. אני חוגג את החגים ומחשיב את עצמי כחבר גאה בקהילה היהודית". עכשיו, בטוקיו, הוא מכוון הרבה יותר גבוה - הוא מדורג שני בעולם ואם הכול ילך לפי התוכניות, הוא יזכה במדליה.
7 צפייה בגלריה
חותרת הקאנו באולימפיאדה, ג'סיקה פוקס
חותרת הקאנו באולימפיאדה, ג'סיקה פוקס
האמא, מרים ירושלמי-פוקס, זכתה כבר במדליית ארד. עכשיו תור הבת שהיא מאמנת, ג'סיקה פוקס האמריקנית
(צילום: רויטרס)
פוקס היא ספורטאית על שזכתה כבר במדליית הכסף בלונדון 2012 ובארד בריו 2016. הוריה, ריצ'ארד פוקס ומרים ירושלמי, היו אף הם שייטי קאנו אולימפיים – מרים, יהודייה שנולדה בצרפת, זכתה במדליית ארד במשחקי אטלנטה ב-1996. כעת, האם מאמנת את בתה.
"די מיוחד ששני ההורים שלך התחרו במשחקים האולימפיים", אמרה פוקס. "זה בהחלט דרבן אותי להגיע לאן שהגעתי. אתה חולם על זכייה במדליה ואני גאה ללכת בעקבותיה של אמי".

האתלטית מאוסטרליה: בת לניצולי אסון המכביה

ענף ההליכה המהירה הוא אחד מיוצאי הדופן בעולם הספורט. בעולם שבו כולם מנסים לעשות הכי מהר והכי גבוה, בענף הזה עושים את זה בהליכה. הוריה של האוסטרלית היהודייה, ג'מימה מונטאג, נפגשו במכביה של 1989 ומאז יש להם קשר מיוחד לאירוע: "בשנת 2013 חזרנו למכביה, ואחותי ואני התחרנו, וב-2017 שברנו שיא – כל שלוש האחיות במשפחה השתתפו במשחקים.
7 צפייה בגלריה
"אני חבר גאה בקהילה היהודית". אלי דרשביץ
"אני חבר גאה בקהילה היהודית". אלי דרשביץ
"אני חבר גאה בקהילה היהודית". אלי דרשביץ
(צילום: gettyimages)
"במהלך הביקור המשפחתי שלנו בישראל הרגשתי ממש בבית. אהבתי מאוד את האווירה של נווה צדק, את השוק, החופים וגלריות האמנות. עשינו שבת אצל קרובי משפחה בירושלים, וזאת הייתה חוויה נהדרת", היא מספרת בראיון ל-ynet.
עד כמה היהדות היא חלק מחייך? "היהדות היא חלק חשוב מהזהות שלי. אבא שלי הוא בן של ניצולי שואה מאושוויץ, והוא פגש את אמא שלי במהלך משחקי המכביה בישראל. הם גם היו על הגשר שקרס באסון שבו נהרגו 4 אוסטרלים, אבל ניצלו ולא נפגעו. כל אלה הם אירועים שמהווים חלק מהסיפור שלי.
"בחיי היומיום שלי המעגל המשפחתי הקרוב והחברים היהודים שלי מאוד חשובים לי. לפני כמה שנים למדתי איך לאפות חלה, וכל המשפחה שלי מצפה כל השבוע לחלות של יום שישי שאני מכינה. בישול מאכלים מסורתיים הוא חלק חשוב מהיהדות שלי ואני אוהבת ארוחות משפחתיות בחגים ובשבתות".
7 צפייה בגלריה
ג'מימה מונטאג
ג'מימה מונטאג
"במהלך הביקור המשפחתי שלנו בישראל הרגשתי ממש בבית". ג'מימה מונטאג
(פייסבוק)
מונטאג מדורגת עשירית בתחרות שלה, והיא מקווה לסיים בין הראשונים בטוקיו. כחלק מהקשר היהודי שלה היא אומרת שתעקוב מקרוב גם אחרי הישגי הנבחרת הישראלית.

הסייף של קנדה: היהדות הכי מרכזית בזהותי

בנבחרת הסייפים של קנדה אפשר לאתר שני ספורטאים יהודים: אלי שנקל ושאול גורדון. שנקל מספר בריאיון ל-ynet ש"יהדות היא החלק הכי מרכזי בזהות שלי, ועם כל המטענים שהיא נושאת אני מתחבר לתזכורת התמידית לשאיפה לעזוב את העולם הזה במצב טוב יותר ממה שהגעתי אליו. אני לא דתי באופן מיוחד אבל אני לא אוכל חזיר, פירות ים, לא עושה קעקועים, נותן צדקה ומתפלל לעיתים, בעיקר קריאת שמע".
מה הקשר שלך לישראל? "מעולם לא ביקרתי בישראל ואני מקווה להיות במשחקי המכביה הבאים. שמעתי שהיא יפה מאוד, מלאת חיים ואוכל מעולה. פגשתי הרבה ישראלים לאורך השנים, גם ספורטאים וגם חברים של המשפחה, והם היו נהדרים. מבחינה פוליטית, גם מכיוון שלא ביקרתי במדינה, אני לא יכול להגיד שאני מבין לגמרי עם מה מתמודדים אזרחים ישראלים מדי יום.
7 צפייה בגלריה
אלי שנקל
אלי שנקל
"לא אוכל חזיר או פירות ים, לא עושה קעקועים, נותן צדקה ומתפלל לעיתים, בעיקר קריאת שמע". אלי שנקל
(דף הנבחרת האוליפית הקנדית)
"כל החברים שלי שעברו לישראל או ביקרו בה הם פרו ישראלים לגמרי, אבל אני גם מבין איך אפשר להיות ביקורתיים אם רק צופים בחדשות. בשורה התחתונה, אני לא אוהב את החלוקה הקטגורית של בעד או נגד ישראל, אלא יכול לדבר על בעד או נגד אלימות, ואני כמובן נגד. אני חושב שכל הקונספט של האולימפיאדה הוא להראות שקונפליקט צריך להישאר בספורט ולא להיות על אדמה או שום דבר פרקטי. אחרי התחרות, אפשר לנצח או להפסיד, ולבלות ביחד עם המתחרה שלך. זו מהות הספורט".

הכדורסלנית מארה"ב: למדה על יהדות במקרה

יהודים נוספים שייקחו חלק באולימפיאדה הם הכדורסלנית הוותיקה סו בירד, מנבחרת ארה"ב, שכבר זכתה בארבע מדליות. בירד, היום בת 40, חוזרת בפעם החמישית להשתתף באולימפיאדה, ככל הנראה בפעם האחרונה.
7 צפייה בגלריה
סו בירד
סו בירד
אזרחית ישראלית. הכדורסלנית סו בירד
(צילום: AFP)
בירד היא בתם של אב יהודי ואם לא יהודייה, היא עטורת הישגים לאורך הקריירה וב-2006 אף קיבלה אזרחות ישראלית מתוך החלטה מקצועית, כדי שתוכל לשחק בקבוצות אירופיות. האזרחות הזאת גם אפשרה לה להתחבר יותר לזהותה היהודית.
"זה היה מגניב כי תוך כדי המאמץ ליצור לעצמי הזדמנויות בקריירת הכדורסל שלי, זכיתי ללמוד הרבה על תרבות שאחרת לא הייתי מגיעה אליה בכלל", סיפרה בירד.
גם לטניס יש ייצוג יהודי: דייגו שוורצמן מארגנטינה המדורג 12 בעולם. שוורצמן הוא אחד השחקנים הטובים ביותר בסבב הטניס בשנים האחרונות, ונוכח גל הפרישות של טניסאי צמרת מהטורניר בטוקיו יש לו גם סיכוי לזכות במדליה.
7 צפייה בגלריה
דייגו שוורצמן חוגג
דייגו שוורצמן חוגג
צאצא לניצולי שואה שכתב על תולדות משפחתו. דייגו שוורצמן
(צילום: גטי אימג'ס)
שוורצמן גאה בזהותו היהודית. בשנה שעברה כתב על תולדות משפחתו בשואה, וכיצד ברח אבי סבו מרכבת בדרכה למחנה ריכוז והגיע לארגנטינה. "אני יהודי ובארגנטינה יש הרבה יהודים, וכולם מכירים אותי", סיפר בריאיון בשנת 2017.

קליינמן שולטת בחופים, שפר בכדורסל

אליקס קליינמן מארה"ב תיקח חלק באחד הענפים הכי פופולריים: כדורעף חופים. קליינמן (31) גדלה בדרום קליפורניה במשפחה יהודית. ב-2015 היא צורפה ל"היכל התהילה של ספורטאים יהודים מדרום קליפורניה". כעת היא ושותפתה, אפריל רוס, מדורגות במקום השני בעולם, כך שהיא בהחלט עשויה לעמוד על הפודיום בטוקיו.
7 צפייה בגלריה
אליקס קליינמן, כדורעף חופים
אליקס קליינמן, כדורעף חופים
אליקס קליינמן, כדורעף חופים
(Cuatto Volley Giaveno)
ונסיים את הסקירה עם אחד הסיפורים הייחודיים: אבי שפר, כדורסלן יהודי, ששייך לנבחרת יפן. שפר, שאימו יפנית ואביו יהודי אמריקני, גדל ביפן אבל בילה את שנתו האחרונה בתיכון ברוסטר אקדמי בניו-המפשיר, ולאחר מכן עבר לשחק בליגת המכללות הבכירה במדי ג'ורג'יה טק במשך שנתיים.
הוא עזב בשנה השנייה כדי להפוך לכדורסלן מקצועי ביפן, ומאז 2019 משחק באופן מקצועי במולדתו. "כשחזרתי ליפן מארצות הברית, החלטתי להפוך לשחקן מקצועי ביפן. קיבלתי את ההחלטה תוך מחשבה על האולימפיאדה", אמר זמן קצר לאחר שנבחר להיכלל בנבחרת. "האולימפיאדה נערכת במדינה שלי ואני רוצה להראות לעם היפני מה אני יכול לעשות".