נורבגיה הפכה מאז מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר למדינה עוינת ביותר לישראל, ושתי המדינות נמצאות בימים אלו במשבר הדיפלומטי החריף ביותר בתולדות היחסים ביניהן. בריאיון ל-ynet אמר הרב יואב מלכיאור, רבה של הקהילה היהודית באוסלו, כי אנטישמיות כזו לא הייתה במדינה מאז מלחמת העולם השנייה.
ריאיון עם הרב יואב מלכיאור

הרב מלכיאור תיאר את המצב בנורבגיה בחודשים האחרונים: "לצערי, המצב מדאיג מאוד. יש גל של אנטישמיות שלא ראינו כמוהו. הזהרנו על כך בקהילה היהודית כבר כמה שבועות אחרי המתקפה ב-7 באוקטובר. הוצאנו הודעה חשובה מאוד, היו הרבה פגישות בנושא. לא ראינו גל כזה מאז מלחמת העולם השנייה, גל כזה אגרסיבי של אנטישמיות – גם ברמה של מה שנאמר בתקשורת".
הרב מלכיאור הוסיף: "זה מתבטא בדברים שאנשים אומרים גם נגד ישראל, גם נגד ציוניים וגם נגד יהודים, שלא אמרו בעבר, דבר שלא היה מתקבל בשיח הציבורי ללא תגובה קשה מאוד".
שר החוץ הנורבגי, אספן בארת איידה, התבטא באופן קשה מאוד נגד ישראל. בוועידה הבינלאומית בקהיר, שבועיים אחרי פרוץ המלחמה בעזה, איידה היה שר החוץ המערבי היחיד שגינה את ישראל ולא קרא לשחרור החטופים. הוא השווה בשלוש הזדמנויות את ישראל לרוסיה ואמר כי אירופה מאבדת אמינות כשהיא לא מגנה את ישראל על אותם הדברים שבגינם גינתה את רוסיה, כלשונו. הוא גם אסר על המלך לשלוח מכתב תנחומים לישראל אחרי 7 באוקטובר. נורבגיה הביעה תמיכה בתביעה נגד ישראל בהאג ומסרבת להכיר בחמאס כארגון טרור.
2 צפייה בגלריה
פסגה בינלאומית ב קהיר בעקבות מלחמה ב עזה
פסגה בינלאומית ב קהיר בעקבות מלחמה ב עזה
שר החוץ הנורבגי, אספן בארת איידה. משמיע דעה עקבית נגד ישראל
(צילום: Khaled Desouki / AFP)
הרב מלכיאור התייחס לדרישת משרד החוץ הנורבגי מהמלך: "הם אכן ביקשו מהמלך, שהתכוון להוציא הודעת תנחומים, שלא להוציא אותה. זו דוגמה שאנחנו מציגים בשיח שלנו עם הממשלה ועם התקשורת בנורבגיה".
הרב של הקהילה היהודית באוסלו אמר כי היו גם מקרים שבהם יהודים הותקפו: "היו מקרים מסוימים של אלימות נגד יהודים, גם בבתים שלהם וגם ברחוב. אותם אנשים טוענים שהם לא נגד יהודים, כי יש יהודים שמגנים את ישראל. זה כאילו האליבי של התנועה האנטי-ישראלית, להגיד שהיא לא אנטישמית". בנושא זה הוסיף הרב מלכיאור: "אנחנו בקהילה היהודית טוענים שזה אנטישמי, כי אנחנו רואים את ההגזמה הפרועה במה שאנשים מרשים לעצמם להגיד, את הרמה של השנאה שיש בשיח. לכן אנחנו טוענים שזה אנטישמי".
למרות זאת, הוא אמר כי בשלב זה לא נשקפת סכנה ליהודי נורבגיה: "ליהודים לא מסוכן להסתובב בנורבגיה. נורבגיה היא אחד המקומות הבטוחים ליהודים. האנשים, חוץ ממקרים ספציפיים מאוד, לא אלימים כלפי יהודים".
על כך שנורבגיה מסרבת להכיר בחמאס כארגון טרור, אמר הרב מלכיאור: "בנורבגיה טוענים שהם רוצים תמיד להיות בשיח עם כולם. הממשלה בנורבגיה כן הגדירה, ראש הממשלה אמר שחמאס הוא ארגון טרור. אך הוא לא הכניס אותם לרשימת ארגוני הטרור, שאסור להיות איתם בקשר". לדבריו, בנורבגיה טוענים כי בשל חוסר התיוג של חמאס כארגון טרור אפשר להיות איתו בקשר, בין השאר למען שחרור חטופים.
2 צפייה בגלריה
פולין ורשה הפגנה שלט אנטישמי של סטודנטית מ נורבגיה חרבות ברזל
פולין ורשה הפגנה שלט אנטישמי של סטודנטית מ נורבגיה חרבות ברזל
סטודנטית מנורבגיה מניפה שלט נגד ישראל
הרב מלכיאור אמר כי בנורבגיה חיים כיום כ-2,000 יהודים. לדבריו, חלק מהם חושבים כעת לעזוב את המדינה: "יש הרבה מאוד חברים בקהילה היהודית שאומרים בפירוש שהם מתלבטים אם הם רוצים להישאר לגור בנורבגיה, אחרי התקופה האחרונה". עם זאת, הוא אמר כי צריך לעלות לישראל מסיבות אחרות: "אני חושב שהסיבה לעלות לארץ לא צריכה להיות בגלל אנטישמיות, אלא מתוך ציונות ומתוך חיבור לעם ישראל והרצון לחיות בארץ ישראל, ולזה אנחנו מחנכים".
בסיום הריאיון, התייחס הרב של הקהילה היהודית באוסלו להגירה המוסלמית לנורבגיה: "השינוי הדמוגרפי באמת משפיע. במקרה הספציפי הזה יש הרבה יותר שנאה למדינת ישראל, ובמידה רבה גם אנטישמיות, בקרב האוכלוסייה המוסלמית. חשוב להגיד שאנחנו גם נמצאים בשיח עם מוסלמים שרוצים לבנות עתיד אחר למוסלמים וגם ליהודים באירופה, ומעוניינים בשיח אחר גם לגבי מדינת ישראל. אך לצערי הקולות האלה הם מינוריים יותר בחודשים האחרונים".