מתחילת המלחמה נפתחו 30,763 תיקי עלייה לישראל מכל העולם. מדובר בירידה של 19% במספר פתיחת תיקי העלייה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. ירידה חדה נרשמה במספר העולים מרוסיה, לעומת זינוק חד במספר העולים מצרפת. כך עולה מנתונים שהוצגו היום (א') בישיבה של ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת.
מהנתונים עולה כי בין החודשים אוקטובר 2023 לספטמבר 2024 נפתחו ברוסיה 13,203 תיקי עלייה, נתון שמשקף ירידה של 45% במספר התיקים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. לעומת זאת, בארצות הברית נפתחו 6,367 תיקי עלייה, נתון שמשקף עלייה של 60% בפתיחת התיקים ביחס לתקופה המקבילה. בצרפת חל הגידול הגבוה ביותר והוא עומד על זינוק של 342%, עם נתון של 5,657 תיקים שנפתחו.
2 צפייה בגלריה
עולים חדשים בנתב"ג באירוע של הסוכנות היהודית לציון 70 שנות עלייה
עולים חדשים בנתב"ג באירוע של הסוכנות היהודית לציון 70 שנות עלייה
עולים חדשים בנתב"ג
(צילום: ניר כפרי)
ח"כ עודד פורר, יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, התייחס לנתונים ואמר: "מדיניות שר העלייה והקליטה המוצהרת הייתה לעודד עלייה ממדינות המערב ושם להשקיע את כספי עידוד העלייה, ולהזניח לגמרי את המרחב הפוסט-סובייטי. למרות המדיניות המוצהרת הזו, מרבית העולים בשנה האחרונה, מאז פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל', עלו ממדינות רוסיה, אוקראינה ובלארוס. לא יכול להיות שאנשים ממתינים חודשים ארוכים כדי לקבל ריאיון למתן אישור עלייה לישראל. יהודי שחי בסנט פטרבורג הוא לא פחות טוב מיהודי שחי בפריז".
ח"כ אבי מעוז, סגן שר במשרד ראש הממשלה, אמר בדיון: "המשימה הראשונה שלקחנו על עצמנו זה לקצר את התורים הממושכים בדרך לעלייה לישראל. עברנו תהליך דיגיטציה משמעותי שמאפשר להקל על תהליך העלייה. אנחנו פונים באופן אקטיבי לממתינים לעלייה במרחב הפוסט-סובייטי כדי להקדים להם את התורים, אך נתקלים בסירובים בשל המלחמה שמתקיימת בישראל. העשייה של נתיב היא מבורכת ואנחנו שואפים לצמצם את זמני ההמתנה ככל הניתן. להערכתי לא ריאלי לשאוף להוריד את זמני ההמתנה לפחות מחודשיים בשל הקשיים הבירוקרטיים".
בארגון נתיב טוענים כי זמן ההמתנה במוסקבה עומד על כשלושה חודשים ובסנט פטרבורג זמן ההמתנה עומד על כחצי שנה. בנתיב טוענים כי הסיבה להתקצרות התורים איננה התייעלות העבודה, אלא הירידה בביקוש לראיונות בגלל המצב בארץ.
2 צפייה בגלריה
עולים אוקראינים יורדים מ ה מטוס  בנמל התעופה נתבג בן גוריון עליה יהדות ה תפוצות משבר מלחמה אוקראינה רוסיה
עולים אוקראינים יורדים מ ה מטוס  בנמל התעופה נתבג בן גוריון עליה יהדות ה תפוצות משבר מלחמה אוקראינה רוסיה
עולים מאוקראינה. "מי שרצה – כבר עלה"
(צילום: AP )
אלון שוהם, ראש נתיב במשרד ראש הממשלה, התייחס גם הוא לעלייה ממדינות ברית המועצות לשעבר: "אנשים כרגע מעוניינים לדעת שהם הצליחו להגיש את כל המסמכים כנדרש, המלחמה בישראל דוחה את הרצון לקבל תאריך עלייה לישראל. אנשים באוקראינה מתחילים להתרגל למצב המלחמה עם רוסיה, מי שרצה לעלות כבר עלה לישראל או הגיע למדינות אחרות במערב אירופה. מעל ל-80% מאשרות העלייה לישראל ניתנות לאחר הריאיון הראשון. אחרי שאנשים מחבר המדינות מעלים את המסמכים שלהם, הרבה פעמים הם מתבקשים לטייב אותם והתהליך הזה לוקח זמן. אנחנו עדים לתופעה לא קטנה של זיופי מסמכים שמעידים על יהדות. בחודשים הקרובים נראה את התורים בסנט פטרבורג מתקצרים".
ח"כ פורר אמר בתום הדיון: "לא מקבל עליי שיש יהודים שמחכים חודשים ארוכים לקבל תור לקראת עלייה. אפנה לשר החוץ ואדרוש ממנו לבצע תיקון של החלטת ממשלה מספר 2070. צריך להיות קונסול גם בגרמניה וגם בארה"ב שיסייע לקהילות המקומיות לעלות לישראל. הוועדה תפנה למשרד החינוך כדי להבין את הפערים בלימודי האולפנים עוד בטרם העלייה".