הנה גאדג'ט חדש שבוודאי כמה מניצולי "פרשת החזיר" של מסעדת צפרה היו שמחים אילו היה בכף ידם בזמן אמת: "MicroNIR OnSite-W" הוא חיישן אופטי המודד את תכונות האור של המזון שעל הצלחת לפניכם, כדי לקבוע אם הוא כשר או חלאל.
תמורת 10,000 דולרים (כ-46,464 שקלים), המכשיר החדש של חברת VIAVI Solutions יעשה לכם את העבודה הקשה של בחירת המזון במכולת או במסעדה. בלחיצת כפתור אחת הוא שולח קרני קרינה אינפרא אדומה למזון ולפי ניתוח של אורך גל האור שנספג במוצר הוא יכול לזהות את מאפייניו.
2 צפייה בגלריה
חיישן כשרות. עדיין לא יצא לשיווק רחב
חיישן כשרות. עדיין לא יצא לשיווק רחב
חיישן כשרות. עדיין לא יצא לשיווק רחב
(צילום: אתר חברת Viavi)
הוא מתחבר באמצעות בלוטות' למאגר נתונים שבעזרתו הוא יכול להשוות את הממצאים לאלה של מוצרים אחרים. כך, למשל, קשה לזהות באמצעות מראה עיניים בלבד מהו הסוג או המקור של בשר טחון, או אם נשחט לפי כללים כשרים. שיטות שחיטה כשרות ושיטות לא כשרות משפיעות על השרירים של בעל החיים בדרכים שונות, שאותן אפשר לאמוד ולמדוד באמצעות גלי האור – וכל הנתונים האלה מופיעים במאגר של המכשיר.
באמצעות הקרנת האור על דגימה של הבשר, המכשיר יכול להשוות את המאפיינים שלו למאפיינים במאגר, ואז באמצעות אלגוריתם בינה מלאכותית (AI) פשוט – לקבוע אם הבשר כשר או לא. המנגנון דומה לזה של חיפוש והשוואה של טביעות אצבע. עם זאת, ישנם עדיין כללי כשרות שהוא אינו יכול לזהות, אשר קשורים יותר לדרך שבה המוצר הוכן והאם הייתה עליו השגחה פיזית לאורך הדרך.
תיאורטית, הטכנולוגיה כבר כאן ואפשר לרכוש את המכשיר, לחבר אותו לטלפון הנייד, ללכת למסעדה, לסרוק את הבשר ולראות אם הוא כשר או לא. תיאורטית – כי עם תג מחיר כזה, לא סביר שתעשו זאת.

לבדוק את חומרי הגלם

החברה מציינת כי עד לפני זמן לא רב אותה טכנולוגיה נמכרה בסכום גבוה פי שמונה. אבל אנשיה מודעים לעובדה שהמחיר עדיין יקר מדי לאדם הממוצע כדי שיכניס ספקטרומטר כזה לכיס בכל פעם שהוא חוטף מעט פרנויה לגבי מה שהוא אוכל. המחיר הגבוה נובע מהעובדה שהטכנולוגיה עדיין חדשה, רק לאחרונה נרשמה כפטנט ושולבה בחלק ממכשירי החברה. המכשיר עצמו עדיין לא שווק באופן נרחב לצורך בדיקת כשרות, אלא משמש כיום בעיקר לאימות מאפיינים של חומרי גלם המשמשים לתרופות, גילוי סמים, חומרי נפץ, טבק וגם מוצרי בשר ומוצרי חלב. אחת הדוגמאות הנפוצות לשימוש בטכנולוגיה היא עבור סופרמרקטים, כדי לבדוק למשל אם דג שמגיע מהספק באמת טרי או שמא הוקפא ולאחר מכן הופשר.
2 צפייה בגלריה
המדפים בחנות אל-באשה עמוסי פריטים כשרים וחלאל, זה לצד זה
המדפים בחנות אל-באשה עמוסי פריטים כשרים וחלאל, זה לצד זה
מוצרים כשרים בסופרמרקט בחו"ל
(צילום: Michael Zaccaria/Keeping Jewish)
מוצר עם טכנולוגיה דומה – אך ללא יכולת לזהות כשרות נכון לעכשיו – מיוצר על ידי הסטארט-אפ הישראלי קונסיומר פיזיקס (Consumer Physics). החיישן הנייד שלהם, SICO, מזהה את ההרכב התזונתי של המזון כמו רמות פחמימות, שומנים, חלבונים וקלוריות. החברה מבטיחה שהוא מסוגל לבדוק אם האבטיח של הירקן מתוק מספיק, או לוודא את אחוז השומנים בגבינה שעל המדף. עם זאת, המוצר משמש בעיקר חקלאים כדי לנתח אחוזי לחות בתוצרת חקלאית ומזון לבעלי חיים.