ראש העיר לינדן בניו ג'רזי, שבה הקהילה החרדית הולכת וגדלה בשנים האחרונות, התנגד להעסקת יהודים בבתי הספר המקומיים והוקלט כאומר שהוא רוצה למנוע "השתלטות על העיר על ידי בחורים עם כובעים גדולים ותלתלים" (בהתייחסו לפאות – ד"א). כך עולה מתביעה שהוגשה לבית המשפט על ידי מי ששימש כעוזר מפקח בתי הספר בעיר, שמאשים את ראש העיר באנטישמיות בוטה ואפליה. ראש העיר מכחיש את האשמות ואומר שמדובר ב"שטויות".
במהלך השיחה שהוקלטה בסתר נשמע ראש העיר, הדמוקרט דרק ארמסטד – שגם מתמודד כעת למושב בבית הנבחרים – כשהוא מזהיר מפני השתלטות קהילה חרדית על עירו, שמונה כ-44 אלף תושבים. לפי כתב התביעה, בשיחת הטלפון עם שתי עובדות בכירות באגף החינוך, השלושה "דיברו בבוטות על מי לדעתם צריך להתקבל לעבודה על ידי מערכת בתי הספר ומי לא".
2 צפייה בגלריה
חרדים בארה"ב
חרדים בארה"ב
חרדים בארצות הברית
(צילום: Shutterstock)
ראש העיר השתמש מספר פעמים במושג "אנשים עם כובעים גדולים ופאות", ואמר כי צריך לפעול למניעת מצב שבו ישתלטו על העיר. הוא הזהיר כי אם לא ינקטו פעולות דחופות, לינדן עשויה למצוא את עצמה במצב דומה לערים אחרות בניו ג'רזי כמו ניוארק – שאותה הוא מכנה "גיהינום", מכיוון שהיא נשלטת כביכול על ידי חרדים: "אם לא ננהל את הדבר הזה, זה יתבטא בשליטה מלאה ומוחלטת של אנשים עם כובעים ותלתלים על העיר", אמר ארמסטד. "המקומות האלה הפכו גיהינום מכיוון שזה לא מנוהל נכון במשך שנים ואף אחד לא לוקח את הזמן כדי לנסות להבין איך לתקן את זה".
ראש העיר גם התלונן על עובד תחזוקה, שעזב את העיר ומכר את ביתו לאדם מהקהילה החרדית. "הוא מכר את הבית שלו לבחורים עם הכובעים הגדולים וגם עם התלתלים. אז, אתם רואים, כולם מערערים את ההתקדמות שאנחנו מנסים לעשות כאן בעיר", נשמע בהקלטה.
התביעה הוגשה על ידי פול אוליביירה, עוזר מפקח בתי הספר לשעבר במחוז שעבד בעירייה במשך יותר מ-20 שנים. הוא טוען כי משתתפי השיחה, ראש העיר, נשיאת מועצת בית הספר והמפקחת נהגו להפלות מועמדים יהודים באופן מכוון ופעלו להדרה של חרדים מתפקידים במערכת החינוך. לפי ההקלטה, במקום יהודים, ארמסטד ועובדיו חיפשו במיוחד מועמדים פוטנציאליים לעבודה ממוצא אפרו-אמריקני או מהאיטי.
2 צפייה בגלריה
לינדון, ניו ג'רזי
לינדון, ניו ג'רזי
לינדן, ניו ג'רזי
(צילום: Shutterstock)
לדברי אוליביירה הוא הוקצה וספג ביקורת על ביצועיו בשל התנגדותו למדיניות זו של ראש העיר – עד שנאלץ לקחת חופשה רפואית בשל מתח וחרדה, ולבסוף להתפטר בגלל "סביבה עוינת". בתביעה נכתב כי בעוד המאמצים לגייס אנשי צוות ממגוון גזעים, לאומים או רקעים שונים ראוי לשבח, "לראש העיר ואחרים הייתה אג'נדה שונה מאוד – כלומר, תוכנית גיוס אנטישמית ולא חוקית לשמור על לינדן שלא 'תשתלט' על ידי יהודים".
למרות שלפי נתוני העירייה פחות מ-3% בלבד מתושבי לינדן מגדירים את עצמם יהודים, ב-20 השנים האחרונות היא הפכה בית לקהילה חרדית מתפתחת, ובעיר הוקמו בתי כנסת וישיבות של חסידויות סאטמר, באבוב, פאפא ורחמסטריווקה. בעקבות מחירי הדיור הגבוהים בניו יורק, משפחות חרדיות רבות מצאו בלינדן אלטרנטיבה נוחה ומשתלמת יותר. מחיר ממוצע של בית בשכונות בורו פארק ווויליאמסבורג, שבהן חיים חרדים רבים, עומד כיום על כ-891 אלף דולר. בלינדן המחיר הוא 260 אלף דולר בלבד.
בחסידות סאטמר התייחסו לדברים ואמרו כי מדובר ב"האשמות מזעזעות נגד ראש עיר שמתמודד כעת על מושב בקונגרס. התביעה חושפת את התנגדותו כלפי העסקת יהודים והערות פוגעניות על לבוש דתי. לאפליה הזו אין מקום בחברה שלנו".
התיעוד חשף: ילדים חרדים הותקפו באכזריות בוויליאמסבורג

הרב א"ד מוצן, מנהל הארצי לענייני ממשל של אגודת ישראל של אמריקה, ארגון המייצג את הקהילה היהודית החרדית, צייץ: "אנטישמיות מבישה, בוטה. ראש העיר לינדן והנהגת מחוז בתי הספר משתפים פעולה כדי להפלות עובדים אורתודוקסים, כדי שלא 'ישתלטו' על העיר? כמה הפרות של זכויות אזרח אפשר לספור בסיפור הזה?"
ארמסטד הכחיש את ההאשמות נגדו, וטען כי מדובר בדברי שקר, שנאמרו על ידי אדם שפוטר מסיבות ביצועיות. "כולם מוזמנים כאן בלינדן", אמר ארמסטד. "לא אכפת לי אם אתה יהודי, שחור, לבן או לטיני. אנחנו מסתדרים היטב בלינדן". ארמסטד טען כי השיחה המוקלטת אינה זכורה לו וכי הטענות הן "ערימה שלמה של זבל", שבושלה היטב על ידי עובד סורר.