אוניברסיטת קליפורניה בברקלי פתחה בחקירה נגד דיקן בית המשפטים של המוסד, פרופ' ארווין צ'מרינסקי, בעקבות תלונה על אפליה, שהגישה נגדו סטודנטית פרו-פלסטינית שסולקה מביתו של הפרופסור היהודי במהלך ארוחת ערב חגיגית של הפקולטה.
מלק עפאנה הגישה את התלונה למשרד למניעת הטרדה ואפליה של האוניברסיטה, לאחר התקרית שאירעה בביתו של הדיקן בתחילת אפריל. במהלך הארוחה קמה עפאנה, הוציאה מיקרופון אלחוטי שהביאה מביתה ונאמה על המלחמה בעזה וחג הרמדאן בביתם של הדיקן ואשתו פרופ' קתרין פיסק.
פלסטינית גרמה למהומה בביתו של פרופ' יהודי בארה"ב
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות)

בסרטון, שהפך לוויראלי ברשת, נראה הדיקן צ'מרינסקי זועם על הסטודנטית ודורש ממנה שתעזוב את ביתו. כעבר זמן קצר הצטרפה אליו גם אשתו, פרופ' קתרין פיסק. היא כרכה את זרועה סביב כתפיה של עפאנה ודרשה ממנה שוב ושוב לעזוב את ביתם.
בני הזוג פיסק וצ'מרינסקי אירחו בחצר האחורית שלהם ארוחת ערב לסטודנטים למשפטים בלבד. עפאנה, סטודנטית בוגרת למשפטים, נרשמה לאירוע. התקרית שאירעה אחר כך עוררה מחלוקת והעלתה דיונים לגבי חופש הביטוי, שכן פרופ' צ'מרינסקי היה אחד הקולות הבולטים ביותר בקמפוס שתמך בזכותם של המפגינים לביטוי עצמי.
אחרי התקרית, עפאנה פרסמה הצהרה באינסטגרם, שאליה צירפה את הסרטון הויראלי, וטענה כי הותקפה. לדבריה, פרופ' פיסק משכה בצווארה, בחזה, בחולצה ובחיג'אב וניסתה יחד עם בעלה לסלק אותה מביתם, רק מפני שהיא מוסלמית. "לא הותקפתי רק בגלל שדיברתי על רצח העם הפלסטיני. הותקפתי כי אני, בתור מוסלמית בעליל, לובשת חיג'אב, כורכת כאפייה, דוברת ערבית, אישה, נחשבת כאיום שראוי לעבור טראומה ותקיפה פשוט בגלל הזהויות שלי", היא כתבה.
עפאנה הוסיפה: "הותקפתי כי אנחנו חיים בעולם שבו הממשל הציוני והעולם כולו רואים בגופים פלסטינים כמי שנועדו למות, בזמן שמגופים לבנים מצפים לחיות. הכאב, ההשפלה, הטראומה והפחד שחשתי באותו יום גרמו לכך שסבלתי מנדודי שינה כל הלילה, לא יכולתי לישון מההלם שפרופסורים למשפטים בברקלי שמים עליי את ידיהם, ואיכשהו מנסים לצייר את עצמם בתור קורבן. תעזרו לי להבטיח, שלא רק שהתקיפה הזו לעולם לא תבוצע שוב נגד אף סטודנט אחר בקמפוס, אלא שהאוניברסיטה גם תסיר מעורבות מוחלטת מנשק ומכל ישות שותפה לאפרטהייד".
1 צפייה בגלריה
אשת הפרופסור מבקשת מהסטודנטית לעזוב את ביתם
אשת הפרופסור מבקשת מהסטודנטית לעזוב את ביתם
אשת הפרופסור מבקשת מהסטודנטית לעזוב את ביתם
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות)
סרטונים ארוכים יותר של התקרית, שצולמו בביתם של הפרופסורים, מראים את פרופ' פיסק דווקא אומרת לעפאנה: "אנחנו מסכימים איתך לגבי מה שקורה בפלסטין".
פרופ' צ'מרינסקי אמר כי החקירה של האוניברסיטה היא התגובה הסטנדרטית לטיפול בתלונה של כל סטודנט. הוא הוסיף כי בימים שקדמו לתקרית, עפאנה הייתה מעורבת בפרסום הקריקטורה האנטישמית שהופצה נגדו בקמפוס. "זה מטריד שסטודנטית שפרסמה פלייר אנטישמי בוטה ולאחר מכן שיבשה בכוונה מסיבת ארוחת ערב בביתי, וסירבה להפסיק את ההפרעה או לעזוב כאשר התבקשה לעשות זאת שוב ושוב – היה לה את החוצפה להגיש לקמפוס תלונה שהתעללו בה. הקמפוס הגיב, כשגרה, ואמר כי הוא יחקור את התלונה. לא יותר מזה. לפי מדיניות הקמפוס, חקירות כאלה הן חסויות".
באוניברסיטה אמרו כי הם מנועים להגיב על פי חוק מפאת חיסיון מידע.