מנהיג הזרם החרדי-ליטאי וראש ישיבת סלבודקה, הרב דב לנדו, פרסם הלילה (יום ה') מכתב בשער "יתד נאמן", שבו קרא בין השאר לתלמידי הישיבות שלא להתייצב בלשכות הגיוס.
ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, הגיב הבוקר בחריפות לדברים ותקף את הממשלה: "איפה כל השרים והח"כים של הימין על מלא, שצרחו וצווחו נגד קריאות לסרבנות (שלא היו ולא נבראו)". על הדברים עצמם הוא כתב: "דברי הרב לנדו הן הקריאה הכי מפורשת לסרבנות שאי פעם הושמעה פה. ראש הממשלה ושריו חייבים לגנות אותה במילים מפורשות, אחרת זו הפקרה של הלוחמים ונטישה נוספת של ערכי צה"ל והמדינה".
2 צפייה בגלריה
שער הביטאון "יתד נאמן" עם קריאת הרב לנדו
שער הביטאון "יתד נאמן" עם קריאת הרב לנדו
שער הביטאון "יתד נאמן" עם קריאת הרב לנדו
במכתב ב"יתד נאמן", כתב עוד הרב לנדו: "במשך שנות השלטון כאן בארץ הייתה הבנה עם רשויות הצבא כי בני הישיבות והכוללים לא יגויסו, ועל כן בהוראות גדולי הדור זצ"ל על מנת להתנהל כציבור הגון וממושמע שיתפו פעולה עם רשויות הצבא בכדי להסדיר חוקית את הדיחוי אשר כלל התייצבות בלשכות הצבא לשם קבלת מעמד בן-ישיבה".
הוא תקף במכתבו את שופטי בג"ץ. "כעת המצב הוא שהערכאות הכריזו מלחמה כנגד עולם התורה, והם אלו שפתחו חזית ובאו לשנות מההסדר שהיה קיים כל השנים, והורו לצבא להתחיל בהליך גיוס בפועל של בני ישיבות, ומכיוון שהצבא מחויב לערכאות, נוצר ההכרח כי אין ביכולתנו לסמוך על סיכומים והבנות עם ראשי הצבא, כיוון שידיהם כבולות בשלשלאות של ברזל בידי השופטים, וכל היענות לגזרות הערכאות מהווה כניעה למלחמתם בהשם ובתורתו", כתב הרב לנדו ב"יתד נאמן".
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד הרב דב לנדו
יאיר לפיד הרב דב לנדו
יאיר לפיד, הרב דב לנדו
(צילום: אלכס קולומויסקי, קרן עולם התורה)
הרב לנדו קרא לצעירים החרדים שלא להתייצב בלשכת הגיוס, גם אם יקבלו צווים: "ועל כן ההוראה לבני הישיבות שלא להתייצב כלל בלשכות הגיוס, ולא להיענות לכל זימון שהוא, גם לא לזימון ראשון. והשי"ת (השם יתברך) יצילנו מידם, ונזכה לראות בריבוי לומדי תורה השקועים בלימודה להגות בה יומם ולילה מתוך שלוות-השקט, התורה היא חיינו ואורך ימינו, וכל כלי יוצר עלייך לא יצלח בס"ד (בסיעתא דשמיא)".
בשבועות האחרונים עושה צה"ל מאמץ יחד עם המוסד לביטוח לאומי לאתר צעירים חרדים בגיל גיוס שעובדים רוב היום, כדי שיהיו הראשונים להיקרא לגיוס לצבא, ולא להתחיל ממי שרוב יומם לומדים בישיבה. ראש אגף כוח האדם בצה"ל, אלוף יניב עשור, אמר אתמול בדיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת כי המטרה עד 2026 היא להביא לגיוסם של כ-10,000 צעירים חרדים.
דברי הרמטכ"ל אמש על גיוס חרדים
(צילום: דובר צה"ל)

שר הביטחון יואב גלנט התייחס לסוגיות גיוס החרדים אתמול במליאת הכנסת ואמר: "העניין שלנו הוא לא יצירת מחלוקות ושסעים בעם. זו הפעם הראשונה שצווי גיוס נשלחים לאוכלוסייה החרדית. אני מעריך שבתקופה הקרובה אנחנו נשלח אלפי צווים. אם צריך לגייס 3,000 אז לאור מצב ההיענות נפעיל את זה עם שולי ביטחון. אני מעריך שבגיוס יולי-אוגוסט נוציא כ-3,000 צווים מתוך כוונה שיגיעו המקסימום. אם יגיעו 3,000 – מצוין, ואם לא – נלמד לקראת הגיוסים הבאים. אנחנו לא מחפשים לעשות פעולות להכעיס, אנחנו מחפשים הצלחה בתהליך".