התבטאות פומבית ראשונה מאחת החצרות החסידיות הגדולות בישראל על סערת הגיוס ושליחת הצווים המתקרבת לצעירים חרדים: האדמו"ר מאצנז, הרב צבי אלימלך הלברשטאם, שוחח עם אלפים מחסידיו אמש (יום א') באזכרה לאביו והתבטא בחריפות נגד רשויות המדינה. לדבריו, גורמי השלטון "מביעים חמלה לגויים, לרוצחים ולבעלי חיים, ומאידך נלחמים בכוח ומצירים בכל עת את צעדיהם של לומדי התורה". עוד הוא הוסיף: "עלינו החובה להיבדל מהם, שלא תהיה שום הווה אמינא (סברה ראשונית, ש"פ) אחרת. חלילה מלהתייצב לצבא".
חסידות צאנז היא אחת החסידויות הגדולות בארץ המונה אלפי בתי אב, ובנושא החיבור למדינה היא נחשבת דווקא קהילה די מתונה. מוסדות החינוך של החסידות נמצאים תחת החינוך הממלכתי-חרדי, בתוך משרד החינוך. למרות זאת, יחסו של האדמו"ר לגיוס חרדים היה מאז ומעולם לוחמני, ובעבר אמר בשיחה עם מנהיג העדה החרדית הקיצונית ששום "מזימת גיוס" לא תצליח, כי "כאשר מתנכלים על מצווה אחת – יש מה לחשוש, אבל כש'לבן ביקש לעקור את הכֹּל', הרי שבוודאי מזימתם לא תצלח, ואין מה להתיירא כלל".
1 צפייה בגלריה
נאום האדמו"ר מצאנז, רבי צבי אלימלך הלברשטאם
נאום האדמו"ר מצאנז, רבי צבי אלימלך הלברשטאם
נאום האדמו"ר מצאנז, רבי צבי אלימלך הלברשטאם
(צילום: משה גולדשטיין)
בתקופה האחרונה אמרו נציגי מערכת הביטחון כי בשבועות הקרובים יישלחו צווי גיוס לצעירים חרדים בגיל הגיוס שאינם לומדים בישיבה. שר הביטחון יואב גלנט אמר בשבוע שעבר: "בגיוס יולי-אוגוסט נוציא כ-3,000 צווים מתוך כוונה שיגיעו המקסימום. אם יגיעו 3,000 – מצוין, ואם לא – נלמד לקראת הגיוסים הבאים. אנחנו לא מחפשים להכעיס, אנחנו מחפשים הצלחה בתהליך".
מאז רבנים ליטאים וספרדים בציבור החרדי יצאו בחריפות נגד המהלך. הרב מאיר צבי ברגמן, זקן חברי מועצת גדולי התורה של דגל התורה, כינה את גלנט "טיפש"; מנהיג הציבור הליטאי הרב דב לנדו אמר כי "מדינה שמגייסת את בני הישיבות – אין לה זכות קיום. בשעת מלחמה רוצים לקחת את הזכות של לומדי התורה – זאת התאבדות מוחלטת", ואף קרא לתלמידי הישיבות לא להתייצב בלשכות הגיוס; ראשי ישיבות ספרדים השמיעו הוראה דומה ואף טענו שהתייצבות בלשכות הגיוס כיום "אסורה על פי התורה".