הטבח במדינת ניו-יורק: ריאיון עם שליח חב"ד בבפאלו
(צילום: אסף חן)

הטבח בעיר בפאלו שבמדינת ניו-יורק, שבו נרצחו עשרה בני אדם אמש (שבת), נחקר כפשע שנאה – ובשעות שאחרי מסע ההרג התברר שהיורה מחזיק לא רק בהשקפות גזעניות לגבי שחורים, אלא גם בתפיסות אנטישמיות ביחס ליהודים.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
לפי הרשויות יש ראיות לכך שהיורה בן ה-18, פייטון ג'נדרון, מאמין ב"עליונות לבנה" ופעל ממניעים גזעניים. עשרה נהרגו ושלושה נפצעו כתוצאה מהירי חסר ההבחנה בחנות Tops Friendly Markets – ומתוך 13 הנפגעים, 11 היו שחורים ושניים לבנים.
קראו עוד בערוץ היהדות:
הרב מענדי לאבקאווסקי, שליח חב"ד בדאון-טאון בפאלו, חי מרחק כמה מאות מטרים מהסופרמרקט שבו בוצע הטבח. "היורה לא גר אפילו בבפאלו", סיפר בריאיון לאולפן ynet, "הוא גר כשעתיים-שלוש שעות נסיעה מכאן. הוא חיפש מקום עם מספר גבוה של שחורים, וזה האזור הכי 'שחור' שהיה בסביבה, והגיע לבפאלו. בין הדברים הגזעניים שהוא כתב, יש גם המון דברים נגד יהודים. הוא כתב נגד חרדים בלייקווד וגם בטומס ריבר".

"זה שובר, לראות שדבר כזה יכול לקרות"

על פי הדיווחים, במניפסט שכתב היורה לפני הטבח הוא אימץ את תיאוריית "ההחלפה הגדולה" – תיאוריית קונספירציה גזענית ואנטישמית, שלפיה יש אליטה שמתכננת כביכול להשמיד את האוכלוסייה הלבנה בארצות הברית, באמצעות הגירה של לא-לבנים. בין השאר, כתב במניפסט שהוא תומך ב"מלחמה אמיתית" נגד היהודים.
3 צפייה בגלריה
החשוד בירי מובל באזיקים
החשוד בירי מובל באזיקים
החשוד בירי, פייטון ג'נדרון, מובל באזיקים
(צילום: רויטרס)
הרב לאבקאווסקי גר לדבריו ביחסים טובים עם השכנים בעיר. הפיגוע הכה אותו ואת סובביו בהלם. "ברוך ה' יש לנו בבפאלו שכונה אוהבת מאוד. רוב השכנים שלי בבלוק הם שחורים. אני גר ממש בדאון-טאון. אנחנו מיודדים וקרובים מאוד. זה שובר לראות שדבר כזה יכול לקרות".
הוא סיפר כי "אחרי התפילות מישהו הגיע אלינו הביתה בסביבות ארבע אחר הצהריים, והודיע לנו מה קרה כמה מאות מטרים מהבית שלנו. מיד הלכנו לפגוש כמה יהודים שגרים בקהילה סביבנו, כדי לוודא שכולם בסדר, שיש לכולם את מה שהם צריכים ושכולם בריאים. ממש אחרי שבת התקשרנו לכולם כדי לוודא שהם בסדר, והלכנו לאזור הזירה כדי לראות כמה נפגעו".
בזירה ראה את נציגי כוחות הביטחון האמריקניים, המשטרה המקומית וה-FBI. "אנחנו מאוד-מאוד פגועים מזה", הוא אומר בכאב. "אנחנו מנסים עכשיו לעשות קמפיין שקורא להביא הרבה שלום וחסד. יש עשרה אנשים טובים שנהרגו בלילה. אנחנו צריכים לדאוג לקדם מציאות טובה יותר, חיבה ואדיבות לעולם".

"איום מתמשך וחמור על הביטחון הלאומי"

ג'ונתן גרינבלט, מנכ"ל הליגה נגד השמצה, אמר: "שלא תטעו – זו אותה בלילה אנטישמית מלאת שנאה שהעניקה השראה למפגעים בעבר, בפיטסבורג, פאוויי, אל פאסו וצ'רלסטון".
3 צפייה בגלריה
ארה"ב ירי ב סופרמרקט בעיר באפלו מדינת ניו יורק
ארה"ב ירי ב סופרמרקט בעיר באפלו מדינת ניו יורק
זירת הטבח בבפאלו
(צילום: AP)
הוא הוסיף כי "זו הייתה עוד מתקפה צפויה של אדם המאמין בעליונות לבנה, שספג באינטרנט תיאוריות קונספירציה מלאות שנאה ואז פנה לפעולה אלימה, הפעם כזו שמכוונת בעיקר כלפי קורבנות שחורים. אנחנו לא יכולים להישאר שאננים מול איום הביטחון הלאומי המתמשך והחמור הזה. חייבים לעשות יותר, עכשיו, כדי להיאבק באלימות הגזענית והאנטישמית שמציג הימין הקיצוני".
גרינבלט קרא לנבחרי הציבור לפעול ולקדם חקיקה שתמנע מעשי פשיעה וטרור של גזענים שמאמינים שתיאוריות קונספירציה של עליונות לבנה – והביע סולידריות עם הקהילה האפרו-אמריקנית.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב ירי ב סופרמרקט בעיר באפלו מדינת ניו יורק
ארה"ב ירי ב סופרמרקט בעיר באפלו מדינת ניו יורק
מתכנסים מחוץ לסופרמרקט לאחר אירוע הירי
(צילום: AP)