ענת הופמן, יושבת ראש ארגון נשות הכותל, נבחרה לאחת מ-100 נשות השנה של BBC – רשימה שכוללת 100 נשים משפיעות מרחבי העולם. לצידה של הופמן נכללו עוד שתי ישראליות ברשימה של תאגיד השידור הציבורי הבריטי: עינב צנגאוקר – אימו של מתן צנגאוקר שנחטף בידי מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר, והיזמית החברתית דניאל קנטור – ממייסדות קהילת "תרבות של סולידריות" שמסייעת למשפחות וקשישים בביטחון תזונתי.
בריאיון לאולפן ynet הבוקר (ד'), ביום שאחרי פרסום הרשימה, התייחסה הופמן לחג החנוכה המתקרב ואמרה: "היינו בוחרות נשים אחרות לרשימה הזאת, אבל זה נותן לי במה להגיד דבר אחד שחשוב לי ולנשות הכותל: אני חושבת שראוי ונכון שעינב צנגאוקר תדליק נר חנוכה בחנוכייה הממלכתית של ישראל בכותל המערבי, אבל החנוכייה הממלכתית של ישראל נמצאת בעזרת הגברים – ולכן אין שום אפשרות, אם היא תרצה להדליק שם נר חנוכה, שהיא תוכל להגיע בכלל לחנוכייה הזאת, וזאת שערורייה. בכל בית שמדליקים בו נרות, גברים ונשים עומדים ביחד, נשים מדליקות וגברים מדליקים – חוץ מאשר בכותל".
על הופמן נכתב באתר ה-BBC כי היא הקדישה "עשרות שנים למאבק למען שוויון מגדרי ופלורליזם דתי בתוך היהדות". נכתב כי היא ממייסדות קבוצת נשות הכותל, "השואפת לשוויון זכויות התפילה לנשים יהודיות בכותל המערבי בעיר העתיקה בירושלים". עוד נכתב כי "במהלך השנים נאבקה הופמן נגד כללים האוסרים על נשים להתעטף בטליתות ולקרוא בתורה באופן קולקטיבי". בכתבה צוין שהיא הייתה במשך 20 שנה מנכ"לית המרכז הרפורמי לדת ומדינה, הזרוע המשפטית וההסברתית של התנועה הרפורמית "הפועלת לקידום שוויון וצדק חברתי", ולפני כן כיהנה במועצת העיר ירושלים, שם "אתגרה מדיניות חרדית".
"הכותל לדעתי הוא מרכז הכובד של הכפייה הדתית בישראל", אמרה הופמן בריאיון היום. "נשות הכותל מזמינות מאוד את רב הכותל להתגמש השנה ולאפשר לאחותנו עינב צנגאוקר, לנשות הכותל ולדניאל קנטור לבוא לכותל ולהדליק נר חנוכה. שום דבר רע לא יקרה, הכותל לא יתמוטט. הגיע הזמן להזיז את החנוכייה מעזרת הגברים לרחבה הציבורית, כך שגם גברים וגם נשים יוכלו להדליק נר חנוכה. זה מינימום".
בזמן שאת מקבלת את ההכרה ברשימה משפיעה בקנה מידה עולמי, בארץ הרבה פעמים נשות הכותל זוכות לסיקור מזלזל. יש פה פער משמעותי.
"כל תנועה ששינתה משהו בעולם, ובמיוחד תנועה שמניעות אותה נשים, זכתה ליחס מבטל ומזלזל. ככה זה מתחיל, אבל אחרי שצוחקים אלינו – מצטרפים אלינו. אנחנו עושות משהו שונה, וכל אישה שניסתה לעשות משהו שונה בחיים שלה זכתה להיקרא 'פרובוקציה'. אני גאה להיות פרובוקציה בכותל, כי שם יש כפייה דתית, הדרת נשים ופגיעה בנשים, באופן מתמשך ובאופן ממלכתי".
יכול להיות שהמאבק הזה חשוב מאוד מבחינה מהותית, אבל הלך לכיוונים בעייתיים? למה צריך להתעטף בטליתות או להניח תפילין?
"השאלה היהודית שהיא לדעתי החתרנית ביותר היא 'למה לא'. אין תשובה הלכתית למה לא. אנחנו בעזרת נשים 36 שנה, ואנחנו קוראות בתורה כאשר אנחנו צריכות להגניב ספר תורה לעזרת נשים, בזמן שישנם למעלה מ-100 ספרי תורה בכותל לשימוש ציבורי – רק שאנחנו לא נחשבות 'ציבור', לא נחשבות יהודים שרוצים לקרוא בתורה. זה דבר אבסורדי. ישראל צריכה להוביל את העולם היהודי ולפתוח שירותי דת גם לנשים. כשמצלצלת אלינו ילדה בת 12 ואומרת: אני רוצה בת מצווה ואני יודעת לקרוא בתורה, ואני רוצה כמו האח ובן הדוד לקרוא בתורה בכותל – למה זה נמנע ממנה? איך אפשר להסביר דבר כזה?"
אני מניחה שרב הכותל שמואל רבינוביץ לא התקשר לברך אותך.
"רב הכותל זכאי לעמדות הקיצוניות שיש לו לגבי נשים, אבל צריכים לקחת ממנו את המפתחות לכותל, משום שהוא אדיש, עיוור וחרש לצרכים של חצי מהעם היהודי, שזה נשים, וגם מעליב ופוגע ביהודי התפוצות. הכותל לא יכול להיות בית כנסת חרדי קיצוני, זו טעות. לטובת כולנו, צריך לפתוח את הכותל לכולם, כי כתוב: 'ביתי בית תפילה ייקרא לכל העמים'".