מכתב של אלברט איינשטיין משנת 1939, המבקש מפקידה יהודייה בשירותי הרווחה בניו יורק להציל פליטים יהודים מהנאצים, מוצע השבוע למכירה פומבית בלוס אנג'לס.
המכתב, שמתוארך ל-10 ביוני 1939, נכתב על נייר המכתבים האישי של איינשטיין מפרינסטון, וממוען למיס סיידי קליין ממחלקת הסיוע, שעבדה למען הפליטים במחלקת הרווחה בניו יורק. "כוח ההתנגדות שאיפשר לעם היהודי לשרוד במשך אלפי שנים התבסס במידה רבה על מסורות של עזרה הדדית", כתב חתן פרס נובל במכתב. "בשנים אלו של ייסורים מוכנותנו לעזור זה לזה עומדת למבחן חמור במיוחד. מי ייתן ונעמוד במבחן זה כמו אבותינו לפנינו".
3 צפייה בגלריה
אלברט איינשטיין
אלברט איינשטיין
אלברט איינשטיין
(צילום: AP)
במכתבו איינשטיין כתב עוד: "אין לנו אמצעי הגנה עצמית אחרים מלבד הסולידריות שלנו, והידיעה שלנו שהמטרה שבגינה אנחנו סובלים היא מטרה חשובה וקדושה". את המכתב הוא סיים במילים: "זה חייב להיות מקור לסיפוק עמוק עבורך לתרום תרומה כה חשובה להצלת אחינו – היהודים הנרדפים מסכנת האסון והובלתם לעתיד טוב יותר". לאחר מכן הוא חתם בשמו.
המכתב, לצד המעטפה המקורית ששלח איינשטיין, יוצע למכירה פומבית על ידי Nate D. Sanders Auctions עם הצעת מחיר התחלתי של 20 אלף דולר. מכתב דומה של איינשטיין נמכר לפני חמש שנים בכמעט 135 אלף דולר.
איינשטיין מיחזר את הפסקאות המרגשות עם פנייה לעזור לפליטים היהודים במספר מכתבים דומים, שכתב לדמויות יהודיות בולטות ברחבי ארצות הברית, כולל וויליאם מוריס מסוכנות הכישרונות ההוליוודית הידועה וויליאם מוריס ואי.ג'יי. בראון, בכיר ברשת הכלבו הידועה אז ארנולד קונסטבל ושות', וכן רופאים בולטים. שבוע קודם לכן נשא איינשטיין עצמו דברים דומים בביתן יהודי פלשתינה-ארץ ישראל ביריד העולמי בניו יורק.
3 צפייה בגלריה
המכתב שכתב אלברט איינשטיין עם חתימתו
המכתב שכתב אלברט איינשטיין עם חתימתו
המכתב שכתב אלברט איינשטיין עם חתימתו
(צילום: Nate D. Sanders Auctions)
3 צפייה בגלריה
מעטפת המכתב
מעטפת המכתב
מעטפת המכתב
(צילום: Nate D. Sanders Auctions)
איינשטיין, הפיזיקאי היהודי-גרמני הידוע בעיקר בפיתוח תורת היחסות, עבר לארצות הברית בשנת 1933, שם הפך לחוקר תושב במכון למחקר מתקדם באוניברסיטת פרינסטון. בתקופה זו ברוב האוניברסיטאות של ליגת הקיסוס האמריקנית היו סגל או סטודנטים יהודים מועטים, אם בכלל, כתוצאה מהמכסות היהודיות שהונהגו באותה תקופה.
בשנים האחרונות נמכרו לא מעט פריטים של איינשטיין במכירה פומבית. בשנה שעברה מכתב נדיר שהוא כתב על בריאת העולם הוצע למכירה פומבית בפנסילבניה במחיר התחלתי של 125 אלף דולר. במכתב, שנכתב בגרמנית מברוקלין שבניו יורק ב-11 באפריל 1950, איינשטיין כתב כי מדען לא יכול להאמין בסיפור בראשית של בריאת העולם מכיוון שהמדע "מחליף ובא במקומם" של מושגים דתיים כאלה.
לפני כן, שני פתקים שנתן לשליח שניגש אליו במלון ביפן ובו "תיאוריית האושר" שלו, נמכרו במכירה פומבית בירושלים תמורת 1.3 מיליון דולר. גרסה אחת של הסיפור גורסת כי השליח שהגיע אליו למלון אימפריאל בטוקיו סירב לקבל טיפ, כנוהג המקומי, וגרסה אחרת היא שלאיינשטיין לא היה כסף קטן לתת. כך או כך, איינשטיין לא רצה להותיר את השליח בידיים ריקות, אז הוא כתב לו שני פתקים בגרמנית. "אולי אם יהיה לך מזל הפתקים הללו יהיו שווים הרבה יותר מסתם טיפ רגיל", אמר לו, לפי צאצאיו של השליח. באחד הפתקים נכתב כי "חיים רגועים וצנועים מביאים יותר אושר מאשר רדיפה אחר הצלחה, המשולבת עם חוסר מנוחה מתמיד". בפתק השני נכתב רק: "כשיש רצון, יש דרך".