אלפי ישראלים, שהיו בראש השנה בקברו של רבי נחמן מברסלב באומן שבאוקראינה, ממתינים שעות ארוכות באור בכניסה לנמל תעופה ברומניה, ללא יכולת להיכנס ולהתקדם לעבר הטיסות שלהם בחזרה לארץ. הסיבה לכך היא שבשבועות האחרונים לא הצליחה הממשלה להביא לתגבור בנמלי התעופה במדינות הסמוכות לאוקראינה, דרכן חוזרים עולי הרגל לארץ.
חוזרים מאומן תקועים בגבול רומניה

הטסים מספרים כי הם תקועים בגשם עז ובקור חודר עצמות בגבולות היבשתיים של אוקראינה, בניסיון לחצות את הגבול ולהתקדם לעבר שדות התעופה על מנת להספיק ולעלות על טיסה לארץ לפני יום כיפור.
גורם בכיר באיחוד ברסלב אמר: "האוקראינים יצרו תור והם מקבלים רק את מי שהזמין תור מראש. לפעמים אין תורים פנויים לגבול למשך הרבה מאוד שעות קדימה, זה יוצר כאוס מטורף".
"אנחנו באופן אישי הגענו לשדה בבקאו שברומניה בשעה 12 בצהריים", סיפר שאול שעמד בכניסה לשדה התעופה כ-10 שעות עם שלושת ילדיו. "במהלך השעות הרבות יש גם אנשים שפונו לבתי חולים. השוטרים הרומנים יצרו צוואר בקבוק שאליו מתנקזים שני טורים של מאות אנשים, ושוטר אחד מווסת את המעבר ברווח הצר. יש להודות שהשוטרים הביאו היום בערך בשעה 15:00 מים ותפוחים לאנשים שעמדו בחוץ . וניסו לשלוף מהתור זקנים וילדים קטנים".
שאול הוסיף כי מי שנכנס לשדה התעופה עדיין עומד בתור ממושך. "אחרי שנכנסים לשדה אין מספיק מקום לשבת למאות האנשים, אפילו אין מקום על הרצפה, הצ'ק אין זוחל. כל פעם בטענה שאין מטוסים. וכשיש שוב, השוטרים הרומנים יצרו צוואר בקבוק וכאשר הם חשים דחיפות הם סוגרים אותו כעונש לזמן ממושך", הוא סיפר. "חברות הנסיעות ניסו בהתחלה לעבוד באופן מסודר, אבל ההתנהלות של השוטרים הרומנים - לא מאפשרת זאת. חברות הנסיעות בניסיון לפתור את המצב מעמיסות מטוסים כמו בשאטלים ולא לפי זמן הטיסה, אלא שמי שמגיע ראשון יעלה. אבל לוקח שעות ארוכות להגיע לדלפקים והכל נסחב ומתעכב. עד שאנשים מגיעים לדלפק המטוס כבר יוצא".
2 צפייה בגלריה
התור הארוך בשדה התעופה ברומניה
התור הארוך בשדה התעופה ברומניה
התור הארוך בשדה התעופה ברומניה
אחד מסוכני הנסיעות סיפר בכאב על כך שהנהלת שדה התעופה בבקאו שברומניה יחד עם המשטרה המקומית לקחו שליטה בלעדית על מה שקורה בשטח, והם אינם מוכנים להקשיב או לתת לסוכני הנסיעות להכניס נוסעים במידה הנדרשת כדי למלא את הטיסות ולהוריד את הלחץ. כתוצאה מכך טיסות יוצאות עם מקומות ריקים, מה שמגביר את הבעיה עוד יותר. משרד החוץ הישראלי מנסה לפעול על מנת להקל על המצב, אולם עד כה - ללא הצלחה.
בעקבות המצב יו"ר איחוד ברסלב באומן, הרב נתן בן נון, פועל מסביב לשעון ומפעיל קשרים דיפלומטיים עם בכירי ממשל שונים במדינות הרלוונטיות בניסיון להביא לסיומה של הסאגה הקשה ולהקל על סבלם של רבבות חסידי ברסלב.
אז איך בכל זאת מטפלים במצב? פעילי איחוד ברסלב העבירו מסר לטסים, ואמרו כי "בעקבות הקטסטרופה בגבולות חשוב עוד יותר להקפיד מאוד שלא ליצור עיכובים נוספים ולהימנע לחלוטין מהעברת סיגריות וכדומה".
2 צפייה בגלריה
בקור, מחוץ לשדה התעופה
בקור, מחוץ לשדה התעופה
בקור, מחוץ לשדה התעופה
ההנחיות ליוצאים לדרך הן: "מותר להעביר בגבולות השונים אך ורק שתי קופסאות סיגריות (40 סיגריות בודדות). מותר להעביר אך ורק ליטר אחד של משקה אלכוהולי. אסור באיסור חמור להעביר חפצים דמויי נשק מכל סוג (ביביגאן וכדומה). משטרות הגבול במדינות השונות הזהירו כי נוסע שיפר את האיסורים הנ”ל עלול לקבל ויזה שחורה".
נזכיר כי בשבועות האחרונים הממשלה ניסתה יחד עם הרב של מולדובה להגיע לסיכום עם הממשל בקישינב על מנת לפתוח מעברים יבשתיים מתוגברים, ובכך לאפשר לטסים לנחות במולדובה ולעבור דרכה לאוקראינה, ששמיה סגורים לטיסות מאז פרוץ המלחמה. אך בשל חוב של ממשלת ישראל למולדובה מהסיוע בשנה שעברה – לא הסכימה המדינה האירופית לתת את הסיוע הנדרש. גם רומניה הודיעה מראש כי תתקשה להכיל כמות כזאת של טסים.