מתחם קבר רשב"י לא נראה כך שנים. רק כמה עשרות מתפללים הגיעו להתפלל אתמול בצהריים (יום ב') – מציאות שאינה נתפסת ימים אחדים לפני הילולת רבי שמעון בר יוחאי (ל"ג בעומר) שתיערך בלילה שבין שבת לראשון. בתקופה מקבילה, המתחם כבר בעת הזאת היה הומה מבקרים. "אנשים מפחדים לבוא, והמצב לא פשוט", מספר חיים בן שימול, גבאי ההקדש הספרדי, "אבל אני מציע לא לפחד ולפחות עד יום רביעי-חמישי שאנשים יבואו לפה להתפלל על עם ישראל".
תפילה במירון, כמה ימים לפני ההילולה

בפיקוד העורף ובמשטרה ממליצים שלא לאפשר את העלייה להר בכלל ביום ההילולה ולהתחיל עם ההגבלות כבר היום או מחר, כדי למנוע את ההתקהלות במתחם הלא-ממוגן הנתון לירי חיזבאללה, בשל סמיכותו לבסיס חיל האוויר. עוד לא ידוע מתי תגיע ההוראה להגביל את הגישה להר, ובמשטרה עוד לא יודעים לאיזה תרחיש עליהם להיערך.
כל ניסיון להגביל את השהות בהר בשל סכנת חיים ממשית נתקל במאבקים פוליטיים מחוגים חרדיים. לבן שימול יש פתרון: "אני מציע למשטרת ישראל לתת ל'קנאים' להגיע לכאן להתפלל, נראה אותם אחרי האזעקות, ואם יחטפו לפה טיל, נראה אותם גיבורים".
ליד מצבת ציון, המקום שבו נקבר רבי שמעון על פי המסורת, פגשנו את הרב שמואל רבינוביץ, רב המקומות הקדושים שהגיע לבקר ולהתפלל במתחם שעליו הוא אמון. "זו תחושה מאוד כואבת", אמר על המקום שצפוי להיות סגור ומסוגר ביום ההילולה. לדבריו, "זה כאב משותף על כך שאנחנו לא יכולים להגיע ולפקוד את המקום הזה, שהוא מרכזי מאוד בכל השנה ובטח ביום הזה. אנחנו מקווים בעזרת השם שהכול ישתנה".
4 צפייה בגלריה
צובעים את הכיפות במתחם
צובעים את הכיפות במתחם
צובעים את הכיפות במתחם
4 צפייה בגלריה
עדיין ממתינים להחלטה. מתחם הקבר במירון, אתמול
עדיין ממתינים להחלטה. מתחם הקבר במירון, אתמול
עדיין ממתינים להחלטה. מתחם הקבר במירון, אתמול
(צילום: אפי שריר)
במתחם הרשב"י נעשו אתמול עבודות שיפוץ והכנה לקראת ל"ג בעומר. אולי כניסיון של אמונה שמשהו ישתנה במציאות כהרף עין. כבכל שנה, תלמידי ישיבת בני עקיבא הסמוכה למתחם הקבר צבעו מחדש את הכיפות הכחולות המעטרות את גג המבנה. "למרות המלחמה, הייתה לנו הזכות לתת יד ולהשתתף באירוע חשוב זה", שיתף אחד התלמידים, "זה המסר שלנו, שלמרות הכול אנחנו עדיין כאן ממשיכים בדרכנו".
משאיות עמוסות קוביות בטון משוריינות העפילו אל ההר ופיזרו בדרך אליו מיגוניות לאבטחת כוחות הביטחון שישמרו על הסדר במירון ויאכפו את הנחיות החוק. "חודשים שאנחנו מחכים פה למיגוניות, ואין פה כלום", סינן בכעס אחד המתפללים במתחם, "אבל עכשיו הביאו בלי סוף מיגוניות כדי שכוחות המשטרה והאבטחה יהיו מוגנים, ובטח ייקחו אותן למחרת ל"ג בעומר".
4 צפייה בגלריה
הכנות אחרונות במתחם
הכנות אחרונות במתחם
הכנות אחרונות במתחם
(צילום: אפי שריר)
4 צפייה בגלריה
מתפללים במירון
מתפללים במירון
מתפללים במירון
(צילום: אפי שריר)
זה שישה עשורים שבמתחם "הכנסת האורחים" של משפחת קרליבך דואגים לאוכל ולשתייה עבור העולים למירון בכל ימות השנה, ובמיוחד בל"ג בעומר. טונות של קיגלים, דגים וצ'ולנט היו אמורים לצאת בימים אלו מהתנורים ולהיכנס למקררים לקראת הגעת ההמונים. אתמול מתנדבי העמותה היו כמעט מחוסרי עבודה. "בשנה שעברה הוצאנו מכאן 250 אלף מנות", נזכר יוסי קרליבך, "בשנה רגילה אנחנו בשיא העבודה, ועכשיו מחכים שיסגרו את ההר. זה קורע את הלב. אנחנו מתפללים שהחטופים יחזרו עוד היום ושתהיה הצלחה לעם ישראל. היו לנו כאן כבר כמה שנים לא קלות במירון וזה כואב מאוד. אין לנו הרבה מה לעשות בנידון".