על רקע הקרע בחברה הישראלית סביב התוכנית לשינויים במערכת המשפט, ולנוכח צמצום עילת הסבירות בפרט, באגף המתון בציונות הדתית קוראים לאחדות ומסתייגים מפילוג. הרב יעקב מדן, ראש ישיבת ההסדר הר עציון, התייחס היום (ב') בכנס "צהר" השנתי למתיחות הקיימת בציבוריות הישראלית בימים אלו ואמר: "לא יעלה על הדעת לחלק את המדינה ליהודה וישראל, יש יהודים בשמאל העמוק שיש לנו מה ללמוד מהם".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
כנס ארגון רבני צהר התקיים השנה תחת הכותרת "מלכות ישראל ויהודה – ירושלים ותל אביב?" ובמרכזו דנו בשסעים בעם ישראל, בהווה לעומת העבר. "האם קיים יסוד לבנות עליו שותפות עם הצד השני מלבד העניין הפרקטי?" שאל הרב מדן, "אין ספק שעלינו לאהוב כל יהודי, בלי להתייחס לדעות שלו, ובדרגה שבה הוא נמצא. האם החבורה המייצגת את האידיאולוגיה של תל אביב מייצגת משהו ריק מתוכן, או שיש משהו שאנו צריכים ללמוד מהם על אידיאולוגיה שמאלית?"
1 צפייה בגלריה
הרב יעקב מדן בכנס
הרב יעקב מדן בכנס
הרב יעקב מדן בכנס
(צילום: דוברות צהר)
הרב מדן אמר כי "התשובה שלי היא שהסדר המעשי לא מאפשר פילוג. אף אחד לא יעלה על הדעת לחלק את המדינה ליהודה וישראל. אפשרי הרבה יותר לפרק את המדינה לגמרי. זה דבר שכמובן לא יעלה על הדעת. השאלה היא האם אנחנו כציבור יכולים להיות שותפים לציבור השמאלי התל-אביבי עם כל משמעותו, מתוך אמירה שאנחנו שותפים. אני רוצה לטעון שאנחנו צריכים ללמוד איך לשתף איתו פעולה".
עוד הוסיף: "יש יהודים בשמאל העמוק שיש לנו מה ללמוד מהם, יש מפגינים שעושים דברים טובים ולוותר עליהם זה לוותר על הדברים הטובים שהם עושים. המאבק הגדול היום הוא על הזהות היהודית ואסור לנו לוותר, אבל לגבי כמה דברים יש מקום אולי ללמוד קצת אחרת, בצורה קצת שונה".
הרב מדן, איש ימין המזוהה עם האגף המתון בציבור הדתי-לאומי, הוא בין אישי הציבור שקראו לאחרונה להסכמה רחבה בנושא החקיקה המשפטית. בעבר גיבש יחד עם פרופ' רות גביזון המנוחה את "אמנת גביזון-מדן", הצעה להסדרת יחסי דתיים-חילונים בישראל.

הצעת "תפילה לאחדות"

בעקבות ריבוי המחלוקות בעם, הרב יוסף צבי רימון העומד בראש עמותת "סולמות" מציע להוסיף תפילה קצרה למען אחדות עם ישראל בתשעה באב הקרוב. "אני קורא לכל אחד ואחת מעם ישראל להתמקד בצדדים שמאחדים את כולנו לעם אחד", הוא מוסר. "נתפלל על כל אחד ואחת מישראל שיש להם קושי – שייוושעו ממנו, נתאמץ לחפש את הדברים המאחדים בינינו, נקפיד שלא לומר לשון הרע ונביט בעין טובה על כל הסובבים".
זהו נוסח התפילה שהוא מציע לקרוא בבית כנסת, לאחר קריאת התורה בתפילת מנחה של תשעה באב (או בבית ביחידות): "מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם, יִצְחָק וְיַעֲקֹב הוּא יְבָרֵךְ וְיִשְׁמֹר כָּל אֶחָד וְאַחַת מֵעַם יִשְׂרָאֵל, יִתֵּן בְּלִבֵּנוּ לְהַבִּיט בְּעַיִן טוֹבָה עַל הַכֹּל, יִתֵּן בָּנוּ אַהֲבָה גְּדוֹלָה עַל כָּל אֶחָד וְאַחַת מִיִּשְׂרָאֵל, וְנִזְכֶּה לְאַחְדוּת אֵיתָנָה וְלִגְאֻלָּה שְׁלֵמָה בְּקָרוֹב בְּיָמֵינוּ, וְנֹאמַר אָמֵן".
מעבר לכך מציע הרב רימון להוסיף תפילה קצרה המבוססת על דבריו של רבי אלימלך מליז'נסק: "אַדְּרַבָּה, תֵּן בְּלִבֵּנוּ שֶׁנִּרְאֶה כָּל אֶחָד מַעֲלוֹת חֲבֵרֵינוּ וְלא חֶסְרוֹנָם, וְשֶׁנְּדַבֵּר כָּל אֶחָד אֶת חֲבֵרו בְּדֶּרֶךְ הַיָּשָׁר וְהָרָצוּי לְפָנֶיךָ, וְאַל יַעֲלֶה בְּלִבֵּנוּ שׁוּם שנְאָה מֵאֶחָד עַל חֲבֵרו חָלִילָה. וּתְחַזֵּק אוֹתָנוּ בְּאַהֲבָה אֵלֶיךָ כַּאֲשֶׁר גָּלוּי וְיָדוּעַ לְפָנֶיךָ, שֶׁיְּהֵא הַכֺּל נַחַת רוּחַ אֵלֶיךָ".