"יהודים החוצה" – משחק ילדים נאצי
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)

זה היה משחק ילדים תמים למראה, דמוי מונופול, אבל הוא חושף את המפלצת האנטישמית שהשתלטה על גרמניה של סוף שנות ה-30: משחק הילדים המחריד "יהודים החוצה!" (!Juden Raus) הציג יהודים כעורים, ומטרתו הייתה להיות הראשון שיאסוף שישה "כובעים יהודיים" מאזורי המסחר והמגורים של היהודים בעיר ויביא אותם לנקודות איסוף.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
לקראת יום השואה הבינלאומי שיחול בסוף השבוע, תחשוף תערוכה חדשה, שתוצג ב"ספריית וינר לחקר התקופה הנאצית והשואה" באוניברסיטת תל אביב, עותק מקורי נדיר של המשחק, שיוצר בגרמניה הנאצית בסוף שנת 1938, על ידי חברה לא מוכרת. מדובר, ככל הנראה, באחד מהעותקים הבודדים שנותרו בעולם.

"נחשב חריג גם באותה תקופה"

על פי פרופסור (אמריטוס) ז'וזה ברונר, המנהל אקדמי ויו"ר הוועדה המדעית של ספריית וינר, "אין ספק ש'יהודים החוצה!' הוא תוצאה של שנים של הסתה ואנטישמיות גסה ששררו בחברה הגרמנית בשנות ה-30", כדבריו, "עד כדי כך שמישהו חשב שגירוש היהודים מהווה נושא ראוי למשחק ילדים".
2 צפייה בגלריה
לאסוף ולהוציא את “היהודים”. לוח המשחק והחיילים  שיוצגו בתערוכה
לאסוף ולהוציא את “היהודים”. לוח המשחק והחיילים  שיוצגו בתערוכה
לאסוף ולהוציא את "היהודים". לוח המשחק והחיילים
(צילום: ספריית וינר)
"המשחק הזה נחשב חריג גם באותה תקופה", הוא מוסיף, "שכן רוב הילדים שיחקו במשחקים שדרכם הם למדו על המפלגה הנאצית, מתי נוסדה ואיך התפתחה – ואילו כאן מדובר במשחק שממש מלמד את הילדים לגרש את היהודים".
פרופ' דינה פורת, מהחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת תל אביב, מסבירה כי "כך פעלה מערכת שתכליתה הייתה להכשיר את הלבבות הצעירים לקליטת הרעיונות שהמפלגה דגלה בהם, ואכן ראינו הבדל במהלך המלחמה והשואה בין מי שקיבלו חינוך כזה מגיל צעיר – ובין מי שהיו מבוגרים יותר".
2 צפייה בגלריה
לאסוף ולהוציא את “היהודים”. לוח המשחק והחיילים  שיוצגו בתערוכה
לאסוף ולהוציא את “היהודים”. לוח המשחק והחיילים  שיוצגו בתערוכה
"יהודי" טיפוסי שצריך לגרש
(צילום: ספריית וינר)
למרות זאת, פרופ' ברונר מספר כי המשחק "יהודים החוצה!" דווקא לא התקבל בברכה על ידי הממסד הנאצי. בשבועון האס-אס אף הועברה עליו ביקורת חריפה, שלפיה המשחק מבזה את המדיניות הנאצית של טיהור גרמניה מיהודים, מכיוון שהוא מציג עבודה קשה ושיטתית כאילו הייתה משחק מזל, ולמעשה מדובר בתוכנית סדורה ושיטתית שהושקעה בה מחשבה רבה.
המשחק הגיע לספריית וינר במהלך שנות ה-70 של המאה הקודמת, עם ארכיון שהועבר לאוניברסיטת תל אביב מלונדון, וכלל עשרות-אלפי מסמכים מהתקופה הנאצית. לאורך השנים הוצג המשחק לבאי הספרייה, מרביתם חוקרי אקדמיה, אך הוא כמעט ולא קיבל תהודה ציבורית. כעת החליטו להציגו בתערוכה חדשה. באוסף הספרייה אפשר גם למצוא את כתב העת של האס-אס, Das Schwarze Korps, שבו התפרסם המאמר נגד המשחק.