שאלה:

יש לי בחצר עץ תפוזים. השנה אני לא מטפל בו, אך העץ עמוס בפרי. האם אוכל להשתמש בפירות אלה, או לקטוף ולזרוק למניעת ריקבון, או שלהשאירם על העץ? אודה לתשובתכם. (איתן, תל-אביב).

תשובה:

הפירות הנמצאים על העץ כעת נחשבים לפי ההלכה כפירות השנה השישית ולכן מותר להשתמש בהם כמו בכל שנה. הסיבה לכך היא שהשתייכות הפירות לשנת השמיטה נקבעת לפי מועד החניטה (תחילת היווצרות הפרי) של הפרי. פירות ההדר הנמצאים כעת על העץ חנטו עוד בשנה השישית ועל כן הם אינם קדושים בקדושת שביעית.
מאידך, פירות ההדר שיהיו על העץ בתקופה זו בשנה הבאה, יהיו קדושים בקדושת שביעית משום שחנטו בשנת השמיטה, ואותם יהיה צורך להפקיר ולאפשר לכל המעוניין לקוטפם.
בירקות לעומת זאת, מה שקובע לענין קדושת שביעית הוא מועד הלקיטה, ולכן הירקות הנלקטים השנה קדושים בקדושת שביעית - אם אינם במצעים מנותקים, ואינם יבול נכרי.

שאלה:

יש לי עץ אבוקדו שצריך טיפול למזיקים. כיצד עלי לנהוג בשנת שמיטה? הערות: העץ בעציץ כבר בן שלוש. ושאלה שנייה - קיבלתי שתיל תבלין. האם מותר לי לעביר אותו לעציץ גדול? מותר להישתמש בו או שיש לתת לו למות.

תשובה:

אם הטיפול נועד למנוע נזק בלתי הפיך לעץ, מותר לעשותו בשמיטה. אם השתיל היה עד עכשיו בעציץ שאינו מחובר לאדמה ובתוך בית, יש להמשיך את המצב כך. מותר להעבירו לעציץ גדול יותר בתוך הבית, אך אין לעשות זאת מחוץ לבית.