איגוד הארגונים היהודיים באירופה (EJA), היושב בבריסל ומייצג מאות קהילות יהודיות ברחבי היבשת, וליגת הפעולה וההגנה היושבת בבודפשט, פרסמו השבוע דוח מקיף על עמדות אנטישמיות במולדובה, כחלק ממאמצים משותפים לקבלת תמונה מדויקת על היחס הנוכחי במולדובה כלפי יהודים.
במדינה המונה 2.5 מיליון תושבים חיים כיום כ-1,900 יהודים בלבד. מהנתונים עולה כי 36% מהתושבים במולדובה טוענים כי היהודים משתמשים בדרכים לא ישרות כדי להשיג את מבוקשם, 19% הם בעלי תפיסות שליליות בנוגע ליהודים וכ-14% "ממש לא אוהבים אותם". עוד עולה מהבדיקה כי 32% מהמולדובים אומרים שיהודים מנצלים לא-יהודים, 36% סבורים שיהודים מבקשים להשיג יתרון בכך שיזכירו את השואה ו-37% אמרו שיהודים מדברים על השואה יותר מדי.
2 צפייה בגלריה
בניין הממשלה במולדובה
בניין הממשלה במולדובה
בניין הממשלה במולדובה
(צילום: Shutterstock)
בסקר, שנערך בין 20 באוקטובר ל-14 בנובמבר 2023, נשאלו 923 אזרחים בוגרים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה של מולדובה. עורכי המחקר הדגישו כי השתמשו בשיטת דגימה אקראית מרובדת והסתברותית כדי להבטיח את ייצוגיות המדגם.
ממשלת מולדובה נקטה בשנים האחרונות מספר פעולות במאבק באנטישמיות, כמו אימוץ הגדרת ה-IHRA לאנטישמיות ושינוי חוק העונשין, כך שיכלול איסור על קידום אידיאולוגיות פשיסטיות, גזעניות או שנאת זרים, הכחשה פומבית של השואה, האדרה של חסידי פשיזם או נאציזם ושימוש בסמלים פשיסטיים, גזעניים או שנאת זרים למטרות ציבוריות או פוליטיות.
יו"ר איגוד הארגונים היהודיים באירופה, הרב מנחם מרגולין, אמר: "הנתון שפורסם מראה על שכיחות לא הגיונית וגבוהה מאוד של גישה אנטישמית".
2 צפייה בגלריה
שרידי בית כנסת עתיק במולדובה
שרידי בית כנסת עתיק במולדובה
שרידי בית כנסת עתיק במולדובה
(צילום: Shutterstock)
הרב מרגולין ציין כי "הסקר במולדובה הוא חלק מהמאמצים המתמשכים שלנו למפות כראוי את המצב המשפיע על יהודים ברחבי היבשת. למרבה הצער, ברור לנו כי למרות מאמצי הממשלה במולדובה, אנטישמיות שורשית ממשיכה להתקיים. לא יכול להיות הסבר רציונלי מדוע קהילה המייצגת חלק כה זעיר מכלל האוכלוסייה נושאת בנטל של מספר כה גבוה של סטריאוטיפים".
הוא הוסיף כי "יידרש הרבה יותר מאשר אימוץ ההגדרות של IHRA ושינויים בקוד המשפטי, כדי להשפיע על הגישות האנטישמיות הקיימות במדינה. השינוי בכיתות בית הספר הוא עניין דחוף, ואם השינוי לא יקרה, הדור הבא ינציח ויישא עימו את נגיף האנטישמיות. לממשלת מולדובה יש עוד דרך קשה במיגור הגישות האנטישמיות הישנות הללו שאין להן מקום באף מדינה מודרנית, במיוחד כזו המבקשת להצטרף לאיחוד האירופי".