ריאיון עם יו"ר הסתדרות הציונות העולמית, יעקב חגואל
(צילום: ירון ברנר)

המצעד השנתי בניו יורק לכבוד ישראל מעורר השנה לא מעט אמוציות ברחוב הישראלי וברחוב היהודי בארצות הברית. המהלכים השנויים במחלוקת של הממשלה הנוכחית, יחד עם נוכחות עצומה של שרים וחברי כנסת מהקואליציה, יצרו מתח וסדרת הפגנות שמסעירות את התפוח הגדול.
יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית, אומר בריאיון לאולפן ynet כי "יש פה מצעד מדהים כל שנה של אלפים רבים של יהודים ותומכי ישראל שבאים להזדהות עם ישראל. לגבי הנוכחות – בכל שנה מגיעים לפה שרים, חברי כנסת ונבחרי ציבור ישראלים וגם ראשי ערים כדי להיות חלק מהמצעד החשוב הזה".
כרגע אנחנו מדברים על 8 שרים ו-8 חברי כנסת, ככל הנראה. זה לא נראה לך יותר מדי מנופח השנה? "אני חושב שלא, סיימתי סבב בהרבה מאוד בתי כנסת כאן בקהילות, ואנשים אוהבים את זה שמגיעים לכאן ומחבקים ומתחבקים. השנה לראשונה נפתח את המצעד הזה בדקה דומייה לזכר חללי מערכות ישראל ופעולות האיבה. זה דבר שלא קרה כאן אף פעם ואנחנו עושים את זה בדומה למה שקורה ביום העצמאות בישראל, שיש את יום הזיכרון ולאחר מכן את יום העצמאות. זה דבר היסטורי וחשוב מאוד".
אחרי שראינו את תקרית המגפון של רוטמן, את השלטים unwanted שתלו נגד השרים סילמן ושיקלי במלון שלהם, ואת המחאה נגד השר שיקלי – אתה בטוח שמחר נדבר על האהדה של ניו יורק לישראל ולא על המחאה? "אני אשמח מאוד שנדבר על אהדה ועל ההצעדה של אלפי אנשים שבאים לכאן לחגוג למען מדינת ישראל ועל העצמאות של המדינה היהודית הזו, ואני חושב שאין טעם למאבק הזה כאן מחוץ לישראל. אני חושב שצריך לשמור את העניינים הפנימיים של מדינת ישראל בתוך ישראל. על העניינים הפנימיים של ישראל צריך למחות בתוך המדינה, ולא בחוץ. כאן צריך לבוא ולומר שעם אחד אנחנו. יש בהחלט מחלוקות וטוב שיש מחלוקות. אנחנו מדינה דמוקרטית אבל צריך לראות איך אנחנו שומרים ומכבסים את הכביסה המלוכלכת אצלנו בבית".
1 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן חוטף את המגפון ממפגינה בניו יורק
שמחה רוטמן חוטף את המגפון ממפגינה בניו יורק
שמחה רוטמן חוטף את המגפון ממפגינה בניו יורק
(צילום: שני גרנות לובטון)

"חטיפת המגפון? הייתי נוהג אחרת"

חטיפת המגפון בידי חבר הכנסת רוטמן הייתה רגע שיא בהתנגשויות בין נציגי הקואליציה לאנשי המחאה בניו יורק. לדברי חגואל, "אני לא רוצה להיכנס לתוך הנעליים של רוטמן, אני חושב שזה לא פשוט לעבור כאלה דברים יום יום, שעה שעה. אני הייתי נוהג אולי אחרת, אבל אני לא שופט אותו".
אתה לא שופט אותו, כלומר זה משהו שהוא בגבולות הלגיטימי גם כנבחר ציבור? "אני לא אמרתי בגבולות הלגיטימי, אני אמרתי שאני הייתי נוהג אחרת. אני בהחלט חושב שצריך לשמור על איפוק וצריך בהחלט להתייחס איש אל אחיו בצורה נאותה, כמו שצריך לנהוג בבני אדם".
כיו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, אתה חושב שהנוכחות הפוליטית הזו היא נכונה בשלב הזה? "יש פה נבחרי ציבור מכל המפלגות ויש פה משלחות של חברי כנסת שתמיד היו כאן, של הכנסת ושל ארגונים אחרים שמביאים לכאן חברי כנסת מכל המפלגות, וטוב שכך. צריך להמשיך בזה ואני חושב שיש בזה אמירה של אחדות, שאנחנו כאן ביחד".