לקראת ההילולה בל"ג בעומר: פרויקטור מירון לשעבר בריאיון
(צילום: אסף חן)

בשבוע הבא תתקיים ההילולה המסורתית בקבר רשב"י במירון, בפעם השנייה אחרי האסון הנורא שגבה את חייהם של 45 בני אדם, ועדיין לא מעט סימני שאלה מרחפים מעל האירוע. כמו קודמתה, ההילולה תיערך לפי מסקנות ביניים בלבד של ועדת החקירה הממלכתית. למרות הכול, פרויקטור מירון לשעבר שהיה אחראי על ההילולה בשנה הקודמת, צביקי טסלר, מאמין שהכול יעבור בשלום.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"הוועדה עדיין חוקרת, זה נכון, אבל היא נתנה עוד לפני ההילולה של השנה שעברה המלצות ביניים משמעותיות מאוד, שמשנות באופן מהותי את האופן שבו מתנהל האירוע", מסביר טסלר בריאיון לאולפן ynet. "אותן המלצות ביניים תוקפו גם לאחר ההילולה של השנה שעברה, ולמעשה הלקחים המשמעותיים שנועדו למנוע הישנות של אסון נורא כמו שחווינו לפני שנתיים בהחלט הופקו, ומתווה ההילולה נותן להם מענה. האם מוכנים להילולה השנה? אני חושב שיותר טוב מההילולה של השנה שעברה".
הוא מפרט כי השנה "יש יותר שטחים שהוכשרו, יש דרכים שהורחבו. יש לימוד מהניסיון של השנה שעברה, לרבות טעויות שעשינו אז ואפשר לתקן אותן השנה – כך שאני מניח שהשנה מוכנים עוד יותר טוב מאשר בשנה שעברה".
2 צפייה בגלריה
הפרויקטור יוסי דייטש לצד השר מאיר פרוש
הפרויקטור יוסי דייטש לצד השר מאיר פרוש
הפרויקטור הנוכחי יוסי דייטש לצד השר מאיר פרוש. "המתווה נותן מענה לפערי הבטיחות שהיו בשנים קודמות"
(צילום: אפי שריר)
יש תחושה שאין להילולה הזו אבא ואמא, לא כך? "לתחושה הזו אין על מה להתבסס, צר לי. יש שר ממונה (מאיר פרוש), יש מטעמו ממונה על ההילולה – השנה זה יוסי דייטש, בשנה שעברה הייתי אני. יש היררכיה ברוריה, יש בעלי תפקידים ברורים, יש סמכות ואחריות לגורמים נוספים רגולטוריים, משרד התחבורה, משטרת ישראל, מערך הכיבוי וההצלה. המתווה נותן מענה לפערי הבטיחות שהיו בשנים קודמות. צריך להדגיש שבשנה שעברה נתנו מענה כזה, שהפך את ההילולה מהילולה מסוכנת להילולה שאיננה מסכנת חיים, בתכנון ובביצוע שלה. תמיד דברים לא צפויים יכולים לקרות, אבל אני סבור שהמתווה שגובש בשנה שעברה וממומש בצורה טובה יותר, מרווחת יותר ומושכלת יותר השנה, צפוי לתת מענה טוב להילולה בטוחה".
בסופו של דבר, הציבור יכול להיות בטוח כשהוא מגיע לשם? "אני חושב שכן. אני חושב שהמתווה נותן מענה. בשטח ובהכנות להילולה נעשות כל הפעולות כדי להבטיח את הביטחון ואת שלום הציבור שמגיע לחגוג. זה היה כבר בשנה שעברה, וביתר שאת השנה. גם אם המשטרה לא קיימה תחקיר מלא על האסון – דהיינו לא שאלה את עצמה מה בדיוק גרם לאסון, כי יש ועדת חקירה שחוקרת את זה ולתפיסת המשטרה אין מקום שתהיה חקירה במקביל – עדיין המון לקחים הופקו. יש כאמור את לקחי הביניים של ועדת החקירה, כולם מיושמים במתווה הלכה למעשה ולכן צפויה הילולה בטוחה. אני חושב שהאתגר הגדול הוא שהיא תהיה גם שמחה, ויש השנה פוטנציאל טוב לכך שתהיה הילולה שהיא גם שמחה וגם בטוחה. זה תלוי גם בציבור, דרך אגב, לא רק במארגנים".
2 צפייה בגלריה
המונים בכניסה לציון הקבר
המונים בכניסה לציון הקבר
המונים בכניסה לציון קבר רבי שמעון בר יוחאי, בשנה שעברה. "זה תלוי גם בציבור"
(צילום: איתן גליקמן)
בשנה שעברה, מתווה ההילולה כשל במבחן המציאות, והאירוע הסתיים לפני המועד המתוכנן. במסגרת המתווה שלפיו פעלו אז, בכל רגע נתון הורשו לשהות בהר עד 17 אלף איש (16,870 ליתר דיוק), וכל אחד מהם היה אמור להתפנות מהמקום כעבור ארבע שעות כדי לאפשר את כניסת הבאים אחריו. ההשתתפות בהילולה התאפשרה רק באמצעות כרטיסים שנרכשו מראש, כדי שהמשטרה והמארגנים יוכלו לשלוט במספר השוהים במירון.
במתווה שגובש השנה, נכנסו מספר שינויים ועדכונים, במרכזם: הכשרת שני מתחמי הדלקות חדשים שבהם יוכלו רבנים ואדמו"רים לחגוג עם בני קהילותיהם, הרחבת צירי חירום והצבת מאות סדרנים חרדים במקום.