דאבוס ידועה כבר שנים רבות כאחד מיעדי התיירות הפופולריים בקרב תיירים יהודים-חרדים מישראל ומכל העולם. אולם בשנים האחרונות הלכו והתרבו החיכוכים בינם ובין המקומיים, שהתלוננו על התנהגות מבזה ולא מכבדת כלפי מנהגי המקום. מנגד, לא פעם הועלו טענות קשות על אנטישמיות מצד התיירים.
מקרה דומה שפורסם אתמול (א') מסעיר את הקהילה היהודית בשווייץ, בפרשה שאף הגיעה עד לכותרת הראשית באחד העיתונים המובילים במדינה, ה"טאגסאנצייגר". לפי הדיווח, באחת מתחנות ההרים שנמצאות למרגלות הרי האלפים בתחילת מסלולי הגלישה, שבהן אפשר לשכור גם ציוד סקי וספורט חורף, נתלה מחוץ לכניסה לתחנה שלט כתוב בעברית, ובו הסבר כי לא יושכר יותר כל ציוד ספורט ל"אחינו היהודים". וזו לשון ההודעה: "עקב אירועים שונים, מאוד מעצבנים, כולל גניבת מזחלת, איננו משכירים עוד ציוד ספורט לאחינו היהודים. זה חל על כל הציוד כולל מזחלות, לוחות אוויר, שקעי סקי ונעלי שלג. תודה על ההבנה".
3 צפייה בגלריה
הכרזה בשווייץ נגד השכרת ציוד ליהודים
הכרזה בשווייץ נגד השכרת ציוד ליהודים
הכרזה בשווייץ נגד השכרת ציוד ליהודים
צעיר יהודי אורתודוקסי בן 21 שהגיע לאתר ביקש לשכור ציוד אך נענה בסירוב. "העמדתי פנים שאני לא יודע לקרוא עברית ושאלתי אם נוכל לשכור את הציוד. לאחר שהאישה שאלה את המנהל, היא דחתה את הבקשה", הוא סיפר. כשהצעיר שאל אותה למה, היא השיבה שזו לא החלטתה. "האירוע העציב אותי מאוד. זה מפלה ואנטישמי", אמר.
זמן קצר לאחר מכן הצטרפה אישה נוספת וחזרה על כך שהקבוצה לא יכולה לשכור כלום. "זה עשה אותי עצוב מאוד. הפלו אותנו באופן אקטיבי בגלל הדת שלנו", אמר הצעיר.
ארגון הגג של הקהילות היהודיות בשווייץ, ה-SIG, הגיב בתדהמה. מזכ"ל הארגון, יונתן קרויטנר, שלפי הפרסום בעיתון השוויצרי, מבלה בעצמו כעת בעיירה דאבוס, הגיב ואמר כי "מדובר בכרזה מזעזעת ובאופן ברור מפלה לרעה". לדבריו, "בשל התנהגותם של בודדים, משליכים על כל הקבוצה". קרויטנר, כך לפי הפרסום, החליט לבחון צעדים משפטיים, שכן "ההכללות האלה הולכות כבר רחוק מדי. אני כבר מתחיל להבין שאנשים מסוימים כבר לא מרגישים מקובלים בדאבוס", הסביר.

"מחזירים ציוד פגום"

המסעדה "פישה" הצמודה לתחנת ההר שאחראית לכרזה, הוציאה אתמול הודעה ובה הצדיקה את עצמה. "לצערנו כלל לא מדובר במקרה בודד. אלה הן חוויות יומיומיות – שאנחנו פוגשים". לטענתם של מנהלי המקום, ישנם אורחים יהודים שמבקשים לשכור מזחלות ואז משאירים אותן זרוקות על מסלולי הגלישה, ואז מקפיצים את שירותי החירום, למרות שכלל לא נפצעו. "אנחנו לא מסוגלים יותר לסבול את הסיכון, שמתישהו אחד האורחים ייפצע קשות ויתבע אותנו", הסבירו.
אבל לא רק ענייני בטיחות הם שמדאיגים את המקומיים. החברה שמפעילה את תחנת ההשכרה הסבירה, כך לפי הפרסום אתמול בשווייץ, כי רבים מהאורחים היהודים פשוט שוכרים את הציוד, כמו מזחלות ופריטים אחרים, ולא מחזירים אותו, או שמחזירים אותו פגום. עוד התלוננו כי לעיתים קרובות התיירים "משתלטים על המקומות הטובים ביותר על המרפסת או בתוך המסעדה והופכים את המקום לאירוע פיקניק המוני".
3 צפייה בגלריה
אתר סקי בשווייץ. מנהלי התחנה טוענים שלא מדובר באנטישמיות
אתר סקי בשווייץ. מנהלי התחנה טוענים שלא מדובר באנטישמיות
אתר סקי בשווייץ. מנהלי התחנה טוענים שלא מדובר באנטישמיות
(צילום: EPA)
מנהלי מסעדת "פישה" הסבירו כי הגיעו למסקנה שאם קבוצות תיירים מסוימות לא מסוגלות להתאים את עצמן לחוקי ההתנהגות המינימליים במדינה המארחת, זו הבעיה של אותה קבוצת תיירים. "זה שלא נרצה יותר להשכיר להם כלום, לא קשור בשום צורה שהיא לדת שלהם, לצבע העור או לנטייה האישית של כל אחד מהם – אלא אך ורק לעובדה שאין לנו חשק יותר לוויכוחים ולחיכוכים היומיומיים האלה". בעקבות הדברים, משטרת שוויץ פתחה בחקירה רשמית בחשד להסתה.

פרויקט ההידברות הופסק

זו לא הפעם הראשונה שהתיירים היהודים-חרדים והעיירה דאבוס עולים לכותרות מהסיבות הלא-חיוביות האלה. בקיץ שעבר סערה המדינה במשך כמה ימים בעקבות דיווחים על כך שחלק מהמקומיים החליטו לסרב להשכיר את דירות ה-Airbnb שלהם לתיירים היהודים החרדים.
3 צפייה בגלריה
שער העיתון שיצא נגד החרדים בשווייץ
שער העיתון שיצא נגד החרדים בשווייץ
שער העיתון המקומי שיצא נגד התנהלות החרדים בשווייץ בספטמבר שעבר
בהמשך, עוררה סערה ההחלטה של הממונה על מדיניות התיירות מצד דאבוס להפסיק את שיתוף הפעולה ארוך השנים שכלל פרויקט הידברות מושקע מול הקהילה היהודית המקומית. מדובר בפרויקט שהמזכ"ל קרויטנר הוביל במשך שנים, שנועד לקרב את התיירים החרדים לאוכלוסייה המקומית ולאפשר הבנה ולמידה לגבי ערכי המקום והמנהגים של כל אחד מהצדדים, כדי לשפר את תחושת כולם במהלך החופשות העמוסות. במקביל, התרבו הדיווחים על כך שהתיירים היהודים משאירים לכלוך עצום במדשאות בדאבוס, דורכים על מדשאות, מתעלמים מחוקי התנועה במקום ועוד. המקומיים התרעמו, והרשויות ניתקו מגע מהקהילה היהודית.
רטו בראנשי, אותו אחראי על התיירות בדאבוס שעורר סערה בשנה שעברה, הגיב אתמול על התקרית החדשה ואמר לאתר "20 דקות" כי לדעתו הניסוח של הכרזה לא היה מוצלח ו"עלול לפגוע ברגשות האורחים היהודים".