בצעד חריג גבר ישראלי המתגורר במרוקו נתן לאשתו, הנמצאת בישראל, גט באמצעות זום – מה שהביא לסוף מערכת הנישואים ביניהם. הגט ניתן לאחר מאמץ גדול של אגף העגונות במערך בתי הדין הרבניים בישראל, בשיתוף פעולה עם יהודים ממרוקו שנרתמו לנושא.
השניים התחתנו לפני יותר מעשור, ובמהלך השנים פרץ סכסוך ביניהם – בשל העובדה כי הבעל התגורר במרוקו והאישה בישראל. הבעל הפסיק לתמוך כלכלית באישה והיא נותרה בארץ להתגורר בדירה המשותפת. האישה פתחה תיק בבית משפט לענייני משפחה וגם בבית הדין הרבני בבקשה לקבל גט. הבעל הודיע לה כי הוא מסרב לתת לה גט, מכיוון שהיא מתגוררת בארץ.
1 צפייה בגלריה
בית הדין הרבני בתל אביב
בית הדין הרבני בתל אביב
בית הדין הרבני בתל אביב
(צילום: Ms. Li, shutterstock.com)
בשלב זה התיק הועבר לטיפול אגף העגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים, שערך סדרה ארוכה של פעילויות מול הבעל, בין השאר באמצעות בית הדין הרבני במרוקו. לאחר מספר שבועות הגיע אביו של הבעל לישראל ובית הדין הטיל עליו צו עיכוב יציאה מהארץ והזמין אותו לדיונים בניסיון לברר אם יש לו חלק בעיגון.
בסופו של דבר, לאחר ארבעה דיונים, החליט בית הדין כי אין הוכחות לכך שהאב תומך בעיגון, והוא שוחרר וחזר למרוקו. דיונים נוספים ומפותלים בין הצדדים, בתיווך אגף העגונות, לא נשאו פרי.
בשבוע שעבר, לאחר תיווך בין בני הזוג, הגיעו השניים להסכמות, אך בשלב זה התברר שבית הדין במרוקו אינו מסוגל לבצע את הגט, והיה חשש שדחיית ביצוע הגט עלולה להחזיר את הנושא לנקודת ההתחלה.
בהתערבות אגף העגונות הועבר התיק לטיפול הדיין, הרב אייל יוסף, חבר בית הדין הרבני בתל אביב, שלקח על עצמו לטפל בעריכת הגט באמצעים אלקטרוניים. לפני כמה ימים הגיעה האישה לבית הדין הרבני בתל אביב ובאמצעות "זום" מול הבעל שנמצא מרוקו – ניתן הגט.
מנהל בתי הדין הרבניים, הרב אלי בן דהן, אמר ל-ynet כי "הנהלת בתי הדין מבצעת מאמצים חוצי יבשות ועושה שימוש בפתרונות הלכתיים מתקדמים כדי לסייע לנשים עגונות לצאת מבית מאסרן. ברצוני להודות לדיין הרב אייל יוסף, לאגף העגונות ולרב יצחק ניסן מבית הדין הרבני בתל אביב על מסירותם הרבה ועל היענותם לכל אתגר הדורש את סיועם".